Vandaag flinke proefrit van een uur gemaakt. De auto rijdt prima op gas: geen verschil qua (stationair) lopen en met rijden tussen gas en benzine. Je kan het verschil alleen ruiken bij de uitlaat

Remmerij sturen en schakelen ook allemaal OK. Mooi rechtuit bij stuur los en flink remmen.
Het merk gasistallatie is me echter niet duidelijk geworden. Zoals gezegd ligt er een ICOM tank achterin verzonken.
Ook zou ik willen weten hoe het nu eigenlijk "werkt" dat G3 principe bij een doorsnee Scenic uit 2002.
Vroeger had je een verdamper die de LPG van vloeibaar naar gasvorm maakt, en op die manier naar de venturi carburateur leidde. In dit geval is het uiteraard een injectiemotor. Is het dan zo dat standaard er ook gas-injectie van toepassing is?
Rechts onderin de motorruimte is een deel van de installatie aangesloten op het koelwatercircuit dacht ik aanwezig dat erg veel lijkt op de ouderwetse verdamper namelijk....
Onder de kunststof "deksel" van de 1,8 motor zijn 4 onderdelen op rij die lijken op injectoren (blauw/wit van kleur, met een kabelboom aan elkaar verbonden) Welke onderdelen van de motor zijn dat?
Onderstaande kwam ik op wikipedia tegen:
Sequentiële installaties
Sequentiële installaties hebben een eigen doseerventiel per cilinder. Deze moderne installaties hebben meestal geen eigen rekenmodule, maar rekenen het door de boordcomputer berekende kenveld om naar equivalente gasvolumes. Daarom is de ombouw en programmering eenvoudiger. Een multi-point injectiesysteem is echter een voorwaarde. Nieuwere auto's hadden al sinds halverwege negentiger jaren deze technologie. Met deze installaties kon het Euro-On-Board-Diagnostics (EOBD) gebruikt worden. Hierbij zijn de uitlaatgassen schoner dan die bij verbranding van benzine.
[bewerken] VSI-Installatie
VSI is de afkorting van Vapour Sequential Injection, vrij vertaald "dampvormige sequentiële injectie". Met deze ontwikkeling is er een nieuw tijdperk aangebroken op het gebied van alternatieve brandstofsystemen, zoals LPG en CNG. Het systeem werkt volledig geïntegreerd met het benzinemanagement van de wagen, wat als voordeel heeft dat de EOBD-functie van de wagen niet beïnvloed wordt door het LPG-systeem. Door net zo als op benzine per cilinder de LPG te injecteren is er geen merkbaar verschil meer tussen het rijden op benzine of LPG. De ECM is zo ontworpen zodat deze geschikt is voor 3, 4 ,5 ,6, 8 en 10 cilinder motoren. In combinatie met een unieke software kunnen er optimale emissies en rijeigenschappen bereikt worden. De Nederlandse producent Prins Autogassystemen in Eindhoven heeft de naam VSI als merknaam geregistreerd.
[bewerken] LPI-Installaties
LPI is de afkorting van Liquid Propane Injection en betekent vloeibaarpropaaninjectie. De sequentiële gasinjectie in vloeibare vorm kan gezien worden als de nieuwste generatie gassystemen (de zogenaamde vijfde generatie). Het grote voordeel van vloeibare injectie is de koelende werking van het verdampen van het gas in de cilinder. Zo ontstaat een betere vullingsgraad van de cilinders en daarmee een betere prestatie van de motor. Een nadeel is een iets hoger brandstofverbruik. Hoewel deze techniek al aan het begin van de jaren negentig bekend was, is deze techniek door detailproblemen tot op vandaag niet erg verspreid. De Nederlandse producent Vialle Alternative Fuel Systems BV heeft de naam LPi als merknaam geregistreerd. Daarom noemt de firma ICOM deze techniek JTG.
Welk systeem is er van toepassing denken jullie?
Verder schijnt de boordcomputer (verbruik l/100 km) in de "gasstand" wel het verbruik aan te geven (0 bij gas loslaten en bij ca. 100 km/u 8-11 l/100 km. Kan ik daaruit concluderen dat je dus wel via de boordcomputer het verbruik af kan lezen?
De ditributieriem is volgens het afgestempelde boekje qua jaren wel aan vervanging toe (bijna 5 jaar). Verkoper biedt aan dit te doen tegen betaling van de onderdelen (riem en waterpomp). Verder is de verkoopprijs incl nwe APK en een afleverings (afvul-) beurtje.