Pagina 1 van 1
Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 23 sep 2010 20:10
door Dark
Hallo iedereen ,
Betreft vervangen distributieriem schrijft Renault voor dit te doen bij 100 000km of bij bereik vijfde bedrijfsjaar
niettegenstaande de gemiddelde km stand ±60 000km bedraagt , wat volgens mij veel te vroeg is om deze al te vervangen.
Begrijp ook niet hoe Renault de link legt naar effectief 100 000km rotatie wat begrijpelijk is en in het
ander geval na vijf jaar met bv 50 000km in dit geval dan veroudering van de riem die eventueel kan
resulteren in breuk.Volgens mij te ver gezocht of heb ik het verkeerd voor......
Wie kan me een technische toelichting geven betreft deze topic .
Groeten ,
Dark
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 23 sep 2010 21:56
door DHL
Mijn megane heeft 49.000 km, 10 jaar oud. Heeft onlangs z'n tweede distributieset gekregen... Is echt nodig dit op te volgen. De riem verweert en zal uiteindelijk breken. Of hij nu de kilometers behaalde of niet, op 5 jaar is die riem uitgedroogd, verstorven... En geloof me... ze breken af hoor. Heb er veel gezien die het zesde jaar knakten, met alle kosten vandien. dus geen risico, kost een beetje maar je wagen blijft in topvorm.
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 23 sep 2010 22:56
door CPTR
Bij Fiat kun je gewoon doorrijden totdat je riem breekt, geen probleem. Daarom bij de boodschappenwagen die locaal wordt ingezet het risico waard.
De Scenic is dit jaar aan de beurt (2005) en dat ga ik ook laten doen, dat wordt anders een duur grapje. En als het op je wintersport gebeurt...
Ook aan te raden om de waterpomp gelijk mee te vervangen, want als die later stuk gaat moet je distr.riem weer vervangen worden.
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 23 sep 2010 23:21
door RARARA
Bij Fiat geldt dat alleen voor de oude FIRE motoren
Voor de rest klopt het wat DHL schrijft
Proberen te besparen op banden, remmen, distributie enz. is de verkeerde zuinigheid...
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 24 sep 2010 16:32
door CPTR
RARARA schreef:Bij Fiat geldt dat alleen voor de oude FIRE motoren
Voor de rest klopt het wat DHL schrijft
Proberen te besparen op banden, remmen, distributie enz. is de verkeerde zuinigheid...
Helemaal mee eens, zag laatst een fraaie Mercedes 4x4 met Sunny banden er onder haha. Nu is het duurste ook niet altijd het beste. Desalniettemin, als je de prijs van de distributieriem uitsmeert wat het kost per jaar, dan valt dat ook wel mee.
(FIRE motoren zijn nog steeds beperkt beschikbaar in nieuwe modellen dus grijp je kans nu het nog kan

(vind Twin-air nog in de kinderschoenen staan) )
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 24 sep 2010 17:10
door WillemS
De slijtage aan een distributieriem vind op verschillende manieren plaats, Veroudering/uitdroging en gebruiksuren/km's
Heb je in vijf jaar 60.000 km gereden dan kan het zo zijn dat daar veel stad en file km' mee gemoeid zijn. De motor draaide dan toch gewoon door maar de gereden afstand nauwelijks.
De Autofabrikanten nemen het zekere voor het onzekere, dus 100dkm of 5 jaar of 120dkm en 8 jaar. Het ligt ook aan de breedte van de riem.
Wat oudere motoren hebben boven in de cilinder zoveel ruimte dat het breken geen klep-schade veroorzaakt.
Bij een moderne 16 klepper is de ruimte bovenin de cilinder zo klein dat het breken voor grote motorschade zorgt.
Wat ik doe is na 5 jaar de riem inspecteren op haarscheurtjes, zie ik die dan vervangen.
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 24 sep 2010 19:51
door mechanic
De tijd die je bezig bent de riem goed te inspecteren heb je er al een nieuwe op liggen

Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 24 sep 2010 20:27
door Renier
En vergeet ook de multiriem niet, heeft hetzelfde vervangingsinterval als de distributieriem

Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 24 sep 2010 21:35
door wlaguna
meeste garages vervangen de multiriem ook gelijk mee.
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 25 sep 2010 13:56
door Socrates
Jammer, dat renault nergens een distributieketting gebruikt.
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 25 sep 2010 16:59
door Rojo69
Ach, alles wat beweegt slijt....

Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 25 sep 2010 17:33
door mechanic
Socrates schreef:Jammer, dat renault nergens een distributieketting gebruikt.
In de oude twingo's etc ligt de c-motor, die gebruikte al een ketting overbrenging. De 2.0dci gebruikt ook een ketting, de 3.5V6 en de oude 3.0V6 ook...
Het is een kwestie van onderhoudskosten, maar ook de eventuele voor/nadelen van een ketting overbrenging die de fabricant moet overwegen bij de keuze.
In de toekomst wordt vast en zeker vaker voor een kettingoverbrenging gekozen, gezien het merendeel least en ze zo meer kans hebben op grotere afname van auto's ivm lagere kosten.
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 25 sep 2010 20:59
door DHL
Inderdaad, multiriem moet ook vervangen worden. hoeceel Megane 1 waren er niet dat de multiriem knapte en tussen de distributieriem terecht kwam... Met alle gevolgen vandien
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 27 sep 2010 12:37
door drifter
ik doe zowiezo alle fabrieksintervallen minimaal halveren!!!
zeker alles wat met de motor te maken heeft.....
olie staat meestal op 30dkm; bij mij voor de 15dkm al nwe derin
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 27 sep 2010 18:31
door Renier
Da's een dure grap dan die je jezelf oplegt, of doe je al het onderhoud zelf?
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 10 jun 2011 21:22
door Dark
Ik heb intss de riem laten vervangen aan 100000km na 10 j geroteerd te hebben was ik wel benieuwd wat de treksterkte zou zijn na zoveel bedrijfsuren.Oppervlakte microscopy vertoond haarscheurtjes tot zelfs grotere/dieper over de volldige breedte v/d riem.Beroepshalve werk ik in een mechanisch labo en heb alle apparatuur voorhanden om dergelijke testen te doen zoals onder andere een trekbank uitgerust met de nodige software.Ik heb de riem in vier stukken gesneden om uiteraard 4 herhalingen te kunnen doen om een duidelijk beeld te krijgen over de resterende trekkracht v/d riem.Na vier herhalingen haalde de riem nog een gemiddelde treksterkte van 6705N , pittig detail één v/d monsters zat de grootste scheur in het midden na belasting brak de riem een vijftal cm hoger.Riem is versterkt met 22 aramidekoorden (zéér sterk) in de langsrichting dus corrosie heeft géén impact op de riem!Denk vooral dat rijgedrag ook een rol speelt in het belasten v/d riem korte ritten , hoge toeren , buiten staan enz.
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 16 jun 2011 12:38
door marc-o
Corrosie heeft wedegelijk invloed op de riem. De riem zelf zal ddor de toepassing van de aramide koorden zeker zterker zijn geworden, maar wat denk je wat er gebeurt als er tanden van de riem "verdwijnen" ?
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 20 jun 2011 20:37
door Dark
Marco ,
Ik wilde alleen maar aan tonen wat de uiteindelijke reststerkte is van een distributieriem na 100 000km
gedurende 10j gedraaid te hebben.Corrosie heeft enkel impact op staaldraad en in deze riem zit enkel
aramidekoorden , eerder vocht en uv hebben een invloed op rubber.Wat de vertanding betreft heb ik niks
ongewoons gezien moet ook weten dat er op deze riem een serieuze spanning zit zodat indruk van vertanding
op het tandwiel praktisch onbestaande is dat deze afbreekt.Rijgedrag zal ook wel een rol spelen natuurlijk.
Re: Scenic I en II vervangen distributieriem na 5 jaar !
Geplaatst: 20 jun 2011 22:08
door marc-o
Begrijp me goed, wil je bevindingen niet in twijfel trekken, zeker niet.
Maar geef alleen een voorbeeld uit de praktijk, heb ze echt gexien, de riemen waar gewoon tanden weg waren.
Als een riem trouwens toch breekt/scheurt/knapt, ligt dat meestal aan de andere draaiende delen, te weten de loop en of spanrol.
Bij sommige merken zijn deze vann kunststof gemaakt, Bij mijn vorige auto's (Alfa Romeo 155 1.6 16v en daarna 2.0 16v) was de vervangings interval 60.000km of 3 jaar. En wacht maar niet te lang, want de riemen knapten geheid!