Pagina 1 van 1

Diesel of LPG

Geplaatst: 05 apr 2012 14:46
door Meerten
Een collega van mij, die zelf in een belastingvrij Corolla
op diesel rijdt, heeft opnieuw de discussie aangezwengeld.
Op diesel rijden kost de helft van LPG.
Maar dan moet je geen Scorpio of Renault 25 nemen.
Met een Fuego zijn de mogelijkheden beperkt.
Dat wordt dan een turbo diesel uit het buitenland halen.
Maar ja...die turbo, daar moet ik niet bang voor zijn.

Groet, Meerten

Re: Diesel of LPG

Geplaatst: 05 apr 2012 15:32
door Rossy
Hoezo zou een 25 diesel geen optie zijn?
Het is niet de snelste auto maar daarvoor koop je ook geen oude diesel.

Wat de turbo aangaat is een beetje goede behandeling wel gewenst.
Niet gelijk met koude motor vol op het gas, eerst rustig warmrijden.
Niet met volgas aan komen rijden en gelijk de motor afzetten maar eerst even een minuutje laten lopen om de turbo tot stilstand te laten komen.
Op tijd onderhoud geven zodat de olie mooi dun en helder blijft.
Als je dit in acht neemt kan een turbo heel oud worden.
Ga je hem mishandelen, dan heeft de turbo niet het eeuwige leven.

Het is natuurlijk wel zaak dat de turbo in een goede conditie is bij aankoop van de auto.
Dat wil zeggen, niet teveel speling op de as, de slang die naar de inlaat of intercooler gaat moet van binnen niet zeiknat zijn van de olie en de schoepen dienen in een goede staat te zijn.
Dit is allemaal te controleren door de slang naar de intercooler / inlaat even los te schroeven en te voelen aan de as van de turbo.
Ook even een inspectiespiegeltje meenemen om de schoepen te kunnen controleren.

Als alles in orde is en je behandeld hem een beetje goed kan je gerust een auto met turbo aanschaffen.
Dit geldt trouwens voor alle turbo's, ook die van een moderne dCI of TCE.

Antonio.

Diesel of LPG

Geplaatst: 06 apr 2012 11:03
door Meerten
Duidelijk een uitdaging, zo'n turbo diesel.
Maar daarom ook extra leuk en spannend.
Nu een mooi exemplaar vinden dat aan
alle voorwaarden beantwoordt.

Groet, Meerten

Re: Diesel of LPG

Geplaatst: 06 apr 2012 22:52
door BramvT
Inderdaad Rossy.....zoals jij beschrijft hoe je moet omgaan met een turbodiesel, klopt ! :thumb:

Ik rijd ook nooit meer dan 15.000 km met de motorolie (en filter)...niet alleen voor de lagerschalen en cylinderwanden ed. prettig, maar ook voor de turbo.
Hoe de eerste eigenaar van mijn Kangoo DTI tot de 173.000 km ermee omgesprongen is, weet ik helaas niet (een Hovenier uit Boxtel), maar ik koester mijn motor vanaf het eerste moment dat ik hem aanschafte. :pray:

Hij loopt nu tegen de 3 ton aan, lekt nog geen druppel olie....dus mijn hulde voor de 1.9 DTI motor, die kan zich gerust meten met de diesels van PSA. :clap:

Hoe dat zit met de nieuwere DCI blokken, weet ik niet....heb daar nog geen ervaring mee, ik hoop dat deze DTI de 5 ton gaat halen.

Re: Diesel of LPG

Geplaatst: 11 apr 2012 20:44
door Fuego Turbo
Ha Meerten,

Kijk eens hier: http://www.leboncoin.fr/voitures/307737766.htm?ca=12_s

Waag je deze gok?