Pagina 1 van 1

Fuego 2.2i slaat steeds af en verbruik extreem... [opgelost]

Geplaatst: 03 jun 2006 07:24
door renaultrenault
Hai,

M'n Fuego 2.2i '85 slaat steeds af :(. Bij 80 in 5 bijv, wil ie continue afslaan waardoor de auto gaat stotteren en je naar 4 moet schakelen (of zelfs bijna naar 3). Of hij slaat gewoon af als je afremt (bijv. als je moet stoppen bij een kruispunt), of als je tijdens 't rijden de koppeling intrapt. Ook bij koude motor is 't euvel er. Soms (tijdens dezelfde rit) is 't weer een tijdje goed.
Ik vermoedde dat de CO-waarde te laag was ingesteld na een APK. Die staat nu op 4,4 ipv 1,2, maar dat helpt dus niet (voldoende); toerental is wel hoger (op momenten dat ie niet af wil slaan).
Vandaag wou ie helemaal niet meer: de verdelerkap bleek geheel los te zitten (schroeven waren er 'gewoon' uit...). De ANWB heeft 'm met één schroef weer vastgezet (ipv 2), maar hij zit wel goed vast volgens die beste man.
Dit probleem lijkt er verder geheel los van te staan, want de storing is er nog terwijl de kap weer vast zit (met die ene schroef).

Extra gegevens (sommige zaken kunnen misschien een hint geven):
-ik rijdt er sinds 31 mei mee. Hij is vlak daarvoor gekeurd die dag.
-nieuwe koppakking en koppelplaat en distributiedinges.
-km-stand: 160000km.
-98 getankt
-verbruik lijkt momenteel zeer extreem hoog te zijn :((1 op 5 ofzo!!), bij nogal rustige rijstijl. Ik zie geen lekkage of benzine onder de auto. Misschien een symptoon van 't zelfde euvel?
-motor loopt niet heet (althans niet volgens de temp.meter op dashboard), radiatorventilator slaat ook wel aan als je 'm een paar minuten stationair laat lopen. Goed warm loopt ie wel, je kunt de motor niet ff beetpakken na een rit.

Ik ben niet zo'n doe 't zelver.. Maar heeft iemand een idee wat 't kan zijn? (De Renault-dealer alhier zowel als de vorige eigenaar (=verkoper) heeft geen tijd in de nabije toekomst).
Bougiekabels of bougies misschien? Of de automatische elektronische afstelling van de inspuiting werkt niet meer goed? Of...?


Als reply op de antwoorden:
Edit: @Eelco: Dat ga ik staks 's even testen 8) (euh eerst ff iemand vinden die 't gaspedaal beetje wil beethouden :wink: )
Edit2: Aan de computer.. Hmm dus toch een afspraak maken met de Renault dealer... (alleen kan nog ff duren dat ze hier tijd hebben)

Geplaatst: 03 jun 2006 09:02
door Verwijderde gebruiker 25
Zit je uitlaat niet verstopt?
Dit kan je controleren door bij draaiende motor je hand achter de uitlaat te houden. Ook zal je waarscijnlijk een sissend geluid horen indien de uitlaat verstopt is.

Geplaatst: 05 jun 2006 20:28
door gerrit
de injectors zouden ook kunnen "pissen" (nalekken) zodat ie verzuipt en dus ook extreem veel brandstof verbruikt.
het beste kun je ff regelen dat de Fuego aan de testkast komt zodat je kunt zien wat er gebeurt.

succes

afslaan en extreem gebruik

Geplaatst: 05 jun 2006 21:46
door mark en ivonne
bij mijn 25 v6 turbo was het gebruik ook extreem en liep hij ook niet zo mooi meer als anders
nieuwe rotor en verdelerkap en het was weer perfect vervang desnoods ook je bougies en de kabels
groet mark

Geplaatst: 05 jun 2006 22:48
door r5lecar
Ik weet niet hoe de computer bij een 2,2i zit maar soms helpt het ook om de conector los te halen en evt ook de accupolen eens los te halen zodat de inspuitcomputer zich "reset".

Het stoteren en afslaan komt iig van het hoge brandstof gebruik.Heb je dat gevonden,zijn je andere storingen ook weg.

Het lijkt mij ook het meest handig de computer eens aan de testkast van renault te hangen.

Succes,
Michiel

Re: afslaan en extreem gebruik

Geplaatst: 09 jun 2006 03:29
door renaultrenault
mark en ivonne schreef:bij mijn 25 v6 turbo was het gebruik ook extreem en liep hij ook niet zo mooi meer als anders
nieuwe rotor en verdelerkap en het was weer perfect vervang desnoods ook je bougies en de kabels
groet mark
Die rotor zit altijd bij de verdelerkap als je die nieuw besteld?

Geplaatst: 09 jun 2006 07:25
door Verwijderde gebruiker 25
nee, de rotor dien je apart te bestellen...

Geplaatst: 19 mei 2007 10:59
door renaultrenault
Bedankt voor de antwoorden.
Het verbruik is gedaald na 't vervangen van de benzinepomp.
Het nogal slecht lopen is beter geworden na 't bezoek aan een andere dealer. (Lag aan bekabeling onderaan de motor, vertelde men mij.)
Is nog zeker niet helemaal over; om de ±10 minuten wil ie een paar minuten lang afslaan, maar daarvoor heb ik een nieuw topic geopend.
Update: andere oorzaak van te hoog verbruik: luchtmassameter schijnt steeds te haperen. Kost ook extra benzine. Zal eens bijhouden of 't nu beter is.
Update2: en 't steeds af slaan is nu ook verholpen! (was de luchtm.meter)