2.2i slaat nu en dan af... [Opgelost]
Geplaatst: 13 mei 2007 12:16
Hai,
Mijn Fuego 2.2i uit 1985 slaat nu en dan af. Het gaat bijna altijd of altijd als volgt: een aantal (10 ofzo) km. lang gaat ie prima. Dan, een paar km. lang doet ie moeilijk en slaat ie steeds af als je de koppeling intrapt (en motor stottert als je dan weer gas geeft). Dan doet ie 't weer een aantal km. prima. Dan weer een paar km. afslaan bij koppeling intrappen. Net alsof 'iets (de computer?) zichzelf steeds reset' waardoor 't een tijdje weer goed is. De laatste keer kwam er ook wat zichtbare lichtkleurige rook uit de uitlaat (niet overdreven veel), bij dat slechte lopen en dan wat gas geven bij stoplicht om 't niet af te laten slaan. Stationair toerental is wat hoger ingesteld door een garagist, maar dat helpt niks.
1 cylinder heeft een compressie van in de 3 (erg laag, ja). Kan dat DE oorzaak zijn? Waarom loopt ie dan 10km. goed en daarna opeens niet? Indien toch: wat kost een motorrevisie en kent er iemand een goede/betrouwbare 2.2i kenner in 't Noorden die dat voor een redelijke prijs voor me kan doen?
Om 't vermogen gaat 't me niet primair, als ie maar goed loopt. Dus voor 't vermogen hoef ik niet persé een revisie.
Starten gaat verder prima, motor loopt niet overdreven heet (als ik de temp. meter in 't dashboard mag geloven), ik hoor ook nooit brobbelend water.
Ander symptoon: de radio (+zware woofer) gaat regelmatig uit als ik 'm hard zet. De accu is een klein model. Kan dat rechtstreeks de oorzaak zijn? Kan 't ook samenhangen met het afslaan-probleem? (10km. goed/2,5km. slecht).
Ander symptoon: de auto houdt in als je redelijk flink gas geeft (alsof ie overdreven geknepen wordt, ondanks 't milieu-spul wat erop zit (dat zou best voor enig knijpen kunnen zorgen, maar dit is overdreven)). Is op zich mee te leven, snel wegspurten gaat niet maar dat hoeft van mij ook niet echt. Maar een inhaalsactie laat je daarom soms achterwege, in gevallen dat je 't met een andere auto (bijv. mijn vlotte winterauto Citroën AX 1.1i) zo zou doen.
Er zit hier een Renault-dealer (zuidoost Friesland), maar zij willen deze auto (motor) eigenlijk niet helpen (behalve voor kleine zaken als een remschijf/ruitewisserblad/compressietest/etc.). Te weinig kennis is de hoofdreden, volgens mij. Dan zeggen ze 'het echt van alles kan zijn', dat ze geen meetapparatuur kunnen aansluiten en dat 't véél te duur wordt om ermee door te gaan om 't uit te zoeken. Ik zie er ook nooit oudere modellen in de garage staan. Toen ging ik een keertje naar een andere dealer, die was beter en behulpzamer. Ik ga misschien weer naar die dealer. (Alleen lastig, zit niet in de woonplaats.)
Toch wil ik weten (voordat ik daar weer heen ga) of iemand bovengenoemde symptonen herkend; 2.2i's (uit Duitsland, met van dat milieu-spul erop; kan even niet op de naam komen) zal ook die dealer zelden of nooit in de garage gehad hebben. Dus elke info helpt! Een boek over deze specifieke motor bijv. zou ook helpen (al was 't maar om 'm aan de garagisten uit te lenen, zelf heb ik er toch niet veel verstand van).
Dit is volgens mij trouwens 1 van de groep van 8(?) Fuego's die een paar liefhebbers een paar jaar geleden opgehaald heeft uit Duitsland.
MVG, MP
Mijn Fuego 2.2i uit 1985 slaat nu en dan af. Het gaat bijna altijd of altijd als volgt: een aantal (10 ofzo) km. lang gaat ie prima. Dan, een paar km. lang doet ie moeilijk en slaat ie steeds af als je de koppeling intrapt (en motor stottert als je dan weer gas geeft). Dan doet ie 't weer een aantal km. prima. Dan weer een paar km. afslaan bij koppeling intrappen. Net alsof 'iets (de computer?) zichzelf steeds reset' waardoor 't een tijdje weer goed is. De laatste keer kwam er ook wat zichtbare lichtkleurige rook uit de uitlaat (niet overdreven veel), bij dat slechte lopen en dan wat gas geven bij stoplicht om 't niet af te laten slaan. Stationair toerental is wat hoger ingesteld door een garagist, maar dat helpt niks.
1 cylinder heeft een compressie van in de 3 (erg laag, ja). Kan dat DE oorzaak zijn? Waarom loopt ie dan 10km. goed en daarna opeens niet? Indien toch: wat kost een motorrevisie en kent er iemand een goede/betrouwbare 2.2i kenner in 't Noorden die dat voor een redelijke prijs voor me kan doen?
Om 't vermogen gaat 't me niet primair, als ie maar goed loopt. Dus voor 't vermogen hoef ik niet persé een revisie.
Starten gaat verder prima, motor loopt niet overdreven heet (als ik de temp. meter in 't dashboard mag geloven), ik hoor ook nooit brobbelend water.
Ander symptoon: de radio (+zware woofer) gaat regelmatig uit als ik 'm hard zet. De accu is een klein model. Kan dat rechtstreeks de oorzaak zijn? Kan 't ook samenhangen met het afslaan-probleem? (10km. goed/2,5km. slecht).
Ander symptoon: de auto houdt in als je redelijk flink gas geeft (alsof ie overdreven geknepen wordt, ondanks 't milieu-spul wat erop zit (dat zou best voor enig knijpen kunnen zorgen, maar dit is overdreven)). Is op zich mee te leven, snel wegspurten gaat niet maar dat hoeft van mij ook niet echt. Maar een inhaalsactie laat je daarom soms achterwege, in gevallen dat je 't met een andere auto (bijv. mijn vlotte winterauto Citroën AX 1.1i) zo zou doen.
Er zit hier een Renault-dealer (zuidoost Friesland), maar zij willen deze auto (motor) eigenlijk niet helpen (behalve voor kleine zaken als een remschijf/ruitewisserblad/compressietest/etc.). Te weinig kennis is de hoofdreden, volgens mij. Dan zeggen ze 'het echt van alles kan zijn', dat ze geen meetapparatuur kunnen aansluiten en dat 't véél te duur wordt om ermee door te gaan om 't uit te zoeken. Ik zie er ook nooit oudere modellen in de garage staan. Toen ging ik een keertje naar een andere dealer, die was beter en behulpzamer. Ik ga misschien weer naar die dealer. (Alleen lastig, zit niet in de woonplaats.)
Toch wil ik weten (voordat ik daar weer heen ga) of iemand bovengenoemde symptonen herkend; 2.2i's (uit Duitsland, met van dat milieu-spul erop; kan even niet op de naam komen) zal ook die dealer zelden of nooit in de garage gehad hebben. Dus elke info helpt! Een boek over deze specifieke motor bijv. zou ook helpen (al was 't maar om 'm aan de garagisten uit te lenen, zelf heb ik er toch niet veel verstand van).
Dit is volgens mij trouwens 1 van de groep van 8(?) Fuego's die een paar liefhebbers een paar jaar geleden opgehaald heeft uit Duitsland.
MVG, MP