Pagina 1 van 1

Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Geplaatst: 18 jun 2007 15:19
door Vincent C.
Misschien een beetje een rare vraag maar ik zou graag weten wat je nu het beste in de Fuego gooit: euro 95 of 98 en dan met of zonder loodvervanger? Zelf tank ik 95 met loodvervanger maar nu hoor ik van een medefuego-ist dat ie er 98 zonder loodvervanger in gooit? (Heb zelf overigens een 1.6 GTL uit '84) Bij mijn weten moet er in principe gewoon loodvervanger in... Maar ik wil het nog wel even van iemand anders horen.

groet,
Vincent

drinken

Geplaatst: 18 jun 2007 17:47
door mark en ivonne
hoi vincent
in de tijd dat ik een fuego had een 2.0 gtx gaf ik hem 98 en lood vervanger soms eens een tank alleen 98 maar meestal met loodvervanger en daar liep hij heerlijk op
maar 95 met loodvervanger lijkt mij prima voor de fuego
groet mark

Lood?

Geplaatst: 20 jun 2007 02:45
door renaultrenault
Hmm... De vorige eigenaar van mijn 2.2i zegt dat ik gewoon 95 kan tanken... Is 98 nodig dan?
Ooit eens gehoord dat lood alleen nodig is bij gietijzeren koppen. En ook gehoord dat die sinds jaren 70 niet meer gemaakt worden.
Mijn 2.2i heeft trouwens dacht ik een kat als ik me niet vergis... Dus dan kan lood sowieso niet.

Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Geplaatst: 20 mei 2008 22:47
door Justus
Ja, nu begin ik ook te twijfelen, ik kies 98 zonder lvv. Is er iemand die het met zekerheid kan zeggen? Het Fuego Forum wordt weer drukker bezocht. Misschien GS82 of Fuego Turbo? Die hebben veel Fuego-ervaring.
Welke benzine in een Fuego? (bv GTS/GTX 1981)

Benzine vraagstuk

Geplaatst: 20 mei 2008 23:06
door Jan fuego
Mijn schoonzoon heeft een GTS en tankt gewoon al jaren 95 en rijdt zonder problemen dagelijks.
Zelf tank ik 98 met de turbo maar ik rijdt ook niet zoveel.

Gr Jan

Geplaatst: 21 mei 2008 12:13
door gs82
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog niet helemaal uit ben. Ik tank eigenlijk altijd 98 zonder loodvervanger. De motor loopt er prima op. Op 95 zal waarschijnlijk ook wel gaan, maar de motor loopt ook iets zuiniger op 98, dus dan is het prijsverschil wel weer geleveld.

Wat ik me overigens de laatste tijd afvraag: het minimale octaangetal van je brandstof is afhankelijk van de compressieverhouding van de motor, waarbij ik altijd begrepen heb dat hoe hoger de compressie, hoe hoger het octaangetal. Nu is dat van mijn oude BX 9.3 : 1, en die móet volgens Citroen op 98. Van mijn Xantia is dat 10:4 : 1 , en die kan volgens Citroen weer gewoon op 95! Dat vind ik verbazend.


Door het verband tussen octaangetal en compressieverhouding is het ook zo dat een motor die volgens specificaties van de fabrikant eigenlijk op 98 zou moeten lopen het na een hoop jaren (vanwege slijtage en dus compressieverlies) ook prima op 95 doet. Het kan echter ook weer zo zijn dat ie meteen begint te pingelen op 95. Dat merk je snel genoeg, en dan kan je altijd weer overschakelen op 98. Je kan ook 95 met loodvervanger doen, de loodvervanger heeft vaak (niet altijd, Wynns bijvoorbeeld niet) een octaangetalverhogende werking.

Wat betreft loodvervanger: hier nog een interessant verhaal.

Geplaatst: 27 dec 2008 21:04
door s_k
Wij kregen een flesje loodvervanger bij de Fuego.
Hebben vervolgens (eigenwijs) 95 getankt en dat rijdt prima.
In het boekje (dat uit 1980 is, onze fuego is uit 1984. Boekje hoort er niet bij) staat dat er 98 in moet, maar dat was in 1980 toch sowieso nog met lood?
Geen idee dus...

Geplaatst: 27 dec 2008 23:38
door Fuego Turbo
Het beste is volgens mij: 98 + loodvervanger

98

Geplaatst: 28 dec 2008 00:40
door mark en ivonne
in 1984 was volgens mij de standaard benzine nog gewoon met lood
en octaan 98 was toen ook vrij standaard en een auto uit die tijd is toch gemaakt voor dat soort brandstof
dus wat ik voorheen in mijn fuego gooide was zoveel mogelijk nagebootste brandstof van toen
98 met loodvervanger

Geplaatst: 28 dec 2008 01:56
door Rossy
Ik weet van een Renault 5 1100 TL Le Car uit 1983 dat deze gewoon het beste liep met 98 met loodvervanger.
Zonder loodvervanger kon ook wel een keer maar het moest niet normaal gaan worden.
Met 95 had de auto merkbaar minder vermogen en liep de auto gewoon minder lekker.
Ik verwacht dat het met de Fuego niet veel anders zal zijn.

Antonio.

lood

Geplaatst: 29 dec 2008 01:09
door mark en ivonne
mijn renault 17 ts uit 1980 krijgt ook altijd 98 met loodvervanger te drinken en hij drinkt er minder van
van 95 heeft hij meer dorst en ook daar gooi ik loodvervanger bij

Geplaatst: 27 aug 2009 12:24
door FuegoTom
Ik denk, dat het hoofdzakelijk daarvan afhangt, of de Fuego veel of weinig Km gereden heeft. De lvv moet de smering van het lood overnemen op de kleppen. Als nu een Motor veel km mat loodbenzine gereden heeft, dan zit er al een laagje lood op die kleppen en kan gerust de lvv opzij gelaten worden. Voor motors met weinig km is het aan te raden de lvv wel te gebruiken, omdat daar het beschermende laagje lood niet of weinig te vinden is.
98 vs 95: ik zou altijd 98 octaan benzine tanken, omdat de meeste Fuego geen tingel-sensor hebben voor 95, en ook meer gaan verbruiken met 95o. Ze trekken beter op (vorral de Turbos) een gaan ook minder verbruiken als het octaan gehalte hoger is.
Als voorbeeld: mijn GTX had een verbruik van 7,1L/100KM (14,08 km/L) met 99 octaan benzine, het beste wat ik tot nu gereden heb.

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Geplaatst: 27 jan 2013 22:53
door woutosaurus
Ik rakel even dit oude draadje op. Ik had er nog nooit bij stil gestaan dat mijn Fuego van voor de loodvrije benzine is. Ik heb tot nu toe (= nog maar 1 keer) gewoon euro 95 getankt en de motor loopt daar goed op. Maar nu ik me heb ingelezen begrijp ik dat een loodvervanger belangrijk kan zijn voor bescherming van de (zachte) klepzittingen. Nu heb ik vragen: Heeft mijn Fuego zachte klepzittingen?
Is voortaan Euro 98 tanken voldoende? (minder kans op pingelen) of moet ik loodvervanger gaan toevoegen en zo ja hoeveel/hoe vaak. (soms een beetje, altijd een beetje, altijd volgens voorschriften van het goedje) Ik wil hier niet op gaan beknibbelen hoor maar ik ben gewoon erg benieuwd of er nog extra ervaringen en aanbevelingen zijn aanvullend naar wat hier al beschreven is. Ohja, en wat is goed spul?

Het gaat bij mij om een 2.0 uit 1982 met bijna 200.000km

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Geplaatst: 28 jan 2013 09:34
door WillemS
De verplichte invoering van loodvrije benzine vond plaats in oktober 1989.
Wil je dus geen risico lopen tank dan met de 2.0 uit 1982; 98+loodvervanger.Zeker nu de wagen wat meer km's heeft gereden heeft deze motor (door veroudering, slijtage en vervuiling) behoefte aan brandstof met een wat hoger octaangetal.
mvg WillemS

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Geplaatst: 28 jan 2013 21:30
door Fuego Turbo
Alle Fuego's rijden het beste op super (98) met loodvervanger.
Tegenwoordig is 98 vrij zeldzaam te verkrijgen. Meestal is het 97.4. Voeg altijd loodvervanger toe.

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Geplaatst: 01 feb 2013 15:43
door woutosaurus
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga voortaan zoveel mogelijk 98 met loodvervanger in de tank gooien!

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Geplaatst: 01 feb 2013 15:54
door WillemS
Mocht het zo zijn dat er een koprevisie noodzakelijk is laat er dan hardere klepzittingen in zetten
dan kan de wagen op loodvrij 98 rijden zonder problemen.
mvg WillemS

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Geplaatst: 26 apr 2013 22:26
door renaultrenault
"Alle Fuego's rijden het beste op super (98) met loodvervanger."
Heeft de Fuego 2.2i een gietijzeren kop en klopt 't dat je alleen met een gietijzeren kop loodvervanger nodig hebt?

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Geplaatst: 27 apr 2013 08:43
door G12
nee de Fuego heeft geen gietijzeren kop en loodvervanger is dus niet nodig. Sterker nog ik heb zeer slechte ervaring met loodvervangers, deze verkleven en maken de motor vuil waardoor ik al meegemaakt heb dat de kleppen open bleven staan met alle gevolgen van dien.
Motoren zoals de 2.0 en 2.2 (type J) die erg goed tegen gas konden/kunnen die hoeven geen loodvervanger, gas zat ook nooit lood in.