Pagina 1 van 4

Fuego aangeschaft, nieuwe APK p8!

Geplaatst: 26 nov 2007 22:40
door gs82
Hallo allen.

Als liefhebber van geslaagde Opron-ontwerpen (ik heb momenteel een Citroen GS) vind ik ook de Fuego een prachtige auto, waar ik me graag wat verder in wil verdiepen. Nu weet ik bij de meeste Citroen-modellen wel waar de grote problemen zitten, maar bij een Renault Fuego zou ik het echt niet weten.

Hoe zit het met roest? Het lijkt me vanzelfsprekend een van de grotere problemen bij auto's uit deze tijd. Zijn er typische Fuego-roestplekken?

Technisch gezien: hoe zit de Fuego in elkaar? Zelfdragende carosserie neem ik aan; zijn subframes problematisch? Zijn de motoren een beetje betrouwbaar? Olie-dorstig? Typische kwaaltjes?

Andere typische dingen waar ik bij een eventuele bezichtiging rekening mee moet houden?

Misschien is er wel ergens een samengevat aankoopadvies te vinden, maar die kon ik niet vinden. Het aantal sites over de Fuego is niet echt groot.

Als laatste een misschien wat vaak gestelde vraag: hoe betrouwbaar is een Fuego voor regelmatig gebruik?

Alvast bedankt!

Doe maar een Fuego

Geplaatst: 01 dec 2007 23:20
door Meerten Welleman
Hallo GS82,

Gefeliciteerd met jouw GS. Absoluut een unieke auto. Mijn mooiste herinnering aan de GS is een rit naar Parijs in deze auto. Ik had hem van mijn baas te leen. Dat was in 1980. Ik reed toen zelf in een Mazda 929 coupé uit 1974 maar met een slippende koppeling naar Parijs rijden, leek mij geen goed idee.
Mijn eerste Fuego dateert van 1991 en sindsdien rij ik Fuego. Met wisselend succes, maar als je je goed laat adviseren is de kans groot dat je een goede Fuego krijgt. Er zijn genoeg Fuego liefhebbers die je daarbij willen helpen. Toch?
Roest kan inderdaad een probleem zijn, maar het is echt helemaal afhankelijk van de geschiedenis van de auto. Hoeveel wil je uitgeven. Er staan prachtige Fuego's te koop voor veel geld en ook een paar voor heel wat minder.

Groet, Meerten

Geplaatst: 02 dec 2007 12:09
door gs82
Dank voor het antwoord. Ik ben inmiddels zelf al een stukje verder, ook met dank aan de franse site http://www.RenaultFuego.com.

Ik ben eergister langs de Fuego GTS gereden die in Den Haag te koop staat op Marktplaats (kom zelf uit die regio) en die zag er in eerste instantie heel behoorlijk uit, leek in eerste instantie heel hard met een paar optische onvolkomenheden, alleen dus nog niet mee gereden en daar heb ik dus nog geen technische informatie van.

Mocht je nog tips hebben van tussen de 1000 en 2000 euro dan houd ik me aanbevolen. Ik ben zelf niet geheel ontechnisch (dat leer je wel met een GS halfautomaat, waarvan de bak volledig versleten was) dus technische probleempjes zijn niet onoverkomelijk.

Wat betreft GS, dat is inderdaad een fantastische auto. Een groene halfautomaat uit '72, ze staat nu overigens bij de spuiterij, eind december klaar dus begin april mag ik er weer mee rijden...

Geplaatst: 02 dec 2007 13:50
door Fuego Turbo
Hoi GS82,

Wat betreft roestgevoelige plekken van de fuego: Zie het plaatje.

Het plaatje is afkomstig van een Franse site waar nog veel meer over reparaties en restauraties tot in de kleinste details beschreven staat.
Zowiezo een aanrader voor alle Fuego liefhebbers.

Kijk op http://pagesperso-orange.fr/frederic.te ... resfue.htm

groet


Enrico

Geplaatst: 02 dec 2007 14:27
door gs82
Hartelijk dank, een erg nuttige site.

Doe mij maar een mooie Fuego

Geplaatst: 03 dec 2007 17:20
door Meerten Welleman
Hoi GS 82,

Als ik genoeg geld had gehad, had ik 'm beslist zelf gekocht, maar aangezien dat niet zo is, is deze Fuego misschien iets voor jou. Hij staat misschien alweer op internet. Het is een bordeauxkleurige GTS uit 1981 met maar 126.000 km. Het ziet er mooi uit (niet overal maar toch) en lijkt ook hard. De bekleding is mooi enz enz. Dus zou ik het beslist proberen!
Bel Pedro op 06 41 28 12 18
Ik ben in de buurt (maar ook andere Fuego rijders) voor eventueel advies.

Groet, Meerten

Geplaatst: 03 dec 2007 20:34
door gs82

Mooie Fuego

Geplaatst: 03 dec 2007 21:44
door Meerten Welleman
Absoluut!
Ga je kijken?

Groet, Meerten

Geplaatst: 05 dec 2007 14:09
door gs82
't Is inderdaad een mooie. Ik probeer eerst nog even die Haagse MarktplaatsFuego wat beter te bekijken. Dat was op het eerste gezicht ook een hele mooie...

Mocht ik gaan kijken dan laat ik het hier wel even weten...

Nieuw Vennep of Den Haag

Geplaatst: 05 dec 2007 22:26
door Meerten Welleman
Hallo GS 82,

Die uit Den Haag is waarschijnlijk mooier, maar kost ook veel meer. De Fuego uit Nieuw Vennep is 1250 euro.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de Haagsche Fuego. Neem je foto's?

Groet, Meerten

Geplaatst: 07 dec 2007 17:22
door gs82
Dag Meerten,

da's inderdaad wel een aardig prijsverschilletje, en daarbij is het interieur van de Haagse ook wat minder. Die is alleen wel recentelijk volledig overgespoten. Ik ga morgen kijken en neem dan zeker een fototoestel mee. Die in Nieuw-Vennep bel ik binnenkort dus ook maar eens op!

Jij rijdt je Fuego trouwens als dagelijks auto, ook in de winter?

Groet, Michiel

Fuego in Nieuw Vennep

Geplaatst: 08 dec 2007 00:08
door Meerten Welleman
Hallo Michiel,

Ik hoop dat je in de gelegenheid bent om tussen alle buien door dit weekend in Nieuw Vennep te komen kijken. Ik zal de verkoper zaterdag ook even bellen en als het lukt maak ik ook een ritje.

Wat jouw vraag over de winter betreft. Ik rij dagelijks in mijn twee Fuego's en daar heeft het weer opzich weinig invloed op zolang het onderhoud maar gebeurt. Mijn Fuego op LPG heeft weliswaar een probleem met het vochtige weer, maar starten doet hij nog iedere dag. Mijn benzine Fuego is net weer een half jaar op de weg en start prima. De electronica van de Fuego is gevoelig voor vocht, maar dat is van auto tot auto verschillend. Ik heb een Fuego gehad met veel electrische storingen, maar de Fuego waar ik nu al bijna zeven jaar in rij heeft er nauwelijks last van gehad. Alleen de achterruitwisser vertoont weleens kuren.

Maar je weet het nooit van tevoren. Mijn nieuwe Fuego is bijvoorbeeld bij de achterruit zo lek als een mandje. Dat is dus met dit weer iedere dag soppen geblazen. Ik heb het niet gezien toen ik de auto kocht omdat de auto uit de stalling kwam toen het bloedheet was. Ook de vorige eigenaar heeft dat niet kunnen opmerken. Het heeft ook even geduurd voordat ik erachter kwam dat hij lek was. Maar waar weet ik nog steeds niet.

Succes met beslissen!

Groet, Meerten

Geplaatst: 08 dec 2007 18:49
door gs82
Dit weekend heb ik helaas geen tijd meer om te gaan kijken, dat zal volgend weekend worden. Vandaag overigens met de Haagse gereden. Sowieso eerste keer rijden in een Fuego. Ik zat misschien wel een beetje krap, dus dat zou wat modificaties vereisen om goed te kunnen zitten, maar het rijcomfort, motorgeluid en het vermogen vond ik verassend prettig. Jammer dat de synchromeshring van de 2e versnelling zo goed als verdwenen was...

Geplaatst: 08 dec 2007 22:44
door gs82
Oh ja, toch nog een beetje uitgebreider:

De Haagse was een jaar geleden overgespoten. Zag er heel redelijk uit, alleen waren alle rubbers en dergelijke ellende daarna nogal matig in elkaar gezet, dus nu hangt alles wat destijds los is geweest er nogal losjes bij. Er zat al weer wat beginnende roest her en der. De auto had 165000 km op de teller. Motortje liep prima, klonk gezond. Ik had dan wel beloofd foto's te maken, maar ik was helaas m'n camera vergeten... Banden waren ook aan het eind van hun latijn. Ik ga echter pas conclusies trekken als ik naar andere Fuego's gekeken heb...

Geplaatst: 11 dec 2007 14:33
door gs82
Nou, komende zondag ga ik naar die in Nieuw Vennep kijken. Ben benieuwd, en Meerten, alvast bedankt voor de tip!

Michiel

Geplaatst: 11 dec 2007 18:28
door gs82
Klein vraagje: is de nokkenas van de 1.6 L ketting- of riem-aangedreven? In het geval van riem, wat is de maximale levensduur in jaren/kilometers?

Fuego in Nieuw Vennep

Geplaatst: 12 dec 2007 01:23
door Meerten Welleman
Hoi Michiel,

Heb je al contact gehad met Pedro? Ik kan helaas niet met je mee want dan zit ik in Turnhout.

Ik hoop dat het de Fuego is die je zoekt.

Groet, Meerten

Geplaatst: 12 dec 2007 10:19
door gerrit
Klein vraagje: is de nokkenas van de 1.6 L ketting- of riem-aangedreven? In het geval van riem, wat is de maximale levensduur in jaren/kilometers?
De nokkenas word door een ketting aangedreven.
De motoren hebben best een lange levensduur mits ze wel goed onderhoud hebben gehad(lees op tijd olie verversen)

Succes :!:

Geplaatst: 12 dec 2007 13:31
door gs82
Ik heb contact gehad met Pedro inderdaad, daar komt de afspraak op zondag uit voort. Ik weet sinds vorige week zaterdag wel waar ik extra op moet letten, en een flinke dosis gezond verstand met wat kennis zullen hopelijk zorgen dat ik geen overhaaste beslissingen maak...

Gerrit, bedankt voor de info. Ik was wat in de war geraakt aangezien er op www.renaultfuego.nl distributieriemen bij de onderdelen staan. Zal wel voor een ander motortype zijn dan.

Geplaatst: 17 dec 2007 00:18
door gs82
Nou, vandaag dus een stukje gereden met de bordeaux-rode Fuego. Een erg fijne auto, technisch beter en bovendien harder dan die in Den Haag. Wat me opviel was dat bij hard gasgeven het toerental klom maar de auto niet echt accelereerde. Een slippende koppeling was mijn eerste ingeving. Kilometerstand was echter 125000 en dat is natuurlijk een beetje vroeg voor een koppeling. Vreemd was dat het niet altijd gebeurde. Wellicht dat er gewoon wat olie/vet op de platen zit? Zit er een lekkagebron van olie in de buurt van de koppeling? Andere optie is natuurlijk gewoon de instelling van de koppelingskabel, jammergenoeg kan ik me niet meer precies voor de geest halen of het aangrijpingspunt van de koppeling erg hoog zat.

Overall indruk was dus wel erg goed.

Fuego met roest??

Geplaatst: 18 dec 2007 13:49
door KOPPES
Hallo GS82,

Bijzonder naam overigens. In 1982 had je en Chrysler GS. Heeft het daarmee te maken?

Maar goed. Wil je iets weten over roestplekken, ook op niet direct zichtbare plaatsen van een Fuego?
Ik kan je wel een paar foto's sturen. Ik heb er inmiddels zoals vele Fuego-liefhebbers ervaring mee.

Maar ik ben wel weer na veel roestkrabben, stralen, lassen etc. op de goede weg terug.

Grtjs
Geert-Jan

Geplaatst: 18 dec 2007 14:00
door gs82
Hoi Koppes,

de naam is iets eenvoudiger: ik ben van '82 en heb een Citroen GS. De foto hieronder is van gisteren:

Afbeelding

Wat betreft die foto's, ik ben zeker benieuwd. Ik zal wel even m'n mailadres in een PB sturen.

Ziet er goed grondig uit, jouw foto's !

Gr. Michiel

Geplaatst: 18 dec 2007 20:09
door Fuego Turbo
Geert-Jan,

Mijn complimenten! Dat heb je echt goed en grondig aangepakt.
Ik ben heel benieuwd als je hem straks klaar heb. Maar dat kost je nog wel wat verloren uurtjes.

groeten

Enrico

Geweldige foto's

Geplaatst: 20 dec 2007 10:26
door Meerten Welleman
Ongeloofijk om dit allemaal te zien. Een Fuego die weer helemaal nieuw is.
Gefeliciteerd. Ga jij dat ook met jouw GS doen, Michiel?

Succes iedereen!

Groet, Meerten

P.S. Ik rij momenteel dus even geen Fuego maar Celica.

Geplaatst: 20 dec 2007 11:12
door gs82
Ja, mijn GS gaat morgen de spuitcabine in. Dan is ze weer als nieuw.

Geplaatst: 21 dec 2007 15:11
door gs82
Nou, ik ga die in Nieuw Vennep morgen ophalen... :)

Fuego uit Nieuw Vennep

Geplaatst: 21 dec 2007 16:49
door Meerten Welleman
Dat is goed nieuws! Hoera!
Veel rijplezier en misschien tot binnenkort.
Groet, Meerten

Geplaatst: 21 dec 2007 18:37
door voge
heel veel plezier ermee!! (je krijgt zo wel een prachtig wagenpark, de GS is ook een prachtige auto!! )

Geplaatst: 22 dec 2007 00:09
door gs82
Dank :) Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat rijden de komende dagen. Eerst maar een nieuw accuutje scoren. Hebben jullie nog tips voor specialisten in de regio Delft? Er zullen vast dingen voorbij komen die ik liever niet op straat uit ga voeren...

En nu nog van m'n huidige dagelijkse auto af zien te komen. Iemand interesse in een BX? Misschien niet helemaal een geslaagde vraag op een Renault-forum ;)

Geplaatst: 22 dec 2007 18:55
door gs82
En hij staat voor de deur...

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Koppeling is inderdaad niet zo fris meer, als er veel koppel op komt te staan slipt ie door. Misschien eens kijken of het helpt als ik de koppelingskabel wat losser zet. De auto heeft kennelijk de eerste levensjaren in Zuid-Limburg doorgebracht, dat was wellicht wat minder voor de koppeling.

Limburgse Fuego

Geplaatst: 22 dec 2007 19:38
door Meerten Welleman
Hoi Michiel,

Fijn dat hij bij jou voor de deur staat en bedankt voor de foto's. Hij komt inderdaad uit Limburg. Je hebt de sticker op de achterkant wel gezien, toch. Ik heb nog geprobeerd om hem te traceren maar dat is me nog niet gelukt.

En wat jouw BX betreft...hmmm...lijkt me een leuke auto.

Groet, Meerten

Genieten...

Geplaatst: 22 dec 2007 23:42
door gs82
Hm, de koppeling begint het beter te doen. Wellicht zat er gewoon wat vuil/vet op en dat ben ik er nu succesvol aan het affikken. Wat een vermogen zeg, nu ik net gewend was aan het rustige karakter van automaten en 1.2 litertjes.

Todo-list:
- Gaskabel vervangen, daar is een streng van gebroken
- Motor- + bakolie vervangen, KVS vervangen, niveaus checken van andere vloeistoffen
- Kijken waar het gejank op hoge snelheid vandaan komt, waarschijnlijk uit de versnellingsbak. Als ik gas geef wordt het erger, als ik gas loslaat valt het weg. Ik neem aan dat het een tamelijk standaard bak is, met bovenop de priseas, die gesmeerd wordt door opslingerende olie? Kan het lager wellicht drooggelopen zijn en ben ik goed de sjaak? Of is het toch onderdeel van de koppeling die op z'n einde is en dus het druklager wat lawaai maakt? Ik moet het eens checken door te ontkoppelen op de snelweg.
- Achterruitverwarming en achterruitenwisser doen het niet, eens kijken waar dat aan ligt.
- Is het de waterpomp die voorop het blok zit en aangedreven wordt door een V-snaar? Daar piept het nogal, zal wel een gaar lagertje van een spanrol zijn ofzo.
- Ruitensproeier voor doet het niet, terwijl er wel vloeistof in het reservoir zit.
- Standaard checks, bougies, ontsteking, carburateur etc. Motor loopt verder erg mooi zonder ratelen dus de klepjes klinken alsof ze goed gesteld staan.

Dat was het volgens mij wel, de auto rijdt verder erg lekker, en is nog verbazingwekkend praktisch. Zojuist heb ik m'n fiets gewoon achterin geschoven...

Oh ja, en m'n BX staat hier te koop.

Mankementjes

Geplaatst: 23 dec 2007 00:00
door Meerten Welleman
Hoi Michiel,

Wat betreft de electrische storingen, zou je de zekeringen kunnen checken. Wat betreft de achteruit en wisser moet je even kijken of de electriciteit bij de veerpoten is aangesloten. Die heeft de neiging los te raken.

Verder graag advies van de echte techneuten onder ons.

Fijn dat je er zo blij mee bent. Ik heb nu al een week niet in mijn Fuego kunnen rijden en dat knaagt.

Groetjes, Meerten

Geplaatst: 23 dec 2007 00:02
door gs82
Ik hoor wel een relais klikken in de ruitenwisserbehuizing als ik op het knopje druk. Ik ga morgen bij daglicht eens op onderzoek uit.

Wat betreft niet Fuego rijden: volhouden, dan is het des te leuker als het weer mag ;) Alhoewel het vervangend vervoer me niet echt een straf lijkt.

Nog 1 vraagje dan

Geplaatst: 23 dec 2007 11:45
door gs82
Het is me niet helemaal duidelijk uit het instructieboekje of het min-niveau in het KVS-reservoir gehaald moet worden als het reservoir ingebouwd en dus onder een hoek staat, of als het losgehaald is en rechtop staat. Daar zit nu nogal verschil in. Rechtop haal ik het min-niveau, ingebouwd niet.