Pagina 1 van 1

17TS zegt kokende motor te hebben

Geplaatst: 11 jun 2009 22:13
door Matty
Deze Renault 17TS uit 1976 heeft sinds kort een kuurtje.
Tijdens een 250km ritje merkte ik op dat de temp.meter in het rode zat. vervolgens een paar dagen niet meer in gereden, motor start vervolgens weer in 1 keer. Echter de temp.sensor slaat na 2 km rijden al snel naar het rode gebied. Koelvloeistof is nog mooi op pijl, heb vervolgens dop boven op radiator los gedraaid, deze zit nog tot de nok toe vol. De ventilator heb ik al een tijdje niet zien draaien, maa als ik deze 2 draadje door verbind dan doet ie het gewoon.
Waarom loopt de temperatuur dus snel hoog op? Zou het de thermostaat zijn of wellicht een defecte sensor? De ventilator in de auto komt ook alleen maar warme lucht uit trouwens.
Suggesties zijn welkom.

Geplaatst: 11 jun 2009 22:30
door mark en ivonne
thermostaat zit volgens mij voor de tempratuur sensor
maar haal hem er eens tussen uit
en kijk of hij het nog heb


of even een andere sensor proberen
genoeg mensen ook hier op het forum die er nog wel 1 hebben liggen

Geplaatst: 16 jun 2009 21:32
door renault15.17
Heb je al ontdekt wat het is Matty?
Is de koelvloeistof nog mooi helder / schoon?

Geplaatst: 16 jun 2009 21:44
door Matty
Ik heb nog niet ontdekt wat het precies is, maar ik vermoed da thet idd de sensor is aangezien ik hem ook al een keer naar het wit uit heb zien slaan.
De koelvloeistof is nog niet zwart, oftewel helemaal helder is het ook niet. Er komen in ieder geval geen rare rookpluimen uit de uitlaat. Wat mij wel opviel na vandaag was dat de accu ook accuzuur lekt, is hier een verband uit te halen?

Geplaatst: 16 jun 2009 22:46
door renault15.17
Als de meter "wild" uitslaat, kan het ook heel goed een slecht contact of een kabelbreuk zijn. En ik kan zo niet direct verband zien tussen het warmlopen (als het dat al is) en het lekken van accuzuur. Of het moet zijn dat de accu ook te warm wordt door de een of andere reden.

Geplaatst: 16 jun 2009 22:47
door mark en ivonne
daar zie ik niet direct verband tussen
maar meteen accu eruit accubak ook en die goed onderhanden nemen
verse accu erin en daarna kijken of je probleem met tempratuur over is
maar ik denk dat je ook gelijk je sensor moet vervangen of even 1 lenen van een clublid en kijken of dat het ook echt is

Geplaatst: 16 jun 2009 23:07
door ericon
Een gerefurbisched rediateur + een keer doorspoelen doet wonderen.
Je zegt koelwater nog niet zwart?, ik zou daar ook niet op wachtten :!: