Wasstraat : krasstraat ...........die uitspraak lijkt me verdacht veel "gepikt" van 1 of andere uitzending op TV ...
http://www.een.be/programmas/1000-zonne ... topoetsman
Voor alle duidelijkheid : krassen is iets helemaal anders dan de zogenaamde "spinnewebben" (swirls) die je ziet als de auto gewassen is en in de zon of andere directe lichtbron staat.
Krassen komen bvb door met een gewone huis/tuin/keukenspons je auto te wassen en vermoedelijk omdat er dan een zandkorreltje of iets anders tussen je lak en de spons zit . Zo je auto wassen is dus zeker slechter dan ermee door de wasstraat rijden.
Swirls kan je zeker niet vermijden , je kan wel voorzichtiger te werk gaan door bvb eerst te foamen en dan pas te gaan wassen volgens de 2-emmermethode (2EM) . Door telkens je washandschoen uit te spoelen in je spoelemmer , zal je shampoo-emmer veel langer proper blijven en heb je dus minder kans op die swirls .
Nog wat stapjes verder is het gebruik van meerdere washandschoenen : bvb 1 schaapswollen handschoen voor de "propere" delen en bvb een gewone rasta ( of 2 )voor de vuilere delen. Uiteraard begin je de properste delen eerst te wassen.
rasta :
Ook kan je gebruik maken van zogenaamde gritt-guards , dat is precies een plastieken rooster die mooi past in je emmer(s) en dan blijft het vuil dat je in de emmer brengt door de auto te wassen meer onderaan en neem je het niet (minder) mee terug op je lak.
Het drogen van je wagen kan er ook voor zorgen dat je swirls of zelfs krassen krijgt : zorg er absoluut voor dat je droogdoek NIET de grond raakt , anders plakt er zand in en is al het vorige werk voor niks geweest
Een detailerspray zorgt er ook voor dat je doek beter over je lak (en ruiten) glijd én meestal zorgt deze spray er ook voor dat je spoelwater sneller verdampt als je er met je doek over bent geweest.
Ook hier is de regel : eerst de properste delen drogen en later de andere.....
Als een droogdoek 2 verschillende "groftes" heeft , dan gebruik ik eerst de grofste kant en nadien de fijne kant , zo is die fijne kant langer echt proper . Als je de binnenkant van de portieren en koffer gedaan hebt mag je de droogdoek NIET meer gebruiken voor de buitenkant !
Voor het drogen is het ook belangrijk dat je de wagen juist afspoelt : eerst ff met een douchestraal om snel ff de (eventueel) opgedroogde shampoo nat te maken en vervolgens spoel je de wagen af met een "volle" straal .
vb van hoe je best een volle straal maakt om af te spoelen (samenknijpen = douche
)
- afspoelen.jpg (8.48 KiB) 7213 keer bekeken
Zorg ervoor dat je eerst het dak , motorkap en koffer doet DAN pas de onderzijde en als laatste alles onder je dak zodat het water mooi op de grond loopt (van je lakwerk en ramen dus) en je zeker geen zand omhoog brengt . Op de grond spuiten is dus uit den boze : je spuit enkel de grond schoon en het zand komt op je lak terecht
Wat mogelijk ook nog niet geweten is door velen : gebruik voor je velgen ALTIJD aparte emmers en washandschoenen , het remstof is de grootste boosdoener om je auto mooi van onder tot boven te laten veranderen in een "spinneweb"
Net daarom rijden er zoveel auto's rond die 1 grote spinneweb zijn : de eigenaars gebruiken die mooie grote borstel van zo'n wasbox en denken dat ze dan veel beter af zijn dan de mensen die door de wastraat rijden....jammer genoeg heeft de vorige bezoeker van die box ( en die daarvoor....) er zijn velgen goed mee geschrobt
en mogelijk lag er nog schuim van het voorfoamen op de grond en heeft ie dat ook nog ff met die borstel van de grond "gedept" om toch maar zoveel mogelijk vuil van de auto te krijgen
Maw : laat die borstel mooi staan en investeer liever in een paar kannetjes (zodat je van thuis lekker warm water kan meenemen zonder te morsen) , enkele emmers , washandschoenen , echte autoshampoo , desnoods een velgenborstel , een droogdoek , wat detailerspray , een echte wax en was je auto op die manier ...duurt mogelijk ietsje langer maar het resultaat zal er ook naar zijn !
(sorry , maar deze foto blijft tot nu toe echt mijn favoriet )
Tot slot nog een foto van een auto (jaja , een Renault) die door de wastraat wordt gereden en als het dan regent na bvb 4 dagen dan krijg je dit te zien :
Een auto die je volgens bovenstaande methode wast (en kleid en waxt enz....) ziet er dan zo uit :
Een wasbeurtje duurt ongeveer 1.5 uur : foamen , velgen , afspuiten , wassen 2EM (soms 1EM
) , drogen en de bandjes in een dressing .