Pagina 1 van 1

US-camper opbouw op Trafic '86.

Geplaatst: 20 nov 2006 15:27
door zjablinka1
Hallo iedereen,
Misschien vinden sommige deze post als een vreemde eend in de bijt .... maar niets is minder waar !
De wagen is van 1986. Renault leverde van de Trafic, de motor, cabine, versnellingsbak, onderstel en assen aan de amerikaanse firma Winnebago, in Ohio, die er een kampeercel bovenop plaatste.
De motor is een J7T zoals destijds in de R25 werd gemonteerd.
Het is een 2.2 injectie in de lengte gemonteerd en wordt gevoed met LPG.
De bak is een drietraps automaat, waarvan ik het type niet met zekerheid kan achterhalen. Hij drijft de voorwielen aan.
Kenmerken van de camper : zeer lage instap - beperkte hoogte en uiterst comfortabel rijden.
Het grote probleem aan dit voertuig is het feit dat - niettegenstaande alle belangrijke componenten van RENAULT zijn - het niet meer als een Renault herkend wordt. Ik bedoel dan bij de werkplaatsen. Winnebago gaf immers een eigen raamnummer aan de wagen, dat transparant is voor Renault.
Net nu - er zijn problemen met de automatische bak - komt dit probleem sterk tot uiting.
Een oplossing voor de bak ligt zo maar niet voor de hand : in 1986 werd een Trafic immers niet geleverd met een automaat.
Daarom overweeg ik momenteel de automaat te vervangen door een 5-bak, komende uit een Trafic Diesel van 1995.
Maar Ik vrees dat ook bij deze - blijkbaar eenvoudige - ingreep heel wat onvoorziene problemen de kop zullen opsteken.
Indien iemand me btereffende dit 'avontuur' goede raad of advies kan geven : graaaaaaag !
Nog vlug even een staaltje van de hiervoor aangehaalde problematiek : Enige tijd terug ging de km-teller-kabel stuk. Geen enkel probleem ware het niet dat de motor is uitgerust met 'cruise control'. En dat hàd de Trafic niet in 1986 ! Dat is dus een leuk snufje van de amerikanen. (Kabel uit 2 delen en middenin verbonden met snelheidsopnemer). Resultaat : Renault kon me dat niet nieuw aanleveren. Nu heb ik een gewone meterkabel, uit één stuk en ... GEEN cruise control meer.
Ziezo, tot daar wat stuff waarmme ik jullie laat kennismaken met deze - benevens die probs - zeer aangename wagen.
Groetjes uit BE !
JP

Geplaatst: 20 nov 2006 22:50
door renoldie
We hebben zo'n Winnebago in onderhoud :D
Waarom de automaatbak niet laten reviseren?

Geplaatst: 21 nov 2006 13:32
door zjablinka1
Ja renoldie, ik begrijp je reactie ; die is heel logisch.
Ik heb in principe altijd vertrouwen in een product van en gerenommeerde farikant.
Maar er zijn grenzen. De automaat is reeds twee maal in herstelling gegaan hier in België. Totaalkost om en bij de 3.000 €. We hebben dit jaar, na de laatste herstelling, zo'n 10.000 km gereden. Prachtjaar hoor, Normandië, Rusland, Polen ... En nu staat ie stil : VOOR de voordeur, bij wijze van spreken. Wat was er gebeurd wanneer de huidige panne zich voordeed in Rusland. Ik bedoel, als er zelfs HIER geen onmiddellijke oplossing voorhanden is.
Daarenboven hou ik nauw contact met en vriend - collega Winnebago rijder. Problemen dito. Deze man heeft z'n automaat reeds 3 maal laten herstellen in Nederland. Ik durf de bedragen niet te noemen.
Ik luister veel op forums in de States en in Groot-Britannië. Problemen dito.
Mijn conclusie : Deze automaat (een ML1 voor de kenners) van Renault deugt niet voor deze wagen.
Leeggewicht 2.500 kg - toelaatbaar tot 3.150 kg, maar daar ga je sowieso over.
Ik kan je en lijst opsommen van alle mankementen die de automaat dit jaar gehad heeft. En die telkens (bijna) vanzelf verdwenen. Behalve nu !
Vandaar mijn keiharde beslissing. Automaat vervangen door 5-bak.
Indien ik bij deze job té veel problemen zou ontmoeten, zal ik verplicht zijn de hele aandrijflijn te converteren.
Ik heb me daarvoor een Trafic Diesel 1990 aangeschaft. Als donor.

Een eerste probleem dat ik net ontdekte : de plaatsing van de stuurkolom ! Die is iets verschoven zodat er voor het toevoegen van een koppelingspedaal praktisch geen ruimte vrij is. Eigenaardig.

Welk type aandrijving heeft de Winnie die bij jullie in onderhoud is ?

Zo, vriendelijke groeten,
JP

Geplaatst: 21 nov 2006 19:48
door renoldie
Goeie vraag, weet alleen dat het een diesel was.
Heb er zelf niet aan gewerkt.

Geplaatst: 22 nov 2006 20:09
door Rossy
Zou je eventueel kunnen kijken of er ook motorcodes en bakcodes te vinden zijn op de diverse identificatieplaatjes?
Hiermee kan dan achterhaald worden uit welke auto deze motor en bak afkomstig zijn.
Het zouden er 3 kunnen zijn.
De 25 TX/GTX/TXE, in Amerika als Eagle Premier en Dodge Monaco verkocht.
De 21 GTX/TXE, in Amerika als Eagle Medallion verkocht.
De Fuego, ook in Amerika als Renault Fuego verkocht.
Enkele van deze auto's waren met Cruise Controle uitgerust en het lijkt mij dan ook dat van deze auto's wat onderdelen geleend zijn.
Zou je eventueel wat foto's kunnen maken van de bediening van de automaat en cruise control evenals van de aansturing van de cruise control onder de motorkap als dit uit te vinden is?

Antonio.

Geplaatst: 27 nov 2006 21:41
door renoldie
heb alleen deze gegevens voor je:

Kenteken
Voertuigsoort Personenauto
Merk WINNEBAGO
Handelsbenaming LE SHARO CAMPER
Kleur(en) Wit / Rood
Brandstof Diesel
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 2068 cm3
Vermogen 55 KW
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.

Roetfilter Nee
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Niet geregistreerd
Massa leeg voertuig 2.400 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 2.738 kg
Massa rijklaar 0 kg
BPM Niet geregistreerd

Datum eerste afgifte Nederland 12-07-1994
Datum eerste toelating 30-06-1984
Datum aanvang tenaamstelling 22-06-2001

Vervaldatum APK 11-07-2006
Wacht op keuren Nee

Geplaatst: 28 nov 2006 10:03
door Mathijs
Ten aanzien van je cruisecontrol, deze opnemers zijn voor diverse auto's los te verkrijgen.
Ze worden dan verkocht onder de naam pulsegever voor navigatiesystemen.

Je zou dan ook gelijk een electrische kunnen nemen, dus met een magneetje op één van de assen en de opnemer (die ziet er ongeveer uit als de opnemer van een ABS krans) daarboven.

Voordeel is dan dat je gelijk een electrisch signaal heb en geen last van een mogelijk bibberende snelheidsnaald.

Informeer eens bij http://www.bmis.nl of http://www.automotive-apeldoorn.nl/

Geplaatst: 16 dec 2006 12:25
door Mathijs
Dit is mischien ook een oplossing voor de cruise-control :

Terratrip Rally Computers Terra Universal cable drive probe

Re: US-camper opbouw op Trafic '86.

Geplaatst: 14 mei 2013 23:26
door BrianItasca
Hallo,Ik heb min of meer hetzelfde probleem met de autobak.Zijn er andere die een oplossingen hiervoor hebben,mijn idee is een 5 versnellingsbak NL5 of NE3 ex2,2L benzine trafic te gebruiken maar eerts een zien te vinden met pedallerie) of kopleet (sloop) auto
brian

Re: US-camper opbouw op Trafic '86.

Geplaatst: 22 mei 2013 13:01
door Rossy
De versnellingsbak zou je ook kunnen gebruiken van een 25 of Espace.
Die zijn aanzienlijk makkelijker te vinden op de sloop.
De aandrijfassen kan je eventueel nieuw bestellen.
De pook en pedalen dien je wel van een Trafic te gebruiken.

Antonio.

Re: US-camper opbouw op Trafic '86.

Geplaatst: 22 mei 2013 21:20
door BrianItasca
Hoi.Ik denk dat een 25 niet opgaat omdat de verhoudingen niet goed zullen zijn want deze caper weegt zo'n 3 tonne.Ik heb overal gezocht voor een (sloop/loop) trafic met 2/2,2L benzine motor en 4/5 bak zonde sukses dus als iemand iets weet graag mij laten weten,daarmee heb Ik alles wat nodig is voor de ombouw
brian

Re: US-camper opbouw op Trafic '86.

Geplaatst: 24 mei 2013 14:02
door Rossy
De verhoudingen zijn inderdaad anders.
Je zou een versnellingsbak van een 25 diesel kunnen gebruiken, daarvan zijn de verhoudingen veel korter en waarschijnlijk beter bruikbaar.

Antonio.

Re: US-camper opbouw op Trafic '86.

Geplaatst: 24 mei 2013 16:25
door BrianItasca
Hoi Antonio,
Grote vraag daarbij is of de fliegwiel en koppeling zouden passen op de krukas van de 2,2L benzine want meestal is diesel zwaarder uitgevooerd en Ik heb onvoldoende gegevns om erachter te komen
brian
Zoals eerder hier gemeld is is toch de R25 mogeijk mets de "final Drive" deel op een ander verhouding veranderd zou kunnen worden,alweer weet ik onvoldoend
Eigenlijk heb info van iemand die zoiets heeft gedaan maar daar vind Ik niemand