Pagina 1 van 1

Trafic 2016 ESB-accu vervangen voor zwaardere AGM

Geplaatst: 30 jul 2021 11:54
door sdemaree
Hallo allemaal!

Van mijn Trafic 2016 wil ik zelf de accu vervangen. Hier heb ik ervaring mee alleen niet met moderne auto's/accu's.

Kan ik zonder meer de EFB-accu van 70Ah vervangen voor een AGM-accu van 80Ah? Deze past in de bak.

De één zeg dit, de ander zegt dat.
Zo zou een accu met andere specs aangemeld moeten worden in het systeem. Of ingeleerd moeten worden?
Of als een accu van 70Ah staat aangemeld zal het syteem er voor zorgen dat een 80Ah accu wordt opgeladen tot een max van slechts 70 Ah.
Het energiemanagement systeem zou er niet mee kunnen omgaan als ineens een accu met andere specs staat etc.

Dus...wat is waarheid?
En kan ik andere problemen verwachten als ik er een AGM-accu in zet ipv ESB?

Mijn dank zal groot zijn!

Groet,
Sander

Re: Trafic 2016 ESB-accu vervangen voor zwaardere AGM

Geplaatst: 30 jul 2021 16:51
door GTMart
Alle Trafic III varianten hebben start stop systeem dacht ik en zover ik weet zijn die altijd verbonden aan een AGM accu.

Ik heb oa een 145pk van 2017 en daar is laatst de AGM accu van vervangen voor soortgelijk.

Re: Trafic 2016 ESB-accu vervangen voor zwaardere AGM

Geplaatst: 31 jul 2021 08:48
door maestro12
Het grootste verschil tussen een EFB en AGM accu is, dat de AGM versie in staat is remenergie te regenereren.
https://www.accudienst.nl/h/648/accu-vo ... kopen.html#

https://www.mijngrossier.nl/hoe-kies-juiste-accu/

Re: Trafic 2016 ESB-accu vervangen voor zwaardere AGM

Geplaatst: 31 jul 2021 18:15
door sdemaree
Bedankt. Ik heb inderdaad een star/stop systeem. Even contact met Renault gehad en werd teruggebeld door de dealer bij mij in de buurt en het schijnt gewoon te kunnen en dat het problemen oplevert hebben ze nog niet meegemaakt.

Ik heb ook een L2H1 Dci145 eu6. Dubbele cabine

Re: Trafic 2016 ESB-accu vervangen voor zwaardere AGM

Geplaatst: 29 jun 2022 23:12
door VAN BELLE Jean Marc
Mag geen probleem vormen. Het laden gebeurt met een voltage tot 14 volt zelfs. Dus het duurt enkel iets langer als die 80 ampère uur versie vrij leeg geraakt is.

Wel goed dat je opmerkt dat klassieke batterijen zonder die electronica regulator voor start/stop vrij snel problemen geven en soms zelfs defect lijken te zijn na korte tijd.

Denk dat je tot 100 amp zou mogen gaan.

Ik had lange tijd een 120 Ah batterij achteraan ook bij me, die ik via mijn PTO optie oplaadde.

PTO werkt echt heel goed, en vermoed dat die tot 400 Watt continu kan leveren vanaf 1200 RPM. +je

Re: Trafic 2016 ESB-accu vervangen voor zwaardere AGM

Geplaatst: 22 okt 2022 14:21
door VAN BELLE Jean Marc
Ik vermoed dat de 80 Ah AGM nu gewoon werkt zonder aanpassingen? Update zou leuk zijn. +je