Pagina 1 van 1

Renault Trafic

Geplaatst: 14 jun 2008 09:55
door Rodic
Hallo, ik heb een carburatorprobleem met mijn Renault Trafic van 1990. Type motor F1N Type carburator Solex 35 SEIA. Het brandstofmengsel is veel te arm. Hij schokt bij het optrekken en ook bij constante snelheid. Alleen als ik de choke een beetje uittrek rijdt hij een beetje redelijk. Hij loopt goed stationair. Ik heb een brandstofverbruik van 1:7 Dat is toch wel een beetje veel voor deze auto? Dit kan natuurlijk door het gebruik van de choke zijn maar hoe kan het dan dat het een te arm mengsel is?

Ik heb de carburator al twee keer schoongemaakt en doorgeblazen. Benzinefilter is vernieuwd. De benzinepomp geeft genoeg benzine. Ook het zeefje van de carburator bij de benzine-inlaat is schoon. Nieuwe bougies van het voorgeschreven type heb ik geplaatst. De elektroden van de bougies zijn na rijden wit van kleur. Deze moeten toch bij een goed mengsel bruin zijn?

Ik kan stellen wat ik wil aan de mengselregelschroef of acceleratiepomp, niets helpt. Ik weet het niet meer. :? Wie kan mij helpen???

Groetjes, Dick.

Geplaatst: 15 jun 2008 15:18
door gerrit
vaak trekken de voeten van de carburateurs krom, dit kun je controleren door bv remreiniger of id te spuiten of de carburateur eraf halen en dan kijken, je kunt hem gwoon vlak vijlen en met nieuwe pakking weer monteren.
Wel even checken of de asjes van de gaskleppen nog wel vrij draaien.

Geplaatst: 22 jun 2008 13:30
door Rodic
Ik ben hier inderdaad al mee bezig geweest, met het vijlen. Het kan wel zijn dat de pakkingen misschien nog niet goed genoeg zijn. Maar wat ik nog steeds niet begrijp is de tegenstrijdigheid van een veel te arm mengsel en dan toch zo'n hoog brandstofverbruik. 1:7 is voor zo'n busje toch wel een beetje te hoog toch?

Geplaatst: 22 jun 2008 16:30
door easy2
mensen zeggen inderdaad vaak dat een auto zuiniger rijd als je hem armer zet. Dit klopt volgens mij tot op zekere hoogte, als een auto veel te arm staat, krijg je vermogensverlies, zoals bij jou. dit ga je compenseren door meer gas te geven, met als gevolg een hoger verbruik.

De beste manier om aansluitingen vlak te krijgen is nog steeds met een glasplaat en schuurpapier. plak een stuk fijn (waterproof) schuurpapier op een stuk glas, en schuur dan voorzichtig je carburateur weer vlak. Ook zou je er wat vloeibare pakking bij tussen kunnen smeren.

Geplaatst: 22 jun 2008 17:19
door Rossy
Het kan ook dat er een lekkage is tussen de spruitstukken en de cilinderkop.
Dit wil ook heel graag kromtrekken.
Het gietijzeren uitlaat spruitstuk en het aluminium inlaat spruitstuk worden op hetzelfde pasvlak en met dezelfde moeren op hun plaats gehouden en ze zitten ook nog eens aan elkaar vast!
Ditzelfde probleem heb ik al een paar keer opgelost door de spruitstukken te vlakken met een vlakschuurmachine!
Gebruik hiervoor geen muis schuurmachine maar een echte vlakschuurmachine.
Na het nameten met een stalen rei waren de spruitstukken weer echt vlak en na montage liep de motor weer als een zonnetje.
Ook het brandstofverbruik ging weer naar normale waarden en de auto voelde een stuk levendiger aan.

Uiteraard wel nieuwe pakkingen gebruiken bij montage.

Antonio.

Geplaatst: 03 jul 2008 22:19
door Rodic
Ik ga er weer mee aan de slag. Hartsikke bedankt voor de tips.

Groetjes, Dick.

Geplaatst: 13 jul 2008 09:46
door Rodic
Ik ben ermee aan het werk geweest. Spruitstuk en carburateur enz. gevlakt. Overal nieuwe pakkingen en ja, hij loopt een stuk beter en schokt niet meer als ik optrek. Het brandstofgebruik weet ik nog niet. Maar nu blijft hij nadieselen. Als ik mijn contact uitdraai blijft de motor lopen. En dan stinkt hij erg. Stellen aan de mengselschroef helpt niet. Wat kan dit zijn?

Geplaatst: 13 jul 2008 14:09
door Rossy
Dit heeft toch iets met de mengselsamenstelling te maken.
De laatste stap is nu goed (laten) afstellen, liefst aan een uitlaatgas meet apparaat.
Hier had ik met mijn 5 GTX ook last van tot ik mijn CO-schroef een paar slagen extra gaf dus het mengsel veel rijker afstelde.

Antonio.