Pagina 1 van 1

koudestart probleem

Geplaatst: 13 dec 2016 18:42
door Fred Prins
Ik heb koudestart problemen met mijn Master fase 1, bj. '97 en motortype S9U (turbodiesel, 2499cc en 69 kw). Ik heb de vlamgloeibougie en relais al vervangen, maar ik heb nog steeds een koudestart probleem. Gisteren bij buitentemp. van 8 C startte hij pas na lang doorstarten en moest de startmotor lang meelopen voordat de motor zelfstandig liep. Ook bij een tweede start met halfwarme motor moest de startmotor lang meelopen.
Eenmaal warm start hij wel goed.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is ?

Gr.,

Fred

Re: koudestart probleem

Geplaatst: 13 dec 2016 21:40
door kaleido 1
Heb je ook gecontroleerd of de vlamstart wel werkt , komt het relais wel in , heb je voeding , komt er brandstof enz.

Re: koudestart probleem

Geplaatst: 14 dec 2016 09:38
door Fred Prins
hallo kaleido, vlamgloeibougie en relais zijn nieuw. Tijdens voorgloeifase voel en hoor ik relais dichttrekken, met een spanningzoeker zie ik geen contact op de gloeibougie. In een handboek heb ik iets over een temperatuurzender in een rekeneenheid gelezen. Weet je waar ik die kan vinden ?
Ik heb afgelopen zomer de startmotor vervangen, daarna had ik al het idee dat de koude start moeizamer ging. Kan ik toen ergens een verbroken contact met die rekeneenheid veroorzaakt hebben ?

Re: koudestart probleem

Geplaatst: 14 dec 2016 17:19
door kaleido 1
Dan kijken of de voeding doorgeschakeld wordt.
Hoeveel draden zitten er in je relais voet ?
Relais er uit trekken , en meten wat er gebeurt , 85 of 86 komt een plus op als je de motor op contact zet , mits koud.
30 is een constante plus , deze wordt doorgeschakeld naar 87 via je relais en loopt naar je vlamstart.
Meet maar eens het 1 en ander.

Re: koudestart probleem

Geplaatst: 14 dec 2016 20:07
door Fred Prins
hallo Kaleido, dat lijkt allemaal goed. Om toch wat anders te proberen heb ik startpilot in luchtfilter gespoten en toen startte hij direct. Afgezet en binnen minuut weer gestart en hij startte gewoon. Afgezet en na 10 minuten gewacht wilde hij weer niet starten. Weer startpilot ingespoten en toen startte hij wel weer.
Heb jij enig idee ?

Re: koudestart probleem

Geplaatst: 14 dec 2016 20:44
door kaleido 1
Ik heb altijd wat moeite met het antwoord , dat lijkt allemaal goed , komt een beetje onzeker over .
Als je 30 en 87 doorverbind , krijg je dan wel spanning op je vlamstart ?
Startpiloot is een motorsloper , niet gebruiken , is een zeer vluchtig / explosief goedje , daar zal een motor hoe slecht ook , altijd op aanslaan.
Compressie eindtemperatuur is met startpiloot voldoende hoog om aan te slaan.
Met koud weer , zal de compressie eindtemperatuur onvoldoende hoog zijn om het mengsel tot spontane ontbranding te krijgen.
Hiervoor heb je nodig , voldoende starttoerental , dus een goede accu en startmotor , verstuivers die met de juiste druk en nevelbeeld verstuiven , een voorgloeiinstallatie die werkt bij temperaturen onder , meestal 5tot10 graden.
Dit wordt bepaald door een temperatuursensor , die het systeem vrij geeft .
Deze sensor al gecontroleerd ?
Waar loopt de uitgaande draad van het relais naar toe , of waar komt de draad van de vlamstart vandaan , is te meten met een multimeter , ga er van uit dat je die hebt , anders heb je niets kunnen meten , en lijkt alles dus in orde ?
Spanningzoeker werkt niet altijd .

Re: koudestart probleem

Geplaatst: 14 dec 2016 21:11
door Fred Prins
Accu is goed, startmotor is nieuw, verstuivers zijn gecontroleerd, vlamstart is nieuw. 30 en 87 doorverbinden heb ik nog niet gedaan, dat zal ik morgen nog uitproberen. Ik heb gemeten met spanningzoeker, morgen zal ik met de multimeter nog een keer controleren. Ik heb wel rechtstreeks vanaf de accu spanning gezet op nieuwe vlamstart. Deze werd warm, maar hij startte niet. Met deze buitentemp. zou hij toch ook zonder voorverwarming moeten starten ?
Waar zit de temperatuursensor en hoe controleer ik die ?

Re: koudestart probleem

Geplaatst: 14 dec 2016 21:54
door kaleido 1
In principe wel , het zou kunnen dat de compressie onvoldoende is .
Klepspeling is goed ?

Re: koudestart probleem

Geplaatst: 14 dec 2016 23:24
door Fred Prins
klepspeling heb ik ook al gecontroleerd, die is goed. Ik heb het gevoel dat er geen brandstof wordt doorgelaten bij koude start. Maar dan kan ik niet verklaren waarom hij wel start op startpiloot en blijft doorlopen. Warm start hij wel, dus zit het probleem dan misschien toch in de temperatuursensor.
Daarom de vraag of jij weet waar de temperatuursensor zit en hoe ik die kan controleren of omzeilen ?

Re: koudestart probleem

Geplaatst: 15 dec 2016 12:29
door WillemS
Fred weet je heel zeker dat de "vlamstart" wel werkt. dat de sensor oke is. Hoor je het relais klikken als je de wagen op kontakt zet.
mvg WillemS
p.s. wellicht kan je een kontrolelampje tussen de vlamstart monteren, dan kan je zien of er wel stroom komt.

Re: koudestart probleem

Geplaatst: 16 dec 2016 16:59
door Fred Prins
Hallo Kaleido, Willem, ik heb jullie aanwijzingen uitgeprobeerd. Maar ik ben nog niet verder gekomen.
Op '30' meet ik geen constante stroom (meer). Zit daar ergens een zekering tussen die ik misschien opgeblazen heb ? Ik heb de zekeringen in zekeringkastje gecontroleerd, maar geen doorgebrande gevonden. Als alternatief voor doorverbinden 30-87 heb ik rechtstreeks vanaf de accu stroom op 87 gezet. Ik kan geen spanning meten de kabel naar de vlamstart. Wel hoor ik de electroklep op de turbo schakelen.

Re: koudestart probleem

Geplaatst: 17 dec 2016 12:11
door kaleido 1
Heb je wel het goede relais ?, 30 moet een voeding op staan zeker als je de auto op contact zet , eerst opsporen waarom daar geen spanning staat.
Deze is gezekerd.

Re: koudestart probleem

Geplaatst: 19 dec 2016 18:27
door Fred Prins
Hallo Kaleido en Willem, ik kom niet verder. Bedankt voor jullie goede adviezen, maar ik geef het op. Ik ga op zoek naar een monteur.