Pagina 1 van 1

Technische spec's Motortype 3.0 dCi 140 Motorcode: ZD3 20

Geplaatst: 12 nov 2009 20:47
door Hans Leeuwestein
Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een camper op een Renault Master chassis. Motortype 3.0 dCi 140 Motorcode: ZD3 202 100k 2953ccm, bouwjaar 7 / 2006.
Is er iemand die mij aan een nederlandse (technische) handleiding van zo'n wagen kan helpen of mij aan kan geven waar ik deze zou kunnen vinden?. Ik ben vnl. geinteresseerd in de technische specificaties zoals max koppel, de koppelkromme in het algemeen eigenlijk. De wagen is oorspronkelijk afkomstig van de duitse markt.

Bij voorbaat bedankt, Hans

Geplaatst: 12 nov 2009 21:37
door WillemS
Hans, heb je ook een type spec. ? Dit zijn 4 letters, ws. te vinden in het chassisnummer *VIN.....
dan kan ik wat meer voor je opzoeken. mvg WillemS

Geplaatst: 12 nov 2009 22:16
door Hans Leeuwestein
WillemS schreef:Hans, heb je ook een type spec. ? Dit zijn 4 letters, ws. te vinden in het chassisnummer *VIN.....
dan kan ik wat meer voor je opzoeken. mvg WillemS
Hallo Willem, bedankt voor de snelle reactie. De volgende lettercombinatie vindt ik in het chassisnr. VF1UDCSG. Ik hoop dat je hier iets aan hebt?.

Vrgr. Hans

Geplaatst: 12 nov 2009 22:33
door WillemS
Hans VF1UDCS. U= Chassis cabine; D= Projektcode; C= Onbekend; S= Motor ZD3 Versnellingsbak PF6.
Veel verder kom ik nu niet. Daarvoor heb ik de motor-code nodig. Die staat ergens in de motorruimte of op de motor.

Geplaatst: 13 nov 2009 19:20
door Hans Leeuwestein
Hallo Willem,
Helaas, camper staat gestald en ik kan er niet zo maar bij. Ik heb een aantal foto's gemaakt maar juist die van het motor type plaatje op het kleppendeksel zijn niet voldoende scherp om het nr. er uit te kunnen halen. Gaat dus even niet lukken. Wat ik écht vreemd vindt is dat ik deze simpele data niet te pakken kan krijgen. Een dealer bij mij in de buurt was absoluut behulpzaam en deed echt moeite om een koppelkromme voor de 3.0 dCi 140 PK uit de bij hun beschikbare documentatie te vinden maar het lukte hun vreemd genoeg niet. Ooit zullen we het wel te weten komen, hij rijdt in ieder geval prima.
Nog een vraag; heb je een mening over chiptuning van een dergelijke motor?.

Vrgr. Hans

Geplaatst: 13 nov 2009 22:23
door WillemS
Hans, jammer dat je niet bij de gegevens kunt, wellicht later.
Chip-tuning?, ja, daar zijn de meningen verdeeld over. Ik vind dat er wel aan een paar voorwaarden voldaan moet worden voordat je ertoe overgaat. 1) de motor dient in prima conditie en schoon van binnen te zijn. 2) de koppeling dient het hogere vermogen en koppel aan te kunnen(slip). 3) de bestuurder dient zich ervan bewust te zijn dat hij met een ge-chipte wagen rijdt. Het groter voordeel van chippen vind ik dat je onderin het toerengebied meer koppel krijgt. Het meerdere vermogen heb je vooral nodig bij hard rijden, nu dit laatste lijkt me niet aan te bevelen met en Camper.
Ik zou wel eerst informeren of deze motor nog ge-chipt kan worden, of dat hij al aan z'n technische grens zit. En als laatste natuurlijk een betrouwbeer bedrijf dat je ook nog garantie geeft. SUC6

Geplaatst: 14 nov 2009 12:43
door Rossy
Even inhaken.

In de eerste post staat het volledige motortype reeds vermeld, namelijk ZD3 202.
Verder kan je de C in het chassisnummer lezen als een 0, dan kom je ook een stuk verder.
Deze motor is er ook in een 160 pk versie (ZD3 604), een stukje meer kan dus wel.
Al weet ik zo niet of er nog meer verschillen aan de motor zijn.
Anders een keer informeren bij een Renault Truck dealer of zij je verder kunnen helpen.

Antonio.

Re: Technische spec's Motortype 3.0 dCi 140 Motorcode: ZD

Geplaatst: 12 aug 2011 15:59
door witte kat
hallo mijn naam is witte kat en wilde even reageren op de chiptunning van je renault. Buiten alle techn aspecten waar anderen veel meer van weten kan ik je mijn ervaring vertellen met mijn eigen renault master dci 140.
ik heb een nieuw auto gekregen na de tuning. geweldig een sportwagen in bus formaat wat een kracht voor al in de bergen en met zware last erg goed voelbaar . doordat ik regelmatig met aanhanger en volle overbeladen bus rij heb ik het gevoel in een normale auto te rijden die niet overbeladen is kosten waren ± 500 euro maar de moeite waard. succes ermee .
batterij