Pagina 1 van 1

Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 23 jan 2013 22:56
door Classic900
In een ander topic al voorgesteld en dan nu mijn eerste "echte" vraag....

Vandaag in een aantal (Grand) Espace 3.5 V6 bekeken en in één proef gereden.
die sprong er -voor een prijs van nog geen 4K- echt heel positief uit: een Initiale uit 2003 met logischerwijs alle toeters en bellen en nog geen 220.000 km. op de klok. Net ingereden dus... :D

Tot 180.000 dealer onderhouden, daarna helaas geen gegevens meer. Al contact met de dealer gezocht en die wist niets geks over de auto te melden. Tenminste: tot die 180K niet..
Verder was 'ie netjes op wat gebruikssporen na (wat steenslag, raar barstje in de voorruit, krasjes op één zijruit en wat plekjes op de lak die nog wel weg te poetsen zijn) maar geen parkeerdeukjes e.d. Ook geen bagagescherm overigens, maar goed: dat vind ik niet zo belangrijk.
Motortje loopt fantastisch en de bak schakelt tijdens het rijden zijdezacht zonder rare bijgeluiden.

Opvallend vond ik echter dat het inschakelen van P naar R of D niet zo zijdezacht ging. Geen rare geluiden of zo, maar je voelde duidelijk dat hij ergens inviel. Dat was bij bijvoorbeeld een 2.0T waarin ik ook gereden heb wat anders.

Mijn vraag: ligt dat aan het feit dat er onder een V6 een andere automaatbak zit als onder een 2.0T die gewoon wat stroever schakelt met de versnellingspook (heet dat ook zo bij een automaat??) of is er meer aan de hand...?
Andere vraag: zit er tussen 180.000 en 220.000 nog wat bijzonders v.w.b. beurten? Moet er bij 200K alleen wat filtertjes en olie vervangen worden of horen daar ook grotere zaken bij?

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 00:18
door Corduwener
De distributieriem is natuurlijk wel een kostenpost en (maar ik spreek alleen uit eigen ervaring) op de Initiale zit natuurlijk een hoop extra luxe dat ook een keer kapot gaat.
Verder heb ik het idee dat een 3,5 V6-blok eigenlijk te groot is voor een Espace en kun je overal erg moeilijk bij. De achterste rij bougies vervangen is lastig.

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 07:27
door DHL
Heeft 3.5 v6 een distributieriem???

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 07:41
door RichTrip
De 3.5 V6 heeft geen distributieriem.

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 08:43
door DHL
Ja dacht het al, is ketting he. Begon aan mezelf te twijfelen:):)

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 09:01
door seninha
Weet niet of je het weet maar er staat op deze forum ook een 2003 V6 te koop, maar dan voor €2500
Is in mijn ogen geen geld (een paar dingen moeten wel aangepakt worden)

Verder jou vragen:

bak hoor zacht te schakelen. Ik voel zelf geen schok als ik van D naar R ga.
Verder moer er bij 240.000km de Multi-riem en de bougies vervangen worden.

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 10:48
door Classic900
Weet niet of je het weet maar er staat op deze forum ook een 2003 V6 te koop, maar dan voor €2500
Is in mijn ogen geen geld (een paar dingen moeten wel aangepakt worden
Ja, weet ik. Ook al contact met de verkoper gehad. Km stand is interessant en uitvoering ook, maar omdat er toch nog wel een aantal zaken aan de auto moeten gebeuren, wordt het prijstechnisch weer een wat ander verhaal. Maar ik houdt hem zeker in gedachten!

Dat de 240.000 km beurt een forse wordt, is mij bekend. Multiriem (€ 250,00), bougies (ook zoiets), filters, olie... Zal wel richting de € 1500,00 lopen bij een dealer. Maar daar laat ik het dus ook niet doen... Kennis van mij heeft een Vakgarage (voormalig fiat-dealer) en die werkt met een uurloon die de helft is van hetgeen Renault in zijn werkplaats vraagt. :D
bak hoor zacht te schakelen. Ik voel zelf geen schok als ik van D naar R ga.
Tijdens het rijden schakelt de bak prima. Het is ook niet zo dat je bij het inschakelen van P naar D een schok door de auto voelt gaan. Helemaal niet. Alleen beweegt de pook relatief zwaar. Weet dus niet of dat een "probleem" is of normaal bij dit type automaatbak.

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 14:40
door seninha
€1500 vind ik zelf wel een hoog bedrag.
Olie en filters heb ik pas nog zelf gedaan. Is 1 uurtje werk.

Bougies en riem zijn bij elkaar ongeveer €600 (bougies €250, Multiriem €350)
Je kan het ook zelf doen, alleen je moet wel een brug hebben

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 16:10
door DHL
Is er neimand uit jouw buurt hier die ook zo'n 3.5 heeft en waar je eens kan of mag vergelijken?

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 16:13
door Classic900
Nee, helaas....

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 16:36
door Pleiades
Je kan natuurlijk ook bij een dealer of garage een proefrit maken met een Espace V6 om te vergelijken. Maar dat is aan de andere kant wel tijdsverspilling voor de verkopers... :think:

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 17:47
door Classic900
Ja, precies... Beetje zonde van zowel de tijd van verkoper als mijn eigen tijd.
Maar goed: het is een oplossing en wellicht morgen maar even bij een autobedrijf langs...

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 19:32
door mechanic
Meestal, let op meestal, zijn dat de eerste tekenen dat de automaatbak slijtage vertoont en als de problemen erger worden zal deze gereviseerd moeten worden. Auto kan er echter ook heel oud mee worden.
Kom dit in de werkplaats vaker tegen, en die rijden nog steeds.

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 19:38
door Classic900
Ok bedankt!
Ga zaterdag nog wat uitgebreider met de auto rijden en zal dan ook wat extra aandacht besteden aan het schakelen zelf tijdens het rijden en evt. slippen van de bak. Woensdag niks opgevallen, maar wat extra aandacht kan geen kwaad.

En dan als laatste: zijn er tussen 180K en 220K nog specifieke zaken die qua regulier onderhoud op het programma staan?
Of beperkt het zich dan tot "wat olie en filters"?

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 21:01
door mechanic
De 120.000km beurt is een grote beurt zoals je al weet. Hier tussenin zitten kleine beurten, met om de 40.000km het luchtfilter element ( verschilt met bouwjaar ).
Dus elke beurt olie incl filter en carterplug ring, pollenfilter.
Elke 4jaar of 120.000km de remvloeistof en koelvloeistof. Vergis je hierin niet, dit zijn zaken net zo belangrijk als een olie wissel, alleen de levensduur is iets langer. Gewoon tijdig verversen!
De remmen zullen wel eens aan de beurt kunnen komen, maarja dat zien ze tijdens de beurt controle wel natuurlijk.

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 22:25
door Classic900
Ok, dank je wel. Helder.
Vloeistoffen etc. is me bekend. Allen de intervallen niet.
Laatst bij m'n oude Saab ook het remsysteem doorgespoeld en ververst. Daar komt dan echt vieze baggerzooi uit... Ik had daarna wel weer behoorlijk meer remdruk, dus klusje was het waard!

V.w.b. de automaatbak toch besloten om morgen even het vergelijk te gaan maken in een andere auto.

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 24 jan 2013 23:04
door Pleiades
multiriem moet trouwens dit jaar al, als ze voorheen de normale interval aangehouden hebben. (om de 120.000 km of om de 5 jaar wat eerder bereikt wordt)

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 26 jan 2013 23:50
door Classic900
Even een update.

Ondertussen bij 2 andere 3.5's wezen kijken en mijn "zorgen" over de pook van de automaatbak waren onzin. Gewoon allemaal gelijk. Niks aan het handje, dus.

Vandaag trouwens met vrouwlief in de bewuste Grand Espace wezen rijden. Ze vond hem echter wel heul groot!! En de gewone Espace qua model/afmetingen eigenlijk wat mooier... Rijden was echter allemaal geen probleem. In ons geval wel van belang want zei rijdt er in elk geval de dagelijkse woon-werk kilometers mee.
Verder vond ze de zit achterin niet fijn. Zeker in vergelijking met de Ford S-max die we hebben gehad. Op zich heeft ze wel een punt, want als ik achterin kruip zit ik idd met m'n knieën in m'n nek.. Niet omdat er geen ruimte is, maar de zit is wel erg laag. Is wel een dingetje aangezien onze oudste zoon van 14 ondertussen ruim 1.82 is.. :shock: en dus nog wel een tijdje meerijdt.. Kortom: we hebben nog een paar puntjes van discussie.... :roll:

Andere vraag: veel van de 3.5V6 die er op dit moment aangeboden worden voor een redelijke prijs hebben kilometerstanden tussen de 200.000 - 250.000 km. Reëel voor auto's van rond de 10 jaar oud, maar wat kunnen ze eigenlijk aan. Is daar al iets meer over bekend?
Ik bedoel: Volvo, Saab e.d. draaien met goed (en preventief) onderhoud vrij probleemloos 350.000km. Maar hoe zit dat eigenlijk met Renault?

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 27 jan 2013 10:54
door mechanic
De v4y is een nissan motor, die ook in de nissan 350Z hangt.
De motor is erg degelijk bij goed onderhoud. Door hitte opbouw in de kleine motorruimte kunnen de koppakkingen problemen gaan geven bij hoge km-stand. Waterpomp bij hoge km-standen ook, dat zijn beide hoge kosten. Periodiek onderhoud aan het koelsysteem is dus aan te raden.
Dit soort auto's komen niet vaak bij ons in de WPL, maar degene die komen hebben rond de 3ton gelopen.

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 27 jan 2013 11:17
door Classic900
OK, dat is duidelijk: betrouwbare motor MITS volledige onderhoudshistorie bekend en tijdig uitgevoerd.
Maar euhh... Hoe doe ik periodiek onderhoud aan het koelsysteem anders dat met enige regelmaat de koelvloeistof verversen??

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 27 jan 2013 11:51
door mechanic
Je zegt het al, koelvloeistof verversen. Dit moet elke 4jaar of 120.000km. De extra toevoegingen in de koelvloeistof raken uitgewerkt en het systeem voldoet niet meer aan de eisen.
Vaak wordt dit niet uitgevoerd onder het motto, het peil staat toch goed? Fout, gewoon netjes bijhouden.
Diverse topics hierover, gebruik de voorgeschreven renault koelvloeistof.
Is geen garantie voor geen motorschade, maargoed minimale kosten en je hebt wel meer zekerheid.
De motor zit zo dicht tegen het schurbord dat deze de warmte niet helemaal goed kwijt kan. Dus goede koeling is belangrijk.
Dat de zit achterin niet fijn is klopt, de stoelen staan op gelijke hoogte als waar je je voeten neerzet.

Toch, de automaat hoort soepel en zonder bonken in versnelling te kunnen worden gezet.

Onderhoudshistorie is erg belangrijk, niet aan alleen de motor maar het onderstel is net zo belangrijk. Gebroken veren, versleten kogels in de stuur/ophang inrichting. Remmen een beetje onderbemeten en slijten snel. Het is een bandenvreter, door gewicht/vermogen. Check de airco goed, dat zijn dure reparatie's.
Auto's die bij ons in de dealer werkplaats komen worden keurig volgens schema onderhouden, en dat zie ik ( veel mensen denk ik ) gewoon graag. Geen gezeik, tuurlijk gaat er wel eens iets kapot, maar onderhoud is behoud.

Re: Topic nr. zoveel over aanschaf Espace 3.5 V6

Geplaatst: 06 mar 2013 22:43
door doeke
Mechanic,..... ben het helemaal met je eens. De 3.5 V6 is een goede motor. Ook de automaat is prima. Het in de versnelling zetten gaat stroef, maar wat weerstand moet toch mogen. Bij gelijkmatig gasgeven vloeien de verzetten in elkaar over. Zelf had ik graag een 6 handbak gehad. Dan bepaal ik zelf het verzet. Nu doet de automaat dat. Ben het niet altijd met hem eens :lol:
Volgens mij is het binnen het renault assortiment zo dat met een grand espace 3.5 V6 initiale simpelweg geen betere te vinden is. Ook een van een aantal jaren oud zijn-mits fatsoenlijk bereden/behandeld en onderhouden goed te noemen.

Onderhoud? tsja.....dat heb je aan iedere auto.