Verschillende adviezen over airco reparatie. Welke is goed?
Geplaatst: 06 aug 2013 10:34
Nadat de airco een paar keer was uitgevallen op het moment dat de motor warm liep (Espace IV 2.0T met caravan erachter) gaf de airco het op de heetste dag van het jaar (vrijdag 2 aug) het helemaal op.
Terug in Nederland een paar airco specialisten langs geweest. Deze kunnen de computer niet uitlezen, of slechts gedaaltelijk foutcodes lezen. Eentje kon de computer wel goed uitlezen en heeft de fouten verwijderd. De airco zou het weer moeten doen, maar hij gaf mij het advies om deze niet te gebruiken omdat volgens hem de vullingsgraad te laag was en hierdoor de compressor te hard moet werken en deze kapot gaat doordat er door de lage vullingsgraag ook te weinig smering is.
Moet ik de airco opnieuw af laten vullen met de bovenstaande waarden?
Hij lijkt mij namelijk dat de grote inspanning van het vakantieverkeer met een caravan en extreem warm weer, de boosdoener is van de storingen. Als de storing verwijderd is zou de airco dan gewoon weer moeten werken?
Ik moet wel zeggen dat voor de storingen de airco al niet meer optimaal koelde. Dat deed hij trouwens na de vorige vulling, 2 jaar geleden, trouwens ook al niet.
Hoe wordt de vullingsgraad bepaald?
De laatstgenoemde airco specialist gaf aan dat de druk hierbij geen indicatie is. Bij een fysieke meting van het systeem staat deze op 8,5 Bar. Na het starten geeft de garagecomputer aan dat de druk oploopt tot 18 Bar. Dit zou een indicatie zijn dat de vullingsgraad te laag is. 18 Bar zou een te hoge druk zijn. Als de vullingsgraad nog lager zou zijn, of met warm weer zou de druk nog veel hoger worden, wordt mij verteld. Mogelijk met fatale gevolgen voor de compressor.
Heb ik een nieuwe condensor nodig als er een paar lamellen los zitten?
De laatstgenoemde airco specialist controleerde ook meteen de condensor. Zowel met normaal licht als met blauw licht. Ik neem aan dat de condensor niet lekte want daar kwam de monteur niet op terug, maar wel gaf hij aan dat er een nieuwe condensor in moest omdat de lamellen los zitten. Is een nieuwe condensor nodig als hij niet expliciet lekt?
Terug in Nederland een paar airco specialisten langs geweest. Deze kunnen de computer niet uitlezen, of slechts gedaaltelijk foutcodes lezen. Eentje kon de computer wel goed uitlezen en heeft de fouten verwijderd. De airco zou het weer moeten doen, maar hij gaf mij het advies om deze niet te gebruiken omdat volgens hem de vullingsgraad te laag was en hierdoor de compressor te hard moet werken en deze kapot gaat doordat er door de lage vullingsgraag ook te weinig smering is.
Moet ik de airco opnieuw af laten vullen met de bovenstaande waarden?
Hij lijkt mij namelijk dat de grote inspanning van het vakantieverkeer met een caravan en extreem warm weer, de boosdoener is van de storingen. Als de storing verwijderd is zou de airco dan gewoon weer moeten werken?
Ik moet wel zeggen dat voor de storingen de airco al niet meer optimaal koelde. Dat deed hij trouwens na de vorige vulling, 2 jaar geleden, trouwens ook al niet.
Hoe wordt de vullingsgraad bepaald?
De laatstgenoemde airco specialist gaf aan dat de druk hierbij geen indicatie is. Bij een fysieke meting van het systeem staat deze op 8,5 Bar. Na het starten geeft de garagecomputer aan dat de druk oploopt tot 18 Bar. Dit zou een indicatie zijn dat de vullingsgraad te laag is. 18 Bar zou een te hoge druk zijn. Als de vullingsgraad nog lager zou zijn, of met warm weer zou de druk nog veel hoger worden, wordt mij verteld. Mogelijk met fatale gevolgen voor de compressor.
Heb ik een nieuwe condensor nodig als er een paar lamellen los zitten?
De laatstgenoemde airco specialist controleerde ook meteen de condensor. Zowel met normaal licht als met blauw licht. Ik neem aan dat de condensor niet lekte want daar kwam de monteur niet op terug, maar wel gaf hij aan dat er een nieuwe condensor in moest omdat de lamellen los zitten. Is een nieuwe condensor nodig als hij niet expliciet lekt?