Compressor airco stuk binnen 2 jaar ?
Geplaatst: 10 mei 2014 23:32
Even een vraag of mijn vermoedens correct zijn.
Onze Espace is eind 2012 van een nieuwe compressor voorzien.
Nu hebben wij de auto afgelopen mei 2013 gekocht met 6 maanden BOVAG en kwamen tijdens onze zomervakantie erachter dat deze niets deed.
De airco is toen onder garantie weer gevuld en er zijn 2 ringetjes bij de aansluitingen van de compressor vervangen. Dit was eind augustus vorig jaar. Sinds die tijd heeft de airco weinig dienst hoeven doen, maar de afgelopen weken bleek er toch echt weer geen koude lucht uit te komen.
Aangezien de dealer waar de auto gekocht is ver weg is een diagnose laten stellen bij een airco specialist in de buurt.
De dealer vertelde mij dat er fluor was toegevoegd, dus identificatie zou eenvoudig moeten zijn en dan konden we gaan kijken of dit nog onder de garantie zou moeten worden verholpen of dat dit slijtage (condensor) zou zijn en ik zelf de kosten kon gaan betalen.
Conclusie. Nergens fluor te zien met UV licht en bril. Na nog extra te hebben gekeken zag een monteur dat beide aansluitingen van de compressor LOS zaten. Hierdoor is naruurlijk sowieso het koudemiddel verdwenen. Zij hebben toen de leidingen even los gehaald en zagen daar een donker groene substantie wat zou duiden op aluminium slijpsel van de compressor. Zij zijn er vrij zeker van dat de compressor dus wederom de geest heeft gegeven. Deze schijnen ook vaak stuk te gaan als de druk tegen het minimum aan zit en dan fluctueerd waardoor de compressor telkens aan en uit slaat.
De vraag is natuurlijk hoe dit is gekomen en wie dit gaat betalen. € 1500,- bij de specialist.
De specialist vertelt me dat naast de compressor vervangen ook de droger en condensor moeten worden vervangen en het systeem gereinigd dient te worden voordat er opnieuw gevuld wordt. Dit zou alleen niet van toepassing zijn als de compressor gelekt zou hebben en er dus geen slijpsel in het circuit zit.
Nu is mijn vermoeden dat er 2 jaar geleden niet gereinigd is. De meeste dealers schijnen geen beschikking te hebben over een reinigingssysteem voor de airco. De condensor en droger zijn sowieso niet vervangen (ik heb de gehele onderhoudshistorie) en dat mogelijk hierdoor de compressor wederom stuk is gelopen.
Hebben jullie advies hoe dit aan te pakken ?
Ik heb nu afgesproken de auto te brengen en heb ze bovenstaand verhaal ook via de mail toe doen komen. Het is in ieder geval duidelijk dat de lekkage van het systeem sowieso door hun toedoen is veroorzaakt aangezien dat het enige onderdeel van de airco was waaraan ze gewerkt hadden.
Onze Espace is eind 2012 van een nieuwe compressor voorzien.
Nu hebben wij de auto afgelopen mei 2013 gekocht met 6 maanden BOVAG en kwamen tijdens onze zomervakantie erachter dat deze niets deed.
De airco is toen onder garantie weer gevuld en er zijn 2 ringetjes bij de aansluitingen van de compressor vervangen. Dit was eind augustus vorig jaar. Sinds die tijd heeft de airco weinig dienst hoeven doen, maar de afgelopen weken bleek er toch echt weer geen koude lucht uit te komen.
Aangezien de dealer waar de auto gekocht is ver weg is een diagnose laten stellen bij een airco specialist in de buurt.
De dealer vertelde mij dat er fluor was toegevoegd, dus identificatie zou eenvoudig moeten zijn en dan konden we gaan kijken of dit nog onder de garantie zou moeten worden verholpen of dat dit slijtage (condensor) zou zijn en ik zelf de kosten kon gaan betalen.
Conclusie. Nergens fluor te zien met UV licht en bril. Na nog extra te hebben gekeken zag een monteur dat beide aansluitingen van de compressor LOS zaten. Hierdoor is naruurlijk sowieso het koudemiddel verdwenen. Zij hebben toen de leidingen even los gehaald en zagen daar een donker groene substantie wat zou duiden op aluminium slijpsel van de compressor. Zij zijn er vrij zeker van dat de compressor dus wederom de geest heeft gegeven. Deze schijnen ook vaak stuk te gaan als de druk tegen het minimum aan zit en dan fluctueerd waardoor de compressor telkens aan en uit slaat.
De vraag is natuurlijk hoe dit is gekomen en wie dit gaat betalen. € 1500,- bij de specialist.
De specialist vertelt me dat naast de compressor vervangen ook de droger en condensor moeten worden vervangen en het systeem gereinigd dient te worden voordat er opnieuw gevuld wordt. Dit zou alleen niet van toepassing zijn als de compressor gelekt zou hebben en er dus geen slijpsel in het circuit zit.
Nu is mijn vermoeden dat er 2 jaar geleden niet gereinigd is. De meeste dealers schijnen geen beschikking te hebben over een reinigingssysteem voor de airco. De condensor en droger zijn sowieso niet vervangen (ik heb de gehele onderhoudshistorie) en dat mogelijk hierdoor de compressor wederom stuk is gelopen.
Hebben jullie advies hoe dit aan te pakken ?
Ik heb nu afgesproken de auto te brengen en heb ze bovenstaand verhaal ook via de mail toe doen komen. Het is in ieder geval duidelijk dat de lekkage van het systeem sowieso door hun toedoen is veroorzaakt aangezien dat het enige onderdeel van de airco was waaraan ze gewerkt hadden.