APK eisen oldtimer
Geplaatst: 13 aug 2014 13:05
Een oldtimer hoeft niet te voldoen aan de huidige technische eisen. Wat er in het bouwjaar niet was, hoeft er nu ook niet te zijn. Wel kunnen keuringseisen aangescherpt of gewijzigd worden, maar het hoeft voor de APK niet ineens een hele andere auto te worden dat zoals destijds door de RDW werd toegelaten.
Ooit werd mijn eerste model Espace afgekeurd op de CO waarde. Ik kan zelf geen CO meten, dus vroeg ik de Renault garage de auto af te stellen, zodat de keuringsnorm kon worden gehaald. "Ik kan er niets aan verbeteren" zei de Renault monteur. Zwaar teleurgesteld, dacht ik al aan hoge kosten, of de autosloop. Maar de monteur voegde eraan toe: "De CO is gelijk aan de waarde die de auto nieuw had. Beter afstellen hoeft niet, kan niet, en mag voor de APK niet geƫist worden."
Met het briefje van de CO meting in de hand ging ik terug naar de APK keurder, die de auto nu goedkeurde, afmeldde en naast het bedrag van de APK keuring ook de herkeuring in rekening bracht. Het ging deze keurmeester dus alleen om een paar tientjes extra inkomsten.
Kort geleden stelde een keurder: "Alles wat erop zit, moet het doen."
Achter het controlepaneel zijn lampjes aanwezig die verschillende functies aangeven. Een pijltje naar links licht op wanneer je links richting aangeeft. Een pijltje naar rechts licht op wanneer je rechts richting aangeeft. Maar nooit brandt een lampje achter het airco symbooltje, want ik heb geen airco. Zo staan er wel meer symbooltjes op het controlepaneel, voor functies die ik niet heb. Bij informatie van de RDW lees ik, dat de dashbaord verlichting moet werken en dat minimaal de snelheidsmeter verlicht moet zijn. Mijn dashboardverlichting werkt. De snelheidsmeter is verlicht met een extra lampje. Er zijn nog een heleboel andere lampjes, maar niet elke mogelijke functie is in mijn auto aanwezig. Niet alle symbooltjes lichten op. Ook heb ik niet voor elke functie een symbooltje in het controle paneel. Dat hoeft ook niet. Toch meende een keurder, dat alle lampjes achter de symbolen aan moeten kunnen en dat voor elke functie een lampje aan moet gaan.
Bij een eerdere keuring adviseerde de keurmeester een beschadiging in de handremkabel ommanteling te repareren met watervaste tape. Nu stelt een keurder dat de handremkabel vervangen moet worden, omdat een omwikkelde handremkabel niet mag. Ik kan hierover bij de RDW niets vinden. Op een ander forum vond ik deze tekst:
Citaat uit artikel IBKI, pagina 33
Belangrijk bij het beoordelen van de handremkabel is het bepalen van de functie van de diverse onderdelen die in de handremkabel zijn verwerkt. Deze onderdelen kunnen grofweg in drie categorieƫn onderverdeeld worden:
1. De binnenkabel: dit is het deel dat de trekkracht overbrengt van het handremmechanisme in het voertuig naar de remmen.
2. De buitenkabel/mantel: het deel dat de reactiekracht opneemt tussen het handremmechanisme in het voertuig en de remmen.
3. Het omhulsel zorgt voor bescherming van de remkabel.
Als een handremkabel is opgebouwd uit deze drie afzonderlijke delen, dan zijn de eerste 2 onderdelen belangrijk voor het functioneren van de handremkabel. Deze mogen dan ook niet beschadigd, gescheurd of gebroken zijn.
Voor het derde onderdeel, het omhulsel, geldt dat deze alleen een beschermende functie heeft. Het omhulsel heeft dan ook geen invloed op de werking van de handremkabel en hoeft daarom ook niet aan de eisen te voldoen zoals deze in de keuringseis artikel 5.*.31 gesteld zijn.
Die tekst is al oud. De keuringseisen kunnen veranderd zijn.
Weet iemand of afkeuring vanwege tape rondom een deel van de handremkabel correct is?
Ooit werd mijn eerste model Espace afgekeurd op de CO waarde. Ik kan zelf geen CO meten, dus vroeg ik de Renault garage de auto af te stellen, zodat de keuringsnorm kon worden gehaald. "Ik kan er niets aan verbeteren" zei de Renault monteur. Zwaar teleurgesteld, dacht ik al aan hoge kosten, of de autosloop. Maar de monteur voegde eraan toe: "De CO is gelijk aan de waarde die de auto nieuw had. Beter afstellen hoeft niet, kan niet, en mag voor de APK niet geƫist worden."
Met het briefje van de CO meting in de hand ging ik terug naar de APK keurder, die de auto nu goedkeurde, afmeldde en naast het bedrag van de APK keuring ook de herkeuring in rekening bracht. Het ging deze keurmeester dus alleen om een paar tientjes extra inkomsten.
Kort geleden stelde een keurder: "Alles wat erop zit, moet het doen."
Achter het controlepaneel zijn lampjes aanwezig die verschillende functies aangeven. Een pijltje naar links licht op wanneer je links richting aangeeft. Een pijltje naar rechts licht op wanneer je rechts richting aangeeft. Maar nooit brandt een lampje achter het airco symbooltje, want ik heb geen airco. Zo staan er wel meer symbooltjes op het controlepaneel, voor functies die ik niet heb. Bij informatie van de RDW lees ik, dat de dashbaord verlichting moet werken en dat minimaal de snelheidsmeter verlicht moet zijn. Mijn dashboardverlichting werkt. De snelheidsmeter is verlicht met een extra lampje. Er zijn nog een heleboel andere lampjes, maar niet elke mogelijke functie is in mijn auto aanwezig. Niet alle symbooltjes lichten op. Ook heb ik niet voor elke functie een symbooltje in het controle paneel. Dat hoeft ook niet. Toch meende een keurder, dat alle lampjes achter de symbolen aan moeten kunnen en dat voor elke functie een lampje aan moet gaan.
Bij een eerdere keuring adviseerde de keurmeester een beschadiging in de handremkabel ommanteling te repareren met watervaste tape. Nu stelt een keurder dat de handremkabel vervangen moet worden, omdat een omwikkelde handremkabel niet mag. Ik kan hierover bij de RDW niets vinden. Op een ander forum vond ik deze tekst:
Citaat uit artikel IBKI, pagina 33
Belangrijk bij het beoordelen van de handremkabel is het bepalen van de functie van de diverse onderdelen die in de handremkabel zijn verwerkt. Deze onderdelen kunnen grofweg in drie categorieƫn onderverdeeld worden:
1. De binnenkabel: dit is het deel dat de trekkracht overbrengt van het handremmechanisme in het voertuig naar de remmen.
2. De buitenkabel/mantel: het deel dat de reactiekracht opneemt tussen het handremmechanisme in het voertuig en de remmen.
3. Het omhulsel zorgt voor bescherming van de remkabel.
Als een handremkabel is opgebouwd uit deze drie afzonderlijke delen, dan zijn de eerste 2 onderdelen belangrijk voor het functioneren van de handremkabel. Deze mogen dan ook niet beschadigd, gescheurd of gebroken zijn.
Voor het derde onderdeel, het omhulsel, geldt dat deze alleen een beschermende functie heeft. Het omhulsel heeft dan ook geen invloed op de werking van de handremkabel en hoeft daarom ook niet aan de eisen te voldoen zoals deze in de keuringseis artikel 5.*.31 gesteld zijn.
Die tekst is al oud. De keuringseisen kunnen veranderd zijn.
Weet iemand of afkeuring vanwege tape rondom een deel van de handremkabel correct is?