Pagina 1 van 1

LPG voor Grand Espace 3.5 V6

Geplaatst: 28 dec 2009 00:12
door gjterweeme
Ik overweeg een grote familie auto te kopen. De Espace spreekt mij aan. Door beperkte aantal kilometers wordt het een benzine motor. Is het mogelijk om de zware 3.5 V6 motor op LPG te laten lopen?
Gert-Jan

LPG

Geplaatst: 28 dec 2009 11:51
door thomassen7
Ja hoor,

Elke motor kan op LPG draaien.
Dat het bij de een de nodige aanpassingen aan de koppen vergt, en bij de ander het alleen maar ingebouwd hoeft te worden heb ik het niet over.
Er zijn ook fabrikanten die de garantie laten vervallen als je gas in laat bouwen( raad eens welke) :twisted:
Reken eerst eens uit wat het kost, en wat je gaat besparen over het aantal km wat je gaat rijden, en hoe lang het duurt voor je de installatie hebt terugverdient.( je zegt zelf dat je weinig rijdt )
Vergeet daarin niet om te kijken of je toevallig ook niet een tariefgroepje hoger uit komt door een hoger gewicht van de auto met gastank. :?

Gr.
Peter.

Geplaatst: 28 dec 2009 13:51
door demi
Hmmzzz......LPG laten inbouwen kost zoiets tussen de 1700,- en 2600,- euro (afhankelijk systeem en type instalatie)
ik zou ff goed gaan rekenen of het rendabel is en hoe lang je denkt met de auto te willen blijven rijden. Een Espace zoeken waar al LPG in zit is een betere optie want dan heb je de hoge aanschafkosten van de LPG niet, maar dan heb je wel een auto waar minimaal 200.000km op de teller staat. Want LPG word aangeschaft om de brandstofkosten de beperken omdat er veel km worden gereden.

Laat je goed informeren zou ik adviseren

Geplaatst: 28 dec 2009 14:18
door WillemS
Reken er zeker op dat de wagen een 50/80 kg zwaarder wordt. Je kantelpunt gaat dan ook pas bij een flink aantal km's meer plaatsvinden. Als je minder dan zo'n 15/20.000 per jaar rijd denk ik niet dat het rendabel wordt. SUC6

Re: LPG

Geplaatst: 28 dec 2009 15:49
door wesley015
thomassen7 schreef:Ja hoor,

Elke motor kan op LPG draaien.
Dat het bij de een de nodige aanpassingen aan de koppen vergt, en bij de ander het alleen maar ingebouwd hoeft te worden heb ik het niet over.
Er zijn ook fabrikanten die de garantie laten vervallen als je gas in laat bouwen( raad eens welke) :twisted:
Reken eerst eens uit wat het kost, en wat je gaat besparen over het aantal km wat je gaat rijden, en hoe lang het duurt voor je de installatie hebt terugverdient.( je zegt zelf dat je weinig rijdt )
Vergeet daarin niet om te kijken of je toevallig ook niet een tariefgroepje hoger uit komt door een hoger gewicht van de auto met gastank. :?

Gr.
Peter.
Ik heb nog nooit een diesel gezien die op LPG draait. :twisted:

Geplaatst: 28 dec 2009 16:53
door WillemS
@ Wesley, Er zijn wel degelijk diesels met extra lpg injektie !!! Komt alleen niet zo vaak voor. In de '70/80 er jaren veel mee geexperimenteert. mvg. WillemS

Geplaatst: 28 dec 2009 17:42
door Mubo
WillemS schreef:@ Wesley, Er zijn wel degelijk diesels met extra lpg injektie !!! Komt alleen niet zo vaak voor. In de '70/80 er jaren veel mee geexperimenteert. mvg. WillemS
Ook nu wordt nog steeds gekeken naar dergelijke mogelijkheden, zie o.a.:

[url]http://www.transportradio.nl/inhoud/ind ... uro-5-[url]

al dwalen we nu wel een beetje af van het onderwerp.....

Gr. Jan

Geplaatst: 28 dec 2009 18:04
door mechanic
De 3.5 V6 motor is niet echt een hele geschikte motor voor lpg in te bouwen. Er komen vaak problemen naar boven, dit is echter niet altijd. ( wil geen hele discussie oplaaien )
Naar mijn weten wordt de auto niet opnieuw gewogen na inbouw lpg, dus je komt niet in een hoge gewichtsklasse. Wel is het belasting tarief hoger bij lpg g3, dit is echter vaak maar 2-3 tientjes per maand meer, wat betekent dat je het er zo uit hebt me 1x tanken.
Ik raad het wel sterk af om een een espace 3.5 v6 met al 200.000km op lpg te kopen, vaak zijn er dan al een hoop dingen die op zijn einde lopen.
Ook de bougies zullen met lpg vaker vervangen moeten worden, en dat is een klusje van ongeveer 2-3 uur, dus prijzig.

Geplaatst: 28 dec 2009 18:44
door demi
Naar mijn weten wordt de auto niet opnieuw gewogen na inbouw lpg, dus je komt niet in een hoge gewichtsklasse.
Ben ik het niet helemaal mee eens, en wel...... het inbouwstation regelt ook de melding bij de RDW. Ze vermelden om welk type auto het gaat en vermelden welk type LPG instalatie is ingebouwd. Ook vermelden ze het toegenome ledige gewicht. Dit word bij het al reeds bekende gewicht opgeteld. Het nieuwe gewicht en de vernieuwde brandstof komt dan op het nieuwe kentekenbewijs te staan

Vervolgens nog ff een melding doen van verandering van gewicht e.d. voor de wegenbelasting

Dus hij word niet opnieuw gewogen.....maar met een beetje pech komt hij wel in een hogere belastingsklasse

Geplaatst: 28 dec 2009 20:06
door mechanic
Ik had het even vergeleken met mijn eigen auto, daar is het gewicht op het kenteken met lpg precies hetzelfde als die van benzine. Zullen ze het wel vergeten zijn in '95 :P

Geplaatst: 28 dec 2009 21:24
door Geert S
Hoi,

Voordat de LPG wordt ingebouwd (LPi van Vialle?, prima systeem +/- E2500,-) moet je wel zeker weten dat het G3 kan worden er moet namelijk wel een goedkeuring voor zijn. Wanneer en gewoon een G op je kenteken komt betaal je de hoofdprijs aan belasting en met G3 krijg je er maar een paar tientjes in de maand bij. De G3 aanduiding krijg je alleen wanneer de motor in een bepaalde testcyclus bewezen schoner ('k dacht 30%) is dan de benzineversie. Maar wellicht is de regelgeving alweer veranderd. Aangezien de 3.5 op LPG niet echt vaak voorkomt.... dus ff chekke

Groet'n

PS Wordt het aantal liters LPG tankinhoud niet opgeteld bij het gewicht? Tenminste het is zo'n soort regeltje dat ze toepassen om het hogere gewicht te bepalen op het kentekenbewijs. Er wordt niet gewogen maar zwaarder wordt ie wel, ook op papier.

Geplaatst: 28 dec 2009 22:17
door Grand Pierre
Ik heb een G3 tankje in laten bouwen, bijna 2 jaar geleden.
Het gewicht van m'n 'Grand' ging van 1505 naar 1545, het betreft een 50 liter tank die voor maximaal 80% gevuld mag worden.
Ervan uitgaande dat een liter benzine ongeveer even zwaar is als een liter water, alsook dat deze vullingsgraad vrij algemeen is, kun je aan de hand van de grootte van de beoogde tank wel uitrekenen waar je gewicht op uit zal komen...

Geplaatst: 30 dec 2009 11:52
door demi
ff voor alle duidelijkheid

Het woord zegt het zelf al 'ledige gewicht' dus zonder vloeistoffen !!!!

Het ledige gewicht van een auto is dus zonder olie, benz, koelmiddel, of andere vloeistoffen.

en een LPG instalatie weegt +/- 50kg afhankelijk van de groote van de tank