Pagina 1 van 1

Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 01 sep 2010 21:56
door Socrates
Hallo,

Vandaag bij wat dealers naar Espaces gaan kijken. Er is bij de benzine-Espaces heel veel aanbod van 2.0T's. Heel weinig 2.0-16v's en bijna geen 3.5's...
Een van de dealers zei dat het verreweg het meest verkochte type is. Hij beaamde dat er inderdaad wel wat problemen waren geweest. Maar volgens hem kon je prima een jonge auto kopen mits je maar regelmatig de olie ververst, vaker dan Renault adviseert, zodat er geen vervuiling kan ophopen.
Binnen mijn budget past een 2.0T met een km stand zo rond de 80.000.

Wat vinden jullie ?? Goed advies. Kopen en jaarlijks (dus om de 10.000) de olie verversen en gewoon lekker rijden.
Of. Laten staan en doorzoeken naar een ander motortype ?

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 01 sep 2010 23:18
door Renier
Socrates schreef: Een van de dealers zei dat het verreweg het meest verkochte type is.
Dat klopt wel, zo'n beetje elke Espace die ik zie is een 2.0T :roll:

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 01 sep 2010 23:25
door wlaguna
dat valt mij ook op meeste zijn 2.0 t,s.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 01 sep 2010 23:26
door CPTR
De vraag is ook of je discipline hebt om de Turbo niet te snel na het starten flink te belasten en 'm af te laten koelen voordat je de motor uitzet.

Onderhoud is wat je zegt erg belangrijk, maar ook hoe je deze fijne mechaniek behandelt.

Succes met het bepalen van je keuze :Yes: .

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 02 sep 2010 09:20
door George Michael
Hallo,

wij hebben een 2.0T uit 2005 met bijna 150.000km. Tot nu toe geen problemen gehad. Echt een fijne auto. Zou niet meer kleiner willen. Heel belangrijk is inderdaad de turbo voorzichtig behandelen. Olie goed laten opwarmen en als je bijna thuis bent weer goed laten afkoelen.
Wij rijden overigens erg voorzichtig met onze auto. Is nl. geen leaseauto, maar onze eigen auto. :D
Verbruik is ongeveer 9,5 / 100km

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 02 sep 2010 12:29
door Socrates
scenic schreef:De vraag is ook of je discipline hebt om de Turbo niet te snel na het starten flink te belasten en 'm af te laten koelen voordat je de motor uitzet.

Onderhoud is wat je zegt erg belangrijk, maar ook hoe je deze fijne mechaniek behandelt.

Succes met het bepalen van je keuze :Yes: .
Klopt. Maar met een 2ehands ben je ook afhankelijk van de vorige eigenaar... En daar zitten mijn problemen. Zou een 2.0T met 70.000 km nog te redden zijn door jaarlijks de olie te wisselen en af te laten koelen..... Lastig, andere types dan de 2.0T zijn moeilijk te vinden.....

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 02 sep 2010 14:40
door wesley015
Vraag zowiezo of je de historie mag bekijken om er achter te komen of het een lease auto is geweest of een huurauto.
Waarneer dat het geval is geweest is het af te raden.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 02 sep 2010 15:15
door Socrates
wesley015 schreef:Vraag zowiezo of je de historie mag bekijken om er achter te komen of het een lease auto is geweest of een huurauto.
Waarneer dat het geval is geweest is het af te raden.
Dat is inderdaad een goeie tip ! Bedankt.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 03 sep 2010 00:08
door Pleiades
Als het geen Phase 1 is kan het weinig kwaad, al heeft die van mij er weer eens een slang afgeblazen. Maar weer de garage in...

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 03 sep 2010 01:03
door wesley015
Northwestern schreef:Als het geen Phase 1 is kan het weinig kwaad, al heeft die van mij er weer eens een slang afgeblazen. Maar weer de garage in...
Geloof me..... een lease of leen auto Ph 2 is net zo slecht als in de Ph 1 uitvoering.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 03 sep 2010 08:54
door Socrates
wesley015 schreef:
Northwestern schreef:Als het geen Phase 1 is kan het weinig kwaad, al heeft die van mij er weer eens een slang afgeblazen. Maar weer de garage in...
Geloof me..... een lease of leen auto Ph 2 is net zo slecht als in de Ph 1 uitvoering.
Is de 2.0T nou verbeterd in de Phase 2 ?? Volgens mij niet. Dat zou dan betekenen dat er dezelfde ontwerpfouten inzitten.

Overigens zijn er ook leaserijders die de auto wel netjes behandelen. Ik ben erg zuinig op m'n scenic, al het onderhoud netjes op tijd, rij er netjes mee, auto is helemaal puntgaaf, alleen was ik 'm niet zo vaak.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 03 sep 2010 09:39
door wesley015
Ja er zullen vast wel nette lease drivers zijn maar een 2.0T of een 3.5 is wel uitnodigend om hem ff door te trappen.
Maar het is allen een advies. :wink:

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 03 sep 2010 10:01
door Socrates
wesley015 schreef:Ja er zullen vast wel nette lease drivers zijn maar een 2.0T of een 3.5 is wel uitnodigend om hem ff door te trappen.
Maar het is allen een advies. :wink:
En het is een goed advies. Het is alleen jammer dat overal op alle fora's leaserijders als autobeulen worden gezien :)

Trouwens, vandaag in de GeleRaaf in een artikel over de gefacelifte laguna:

"Op de Autosalon van Parijs staat tevens de gerestylede Espace. Renault stelt die MPV binnenkort voor. "

Dat kan gunstig zijn voor de prijzen van tweedehandsjes !!

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 03 sep 2010 18:44
door Pleiades
De Phase III komt idd in November.

Leaseauto moet je sowieso niet nemen idd. Mijn Laguna Coupé is ook een leasebakkie, en om eerlijk te zijn ben ik er ook niet heel voorzichtig mee :twisted:

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 03 sep 2010 19:04
door wesley015
Dat zal geen PhIII maar de 5e generatie (v) zijn.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 04 sep 2010 20:47
door Pleiades
wesley015 schreef:Dat zal geen PhIII maar de 5e generatie (v) zijn.
Die komt pas in 2013

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 04 sep 2010 20:48
door Pleiades
Socrates schreef:
wesley015 schreef:
Northwestern schreef:Als het geen Phase 1 is kan het weinig kwaad, al heeft die van mij er weer eens een slang afgeblazen. Maar weer de garage in...
Geloof me..... een lease of leen auto Ph 2 is net zo slecht als in de Ph 1 uitvoering.
Is de 2.0T nou verbeterd in de Phase 2 ?? Volgens mij niet. Dat zou dan betekenen dat er dezelfde ontwerpfouten inzitten.
Nagevraagd, is wel verbeterd. Heeft niet voor niets andere waarden. 170 pk, de oude heeft 163. Als je de 170 pk hebt zit je goed.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 04 sep 2010 21:36
door Socrates
Northwestern schreef: Nagevraagd, is wel verbeterd. Heeft niet voor niets andere waarden. 170 pk, de oude heeft 163. Als je de 170 pk hebt zit je goed.
Bedankt voor het navragen !! Dus dat soort turboproblemen zouden minder voor moeten komen bij een PhaseII 170 Pk 2.0T.
Dat maakt het aanbod waar ik uit kan kiezen een stuk groter !

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 04 sep 2010 21:51
door wesley015
De motoren in een facelift model zijn altijd anders/beter.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 05 sep 2010 00:36
door berniez
Wat is de motor code van de fase 2 2.0T? Ik weet dat de code van de eerste F4R-t is. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er dan precies anders is. Volgens mij is het basisblok nog steeds hetzelfde en de boring x slag ook. Kan iemand hier duidelijk in verschaffen?

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 05 sep 2010 10:56
door wesley015
De basis is idd het zelfde, allen zijn de zogenaamde kinderziektes er uit.
Ik bedoel eigenlijk dat de motoren wel het zelfde zijn, allen zijn ze geoptimaliseerd, dus beter.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 05 sep 2010 14:36
door CPTR
Zo'n turbo gaat ongeveer 150.000 km mee las ik hier ergens. Geldt dat ook voor diesels? En is dat ook te generaliseren naar andere merken?

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 05 sep 2010 15:46
door wesley015
Ja ze zeggen......maar dan hoeft het niet zo te zijn.
Het licht er maar net aan hoe er mee om gegaan word.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 09 sep 2010 21:39
door Socrates
wesley015 schreef:De basis is idd het zelfde, allen zijn de zogenaamde kinderziektes er uit.
Ik bedoel eigenlijk dat de motoren wel het zelfde zijn, allen zijn ze geoptimaliseerd, dus beter.
Maar zit die ontwerpfout van de turbo olieleiding er nog in ?
Want dat blijft knagen.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 09 sep 2010 22:25
door Pleiades
Nee. Phase2 2.0T F4RT is geen verkeerde keus, maar ik zou nog steeds een 3.5V6 aanbevelen.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 09 sep 2010 22:34
door Pleiades
Zat net op autoweek naar myreviews te kijken, en alle Espacen na 2006 hebben meer dan 4 sterren.

http://www.autoweek.nl/autoreview/20737 ... -Privilege

Die was best interessant. Heeft alleen gescheurde koelslang gehad, maar niets met de turbo.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 10 sep 2010 10:37
door Socrates
Northwestern schreef:Zat net op autoweek naar myreviews te kijken, en alle Espacen na 2006 hebben meer dan 4 sterren.

http://www.autoweek.nl/autoreview/20737 ... -Privilege

Die was best interessant. Heeft alleen gescheurde koelslang gehad, maar niets met de turbo.
Klopt, grappige foto. Die is nu op 80k en heeft geen problemen, en zo zijn er idd meer.

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 10 sep 2010 15:55
door Pleiades
Maar alle andere Ph2 reviews die ik zie, zijn ook allemaal positief. Dus het lijkt me wel een verstandige keus om voor een Ph2 te gaan. :Yes:

Re: Jonge 2.0T wel verstandig ?

Geplaatst: 05 okt 2010 22:56
door DirkB
Zoals de andere forumleden al melden is de turbo van 2.0T erg afhankelijk van het gebruikt, ze kunnen slecht tegen:
-met koude motor veel toeren maken (boven 3000 t/m)
-Na snelwegrit meteen uitzetten (turbo is heet en olie "verbrand" ahw en laat een stroopachtige massa achter)
laat de motor enkele minuten lopen.
-Slechte olie > alleen olie gebruiken die volledig aan de Renault specificaties voldoet.
- Olie te laat verversen, vooral als je veel korte ritten rijdt.

Als de motor eenmaal heet is mag je best flink gasgeven, dit is niet slecht ( altijd lage toeren en traag rijden kan vervuiling veroorzaken),
het beste is regelmatig een snelwegrit waardoor alles goed warm wordt en residu uit de olie verdampt/verbrand.

Turbo problemen zijn trouwens niet uniek voor Renault, de VW en Seats Diesels hebben dezelfde problemen en kunnen rond de 60.000km defect raken.

Ik houd me aan bovenstaande regels en heb nog geen turbo hoeven te vervangen ( 2.2 dci , en nu 2.0dci Seat 1.9tdi)