Pagina 1 van 1

Onderhoudsinterval 15.000km?

Geplaatst: 17 nov 2010 10:01
door bdekkers
Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een EspaceIV 2.0 DCI uit mei 2008 en ik ben onaangenaam verrast door het door Renault vastgestelde onderhoudsinterval. Men beweert dat deze auto iedere 15.000km een beurt moet krijgen waardoor ik nu automatisch 3 keer per jaar bijna €400,- met de dealer mag afrekenen. Wat is jouw mening hierover? Is dit nodig/normaal? Wat gebeurt er als ik de termijn zelf oprek?
Groet,
Bart

Re: Onderhoudsinterval 15.000km?

Geplaatst: 17 nov 2010 12:40
door Hema
Het risico op een defecte turbo of roetfilter neemt toe. Ook krukas en drijfstanglagers krijgen te kampen met verslechterde smering omdat de olie dikker wordt vanwege de roetdeeltjes die in de olie opgenomen worden.
Renault heeft de interval terug gebracht van 30K naar 15K nadat andere fabrikanten het ook deden zoals Mercedes, BMW en VAG. Net als Renault had (heeft) VAG te maken met extreem veel motor en turbo schades.
BTW. 400 euro is wel een smak geld voor een paar liter olie en een filter.

Re: Onderhoudsinterval 15.000km?

Geplaatst: 17 nov 2010 21:11
door WillemS
Bijna alle autofabrikanten komen terug van de Extreem lange intervallen.
Er zijn teveel schade's, zeker met de manier zoals er in Nederland kan worden gereden.
Voor een Diesel met Turbo vind ik 15.000 al rijkelijk lang.
Zorg wel dat de juiste smeermiddelen worden toegepast. Dit is echt het behoud van je motor.
Om de 15.000 een kleine beurt en om de 60.000 een grote beurt is aangegeven.
Weet niet wat ze voor die 400 euries allemaal doen. Lijkt mij teveel voor een kleine beurt.
Maar de olie is al een belangrijk deel van de kosten bij de Dealer.
Ik onderhoud o.a. een Mitsubishi L200 2,5TDI, deze dient om de 7.500 km. ververst te worden ivm Turbo en Roetfilter.
7,5 Liter olie en een groot olie filter samen zo'n 85 euro's. 30 minuten werk, valt best mee.

Re: Onderhoudsinterval 15.000km?

Geplaatst: 17 nov 2010 22:50
door Pleiades
Je bent niet verplicht dit bij een merkdealer te laten doen. Het mag ook bij de universeelgarage. Daar kost het over het algemeen veel minder. Als je dit niet laat doen/te laat doet vervalt eventuele garantie en heb je geen poot om op te staan als de turbo ermee ophoud.

@WillemS: Voordat ze ook maar iets aan je auto gedaan hebben ben je bij de dealer al 300 euro kwijt.

Re: Onderhoudsinterval 15.000km?

Geplaatst: 18 nov 2010 11:03
door WillemS
@ Northwestern, Nou dan ben je wel bij de verkeerde Dealer terecht gekomen.

Re: Onderhoudsinterval 15.000km?

Geplaatst: 18 nov 2010 12:34
door CPTR
Fiat heeft nu in de 500 de nieuwe 900 cc twee-cilinder turbo-motor van 85 pk (later komt ook een 105 pk). Ik zit zo in dat instructieboekje te lezen, en daar nog steeds de onderhoudsinterval op 30.000 km voor olie wisselen (of om de 2 jaar). Ik hou mijn hart vast :pray: . Dat is hetzelfde als voor m'n 500 1.2 8v als boodschappenwagen naast m'n Renault (vind ik ook al veel).
De tijd zal het leren.

Re: Onderhoudsinterval 15.000km?

Geplaatst: 18 nov 2010 15:43
door WillemS
Ik houd voor alle auto's aan: Jaarlijks olie en filters vv. of 15.000 km. als je meer rijd in een jaar.
Zeker boodschappenwagentjes hebben meer last van degeneratie vd olie door de bar slechte werkomstandigheden(verzuring;verdunning door brandsof en veroudering van de Dope's in de olie). Het is nog altijd goedkoper dan reparatie/vervanging van onderdelen of de auto.

Re: Onderhoudsinterval 15.000km?

Geplaatst: 18 nov 2010 21:13
door Pleiades
WillemS schreef:@ Northwestern, Nou dan ben je wel bij de verkeerde Dealer terecht gekomen.
Nah ik bedoelde eigenlijk te zeggen, als je een Renault met een redelijk grote motor neerzet voor een beurt kan je hem voor 300 misschien net binnen zetten. Van de Leasemaatschappij moet het onderhoud van de Laguna Coupe bij de Renault dealer. Beurt en nieuwe blokken voor was best prijzig :lol:

Re: Onderhoudsinterval 15.000km?

Geplaatst: 19 nov 2010 08:53
door WillemS
De remmen die op die huurauto zitten zijn ook berekend op de hoge snelheden die die wagen kan halen,
vandaar de hogere kosten, geldt trouwens ook voor de 3,5 liter Espace.
Hoe harder de wagen "kan", hoe hoger de onderhoudskosten :D :D

Re: Onderhoudsinterval 15.000km?

Geplaatst: 19 nov 2010 13:29
door Pleiades
WillemS schreef:De remmen die op die huurauto zitten zijn ook berekend op de hoge snelheden die die wagen kan halen,
vandaar de hogere kosten, geldt trouwens ook voor de 3,5 liter Espace.
Hoe harder de wagen "kan", hoe hoger de onderhoudskosten :D :D
Eerder hoe zwaarder. 3.0 dCi heeft ook behoorlijke blokken en schijven, maar die gaat niet veel harder dan een 2.0T. Alhoewel de 2.0T wel wat meer remkracht kan gebruiken :lol:

Re: Onderhoudsinterval 15.000km?

Geplaatst: 21 nov 2010 16:30
door Geert S
De fabrikanten zijn door schade en schande wijs geworden. Het was eerst een hype "kijk ons eens de langste interval hebben" maar jah, toen gingen de wagens binnen de garantietermijn stuk en dat was nu net niet de bedoeling. De fabrikant heeft het liefst dat de auto net na de garantie schade krijgt. Als je de prijs van goede olie met filter (bij mijn 2.0T iets van 70-80 euro) en een 20min werk rekent dan is dat een schijntje vergeleken met een kapotte turbo of drijfstanglagers die de buitenlucht zien. Zou er niet wakker van liggen maar eerder blij zijn dat de fabrikant je geen kletspraat meer verkoopt ten aanzien van onderhoud.

Groet'n