Scenic 1.6 16v (T1 P2) laag stationair en hoog verbruik
Geplaatst: 03 jan 2013 21:59
Model/uitvoering : Scenic 1.6 16v type I phase II
Bouwjaar : 2003
Brandstof : Benzine. Veel, heel veel benzine.
Het stationair toerental is zowel bij warme als koude motor zeer laag, de motor pruttelt dan als een stoomtractor tussen de ~400 en 600 toeren. De auto slaat hierdoor ook gemakkelijk af. Ook staat stationair vaak de hele auto hevig te schudden, bij hogere snelheden (95+ km/h) is vaak een vibratie voelbaar, die soms zelfs wielen met een stevige onbalans benadert. Een volgende rit met dezelfde snelheid kan dit echter helemaal verdwenen zijn om later alsnog weer terug te komen; onbalans lijkt me daarmee wel uitgesloten. Overigens lijkt de motor ook te "zoeken" naar een stationair toerental; de naald van de toerenteller maakt pakweg iedere seconde een soort stapje naar een ander toerental.
De motor loopt onder het rijden soms mooi rond, maar vaak ook behoorlijk rauw, alsof niet alle cylinders even krachtig meewerken. De motor is dan ook behoorlijk rumoerig. Wanneer hij wel goed rond loopt is de auto ook beduidend stiller en voelt gewoon "glad" aan.
Ook het brandstofverbruik lijkt me nogal fors, zo'n 10 tot 11 l/100km (1 op 9 tot 1 op 10 ) met vrijwel uitsluitend Hollandsche vlakke snelweg zonder files en een vrij rustige rijstijl. Ter vergelijking: met een Espace 2.0 16v uit 1999 reed ik circa 1 op 12. Deze Scenic noem ik nu dan ook maar Bonnie Scenic Claire. (Beroerde grap, ik weet het! )
De auto geeft verder geen melding op het dashboard. Wel zijn voor aflevering de distributieriem en de dynamopoulie vervangen. Kort hierna begon de motor op twee pitten te draaien. Dit bleek door water in de bougiekelken te komen, omdat een of ander genie de hogedrukspuit in de motorruimte had gezet. Na vervanging van twee penbobines en alle bougies bleef hij wel op vier cylinders lopen, maar het lage stationair toerental is helaas gebleven. Stationairklep reinigen en opnieuw inleren (d.w.z. accupolen beide los en gedurende 15min. tegen elkaar, daarna 15min. stationair laten draaien met alle verbruikers op levensgevaarlijk. Is dit de goeie manier?) heeft ook niks opgeleverd. Waar kan ik de garage nu het beste naar laten kijken? Zelf zat ik aan het volgende rijtje te denken:
- compressietest
- testen op valse lucht (evt. met viergasmeting?)
- controleren ontsteking
- controleren BDP-sensor
- controleren lambdasensor
- controleren TPS, MAP, temperatuur, weet-ik-wat-sensor (ben geen monteur maar gewoon een techneut)
Heb ik hierin nog iets gemist? Zou het hiermee te vinden moeten zijn? Ben ik nu wartaal aan het uitslaan? Zit er stiekem een bloeddorstige geblazen lachgas-geinjecteerde 426 Hemi onder dat brave zestienhonderdje verstopt? Zal Bonnie ooit nog op de Buehne staan? Iemand?
Alvast bedankt!
Bouwjaar : 2003
Brandstof : Benzine. Veel, heel veel benzine.
Het stationair toerental is zowel bij warme als koude motor zeer laag, de motor pruttelt dan als een stoomtractor tussen de ~400 en 600 toeren. De auto slaat hierdoor ook gemakkelijk af. Ook staat stationair vaak de hele auto hevig te schudden, bij hogere snelheden (95+ km/h) is vaak een vibratie voelbaar, die soms zelfs wielen met een stevige onbalans benadert. Een volgende rit met dezelfde snelheid kan dit echter helemaal verdwenen zijn om later alsnog weer terug te komen; onbalans lijkt me daarmee wel uitgesloten. Overigens lijkt de motor ook te "zoeken" naar een stationair toerental; de naald van de toerenteller maakt pakweg iedere seconde een soort stapje naar een ander toerental.
De motor loopt onder het rijden soms mooi rond, maar vaak ook behoorlijk rauw, alsof niet alle cylinders even krachtig meewerken. De motor is dan ook behoorlijk rumoerig. Wanneer hij wel goed rond loopt is de auto ook beduidend stiller en voelt gewoon "glad" aan.
Ook het brandstofverbruik lijkt me nogal fors, zo'n 10 tot 11 l/100km (1 op 9 tot 1 op 10 ) met vrijwel uitsluitend Hollandsche vlakke snelweg zonder files en een vrij rustige rijstijl. Ter vergelijking: met een Espace 2.0 16v uit 1999 reed ik circa 1 op 12. Deze Scenic noem ik nu dan ook maar Bonnie Scenic Claire. (Beroerde grap, ik weet het! )
De auto geeft verder geen melding op het dashboard. Wel zijn voor aflevering de distributieriem en de dynamopoulie vervangen. Kort hierna begon de motor op twee pitten te draaien. Dit bleek door water in de bougiekelken te komen, omdat een of ander genie de hogedrukspuit in de motorruimte had gezet. Na vervanging van twee penbobines en alle bougies bleef hij wel op vier cylinders lopen, maar het lage stationair toerental is helaas gebleven. Stationairklep reinigen en opnieuw inleren (d.w.z. accupolen beide los en gedurende 15min. tegen elkaar, daarna 15min. stationair laten draaien met alle verbruikers op levensgevaarlijk. Is dit de goeie manier?) heeft ook niks opgeleverd. Waar kan ik de garage nu het beste naar laten kijken? Zelf zat ik aan het volgende rijtje te denken:
- compressietest
- testen op valse lucht (evt. met viergasmeting?)
- controleren ontsteking
- controleren BDP-sensor
- controleren lambdasensor
- controleren TPS, MAP, temperatuur, weet-ik-wat-sensor (ben geen monteur maar gewoon een techneut)
Heb ik hierin nog iets gemist? Zou het hiermee te vinden moeten zijn? Ben ik nu wartaal aan het uitslaan? Zit er stiekem een bloeddorstige geblazen lachgas-geinjecteerde 426 Hemi onder dat brave zestienhonderdje verstopt? Zal Bonnie ooit nog op de Buehne staan? Iemand?
Alvast bedankt!