Pagina 1 van 2

Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 21 aug 2015 16:30
door Frans_G.Scenic
3 jaar geleden is de krukas poeli defect geraakt en heeft de distributie ontregelt, gevolg dure reparatie met kop revisie en alles vervangen. Nu is afgelopen zaterdag de multiriem gebroken, buitenkant van de riem zag er nog uit als nieuw maar binnenkant heeft over de breedte allemaal scheuren in het rubber.
Ondertussen heb ik er een nieuwe omheen gelegd nadat ik alle rollen met de hand en visueel gecontroleerd heb. Vandaag een uurtje gereden zonder problemen.
Nu vraag ik mij af of dit vaker gebeurd, omdat ik lees dat hij minstens 5 jaar of 120000 km mee zou moeten gaan? Of dat er misschien toch nog een probleem met bv de dynamo is waardoor de riem wordt overbelast, ik wil er maandag mee op vakantie naar zuid Italië...
Het is een grand scenic van 2006 2.0 automaat met een f4r motor op lpg. Huidige km stand is ca 212000.
Graag advies!

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 21 aug 2015 16:34
door larsdijkstra 16v
Volgens mij moet dat wel goed komen als je alles gechecked hebt. Die intervalstanden gelden toch voor een distr riem?

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 21 aug 2015 16:40
door Frans_G.Scenic
Ja inderdaad, maar ik heb slechte ervaringen met gebroken riemen in Renaut. Je verwacht dat een riem minstens die 120.000 mee kan dus eigenlijk veel meer.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 21 aug 2015 17:39
door mechanic
Interval geld voor heel de riemerij,120.000km/5 jaar.
-distr riemset
-krukaspoulie
-v riem set

Geen risico,elke termijn netjes alles nieuw.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 21 aug 2015 18:01
door kaleido 1
Multiriem houd het meestal geen 5 jaar vol , dus controleren en vervangen wanneer nodig.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 21 aug 2015 22:19
door WillemS
De multiriem raakt meest defekt door een slecht werkende spanrol of een vrijlooppoulie op de alternator die z'n beste tijd heeft gehad. Soms komt het ook voor dat steenslag tussen de loopvlakken komt en dat is ook heel slecht voor een mulit-riem.
mvg WillemS

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 21 aug 2015 22:53
door Frans_G.Scenic
Kan ik de vrijlooppoelie controleren met de riem er op, flink gas laten geven en kijken of de dynamo langer doordraait?
Zal eens nakijken hoe het met vervangen van die spanrol zit, mogelijk is die toen niet vervangen. Maar zo onbelast draaide hij keurig rond.
Controleren van de riem valt niet mee, hij zit toch erg ver weg en je ziet eigenlijk alleen de buitenkant. Met deze ervaring zou anders een interval van 50.000 km verwachten, ik heb het nog even na gerekend en hij is gebroken na een kleine 75.000 km.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 22 aug 2015 19:07
door mechanic
120.000km/5jaar is zeker haalbaar. Gaat eigenlijk nooit mis vooral niet als je alles vervangt.
Dit is geval pech lijkt me.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 22 aug 2015 20:06
door Frans_G.Scenic
Kan zo niet zien of de vrijloop goed werkt, je ziet niets van de binnenkant van de dynamo.
Vandaag ook weer 2 uur met de auto gereden zonder problemen. Maandag op vakantie, denk dat het wel goed gaat als hij weer 75k mee gaat. Iedereen bedankt voor de bijdrage.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 22 aug 2015 20:40
door mechanic
Nog nooit een defecte gezien bij dit type.
Fijne reis!

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 24 sep 2015 23:51
door Frans_G.Scenic
Even een update:
Van de week terug gekomen van vakantie naar zuid Italië en denk ongeveer 5000 km te hebben gereden.
De auto heeft het goed gedaan met één probleem dat de airco er na een stop mee ophield, toen was ik al een tijd weg dus de eerste 2000 km zonder problemen afgelegd.
Ondertussen al heel wat ervaring opgedaan met de airco zodat ik de bekende foutcode vermoede die de zaak blokkeerde.
Nog even gezocht naar een garage met uitlees apparatuur maar kwam niet verder dan een monteur die een hoop gas uit het systeem liet ontsnappen en mij doorverwees naar Renault.
Eigenlijk erg bang voor de kosten van een nieuwe pomp en heb voorzichtig de magneet koppeling direct bekrachtigd door een snoertje direct naar de accu. Dit leek allemaal normaal te draaien en heb toen deze draad maar op de connector van de voorste mistlampen aangesloten. Nu gaat de mistlamp niet aan maar de auto wordt koel als ik de mistlamp aan zet, toch wel erg prettig met temperaturen boven de 30 graden! Hiermee de andere kilometers gereden dus zonder problemen.
Denk dat ik de foutcode eerst maar weer laat verwijderen en afwacht of het inderdaad een eenmalig incident was.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 25 sep 2015 12:12
door mechanic
De bekende foutcode mbt airco in dit type is nooit eenmalig helaas..
Of er zit te weinig in,of de software in nog niet ge-upgrade samen met een nieuwe pomp.
Ook een rotte druksensor/stekker kan de oorzaak zijn.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 25 sep 2015 12:32
door Frans_G.Scenic
Hij had ook de foutcode na het breken van de riem, maar dat is wel verklaarbaar.
Airco koelt uitstekend dat zou hij vast niet doen met te weinig koelmiddel, maar meten is beter.
Hij zou inderdaad kunnen denken dat er te weinig druk is als er iets mis is met de druksensor.
Ik heb de draden direct aan de magneetkoppeling gesoldeerd, deze connectie is dus niet de oorzaak anders werkte mijn nood oplossing trouwens ook niet.
Hoe zou ik kunnen uitvinden of hij ge-upgrade is of niet?

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 25 sep 2015 13:17
door mechanic
De meetfout hoeft maar 1x voor te komen en de storing is actief. Dan zal het toch softwarematig zijn.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 25 sep 2015 13:50
door Frans_G.Scenic
De nieuwere software doet dan zeker een paar metingen,voordat hij hem uitschakelt.
Ik ga op zoek naar iemand met geschikte uitlees apparatuur.
Misschien iemand in de buurt van Lelystad die de Clip heeft en mij wil helpen?

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 25 sep 2015 17:25
door mechanic
Deze verhoogt de tolerantiee zodat de stroring echt in een in extreme situatie alleen nog voorkomt.
Daarom ook de nieuwe pomp zodat ze deze kunnen garanderen.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 02 apr 2017 22:06
door Frans_G.Scenic
Update en advies gevraagd.
Heb nu 260K op de teller staan en de auto doet het eigenlijk prima, ook weer een jaar apk zonder reparaties.
Over 3000 km is hij toe aan een nieuwe distributie set.
Nu zag ik ongeveer onderstaande lijstje en is natuurlijk meest safe, verder heb ik ook advies gekregen de nokkenas versteller meteen ook maar preventief te vervangen. Kosten lopen hiermee natuurlijk wel behoorlijk op, wat is nu wijsheid. Alles vervangen, zou dat nog een bepaalde meerwaarde aan de auto geven want we denken er ook over om hem in te ruilen, of is dit het moment om hem van de hand te doen?

-d.riem en span en looprollen
-waterpomp
-m.riem en spanrol
-Krukas poeli
-nokkenas versteller

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 03 apr 2017 06:40
door RPJdeWeert
Die motor op LPG gaat met goed onderhoud zeker 350k tot 400k mee (ervaringsdeskundige). Dus ik zou gewoon het noodzakelijke onderhoud plegen en verder rijden met die auto.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 03 apr 2017 08:41
door mechanic
De kosten van deze reparatie krijg je niet volledig terug bij verkoop/inruil. Als je van plan bent de auto van de hand te doen is het wellicht onverstandig.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 11 apr 2017 21:30
door Frans_G.Scenic
Ga toch maar voor vervanging van het geheel, ga zelf materialen kopen en door goede monteur laten plaatsen.( wat behoorlijk scheelt met wegbrengen).
Hoe lang gaat normaal het nokken-as versteller mee, ik heb namelijk geen klachten en hij kost toch zo'n €150 (Febi)
Ik denk dat het wel verstandig is de kruk-as poele ook te vervangen. Ik heb er een gevonden van het merk Sasic, die kost ongeveer de helft als een ''originele'' , iemand misschien ervaring mee?

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 11 apr 2017 22:30
door mechanic
De versteller gaat meestal geen 2 termijnen mee zonder geluid te geven. Na 10jaar is het zoiezo wel eens wijsheid.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 12 apr 2017 20:36
door Frans_G.Scenic
Net alles besteld bij autodoc 326€ met wissertje voor de achterkant. Benieuwd wanneer ik alles binnen krijg, mag nog 2000 km dus geen haast.
Bedankt voor jullie reacties!

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 14 mei 2017 09:17
door Frans_G.Scenic
Vorige week is de hele handel vervangen incl. de keerringen van krukas en nokkenas bij PugFix in Barneveld. Alle bestelde onderdelen dus ook de sasic poeli en nokkenas tandwiel. De keerring van de krukas was mogelijk beschadigd door een voorganger monteur en de oorzaak van de olie lekkage, hier heb ik wel eens eerder over geschreven. Kosten bedroegen nu bij elkaar ca €640.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 15 mei 2017 12:27
door mechanic
:thumb:
Krukaskeerring valt weinig aan te beschadigen tijdens een riemwissel,wellicht lekte deze gewoon door ouderdom.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 24 mei 2017 15:56
door Frans_G.Scenic
Was wel een zichtbare beschadiging aan te zien volgens de monteur, en ze hadden de krukas poeli verwijderd met een steeksleutel oid ipv met een dop.
Lekkage lijkt te zijn opgelost, zie in iedergeval de automatische meter niet meer dalen :-).

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 25 mei 2017 09:26
door mechanic
Krukaspoulie pak je er altijd zo vanaf,het krukastandwiel met een dop demonteren zal niet lukken.
In de meeste,f4r weet ik zo even niet,kun je met 2 boutjes erin draaien met een trekker verwijderen. Evt oude riem erop en draaien/trekken.

Benzine/lpg motor klinkt als diesel, nokkenasversteller??

Geplaatst: 31 jan 2020 22:11
door Frans_G.Scenic
Dag, de teller staat ondertussen op 352.000km! De motor klinkt zeker als hij langzaam loopt als een diesel, het dashboard trilt ook heftig mee.
Hij geeft nu bijna dagelijks de melding emissiesysteem controleren. In mijn beleving heb ik die nk. as versteller net laten vervangen maar dat is bijna 3 jaar en 90.000km geleden en ik hoor niet direct een ratel bij een koude start. Wat zou de oorzaak nog meer kunnen zijn, versleten kop/kleppen oid?

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 31 jan 2020 22:28
door nikk
Niet toevallig het bekende diesel achtige geluid waar deze motoren wel eens last van krijgen als de carterontluchting dicht is gaan zitten?

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 31 jan 2020 22:58
door Frans_G.Scenic
Misschien is dat het, kan ik dat controleren? Is er iets aan te doen?

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 02 feb 2020 21:38
door nikk
Bekend fenomeen bij oa de 20 16V. Is het een en ander over te lezen op het forum. Zoek ff op "carterontluchting" . Ja er is wat aan te doen.

modificatie-carterontluchting-2-0-16v-m ... t6640.html

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 02 feb 2020 22:04
door Frans_G.Scenic
nikk schreef:Bekend fenomeen bij oa de 20 16V. Is het een en ander over te lezen op het forum. Zoek ff op "carterontluchting" . Ja er is wat aan te doen.

modificatie-carterontluchting-2-0-16v-m ... t6640.html
Dag,dat heb ik inderdeaad gelezen maar betreft motoren voor 2004, deze is van 2006.
Hij klinkt anders al de olievuldop open staat dus een verstopping van een ontlucht leiding is best mogelijk, misschien is na reinigen gasklephuis de andere storing ook wel verdwenen. Maar..., ik heb de auto vandaag verkocht voor net bedrag, ze mogen het in Oekraïne gaan uitzoeken :dance:
De nieuwe wagen is een Volvo XC60, ik moet nog wel erg wennen aan die stugge vering en buiten te groot en binnen te klein. Maar wat loopt die motor rustig en wat schakelt zo'n 8 bak automaat geweldig.
Dank voor alle support afgelopen jaren, met name Mechanic met altijd erg kundige adviezen!

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 03 feb 2020 00:36
door mechanic
Dat is een beste vooruitgang! Wat voor motorisering?

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 03 feb 2020 08:28
door Frans_G.Scenic
Hoi, een D4. Prachtige wagen maar zo anders dan die Scenic. We moeten nog een oplossing zoeken voor onze kampeer vakantie, er past niet de helft in vrees ik.

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 03 feb 2020 08:31
door Frans_G.Scenic
IMG-20180512-WA0003.jpg

Re: Multiriem gebroken na 60.000 km en 3 jaar, oorzaak??

Geplaatst: 03 feb 2020 08:46
door mechanic
Is een geweldige reis auto weet ik uit ervaring,de D4 motor is ook erg krachtig.
Alleen erg ruim voorin,en bij achterbank wegklappen pas achterin.

Veel plezier ervan!

Ps: de grote wielen icm platte banden nemen wel iets comfort weg.