Pagina 1 van 1

Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Geplaatst: 26 jan 2016 12:22
door Jeroen43
Ik ben sinds vorige week de gelukkige bezitter van een Renault Grand Scenic 2.0L automaat Benzine uit 2012 met 18K op de teller. Ik vraag me af of het een goed idee is om LPG in te bouwen. Ik begrijp dat er een Nissan motor in zit met 'zachte' kleppen. Ik krijg van zowel de Renault dealer als LPG inbouwers te horen dat het toch mogelijk is i.c.m. electronische klepsmering. Ik ben een rustige rijder, maar ik wil er toch wel 2 ton mee kunnen rijden. Net uitgerekend dat het over die km's al snel €20.000 aan brandstof bespaard. Ik ben geen kenner, nog nooit een Renault gehad (wat een prachtige auto is dit zeg). Maar niet bepaalt zuinig (1:11 snelweg 100km/u en in de stad 1:8). Dat wil ik met 25K per jaar niet op benzine blijven doen. Blijft over: LPG inbouw (mijn voorkeur) of (met verlies) omruilen voor een andere auto met geschiktere motor. Ik begrijp dat de handgeschakelde versie een Renault motor heeft en dus beter geschikt zou zijn?
Ervaringen zeer welkom. Verzoek om on topic te blijven ;)

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Geplaatst: 28 jan 2016 17:04
door WillemS
Vroeger zat er lood in de benzine, dat lood zorgde ervoor dat de kleppen goed bleven sluiten en niet teveel insloegen op de zittingen.
Nu hebben we al jaren loodvrije brandstof. Motorenfabrikanten moesten dus op zoek naar betere kleppen en hardere klepzittingen, die zitten er nu dus al jaren in.
Bij regelmatig en goed(tijdig) onderhoud gaan motoren zo'n 250/400.000 km mee op LPG/LPI.
Klepsmering is bedoeld voor motoren die nog dateren van voor de loodvrije brandstof.
mvg WillemS

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Geplaatst: 28 jan 2016 17:12
door mechanic
De lpg inbouwer hier raadt het ook zeker aan om extra klepsmering te gebruiken.

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Geplaatst: 28 jan 2016 20:21
door kaleido 1
Is het een tce uitvoering ? is dacht ik alleen bij de lichtere motoren het geval .
Deze kunnen slecht tegen lpg.

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Geplaatst: 28 jan 2016 22:41
door Jeroen43
Het is een M4R F7. Al heb ik geen idee wat dat betekent.

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Geplaatst: 28 jan 2016 22:57
door kaleido 1
Dan geen probleem , met klepsmering , doen ze er in apeldoorn ook in.

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Geplaatst: 29 jan 2016 00:00
door Jeroen43
@kaleido: Kan je jezelf iets toelichten? Waarom is het DAN geen probleem? Ik ben een leek. Ik zie wel dat LPG inbouwers het doen, maar heb geen ervaringen gehoord van mensen die er al lang mee rijden

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Geplaatst: 29 jan 2016 17:47
door kaleido 1
Type motor , tce types zijn niet geschikt voor lpg , veel problemen mee.

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Geplaatst: 29 jan 2016 18:33
door BeVe
Als je met de TCE motoren de nieuwste motoren van Renault bedoeld, ik heb een Dacia met de TCE 90 motor en rijdt daar inmiddels 40.000 km mee op LPG,met klepsmeersysteem`. Geen enkel probleem, merk geen verschil met op benzine rijden. Rijdt er gemiddeld 1 op 13 mee. Genoemde motoren worden ook af fabriek met LPG geleverd en zijn dan ivm de milieu eisen goedkoper dan een benzine uitvoering.

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Geplaatst: 29 jan 2016 18:37
door kaleido 1
Ik heb al diverse 120 tce motoren gezien , die niet verder kwamen dan ongeveer 100.000 km met klepsmeersysteem .
Misschien dat de tce 90 er beter tegen kan.

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Geplaatst: 29 jan 2016 20:30
door Jeroen43
Ik ben al overtuigd. Geen goed idee. Ik vind mijn Scenic te onzuinig dus ik ga nog wel verder kijken naar andere modellen. Ik heb vandaag gekeken naar Mazda CX-5 en Opel Zafira (bi fuel). Maar aan de ruimte van de Scenic raak je snel gewend zeg. Dan voelt al het andere al snel claustrofobisch. Misschien nog even kijken naar de Citroën grand C4. Deze auto's komen volgens mij eerder aan de 1:13/14 ipv 1:9. Maar nu ga ik zelf off topic ;)