Pagina 1 van 1

Hoge motortemperatuur bij warm weer

Geplaatst: 21 jul 2018 23:31
door janvn
Goedendag, ik ben in het bezit van een Renault Scenic 1.6 fase 1 uit 2003. Na een lange rit, tijdens hoge buitentemperaturen, stond ik een tijdje stil, +/- 10 minuten, liep de temperatuur van het koelwater behoorlijk hoog op, tot bijna maximaal. Nadat ik weer ben gaan rijden daalde de temperatuur, mede door het inschakelen van de koelventilator, weer naar normale waarde tot halverwege. Nadat ik de motor had uitgeschakeld bleek dat de koelventilator nog een tijdje bleef draaien.
Ik heb de volgende vragen ;
Bij welke stand van de temperatuurmeter reageert de thermostaat?
Is het normaal dat de temperatuurmeter, bij een rit met in hoge buitentemperatuur, terwijl je stilstaat zo hoog oploopt?
Wanneer schakelt de koelventilator in? en is het normaal dat deze ingeschakeld blijft ook als de motor inuitgeschakeld is?

Bij voorbaat dank

Groet

Jan van Nieuwpoort

Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer

Geplaatst: 22 jul 2018 11:21
door Chauffeur
Ik gok dat die thermostaat 'open' gaat bij ~90 graden. Ja, het is normaal dat de ventilator soms blijft draaien nadat de motor niet meer draait en zelfs nadat je de auto al op slot hebt gedaan. Geen zorgen daarover, dat is juist goed.

Probeer de volgende keer eens, wanneer het buiten weer zo warm is en de temperatuurmeter ver oploopt, de ramen open te doen en de verwarming - niet de airco - vol te laten blazen op de warmste stand. Dan daalt de temperatuurmeter wellicht een beetje.

Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer

Geplaatst: 22 jul 2018 11:56
door Renault47
dat de temp. na een lange rit en vervolgens bv. in de file extreem oploopt is niet normaal. Zelfs met de huidige buitentemperatuur staat mijn temp. meter stabiel, ook bij stilstand met draaiende motor; wel slaat de koelventilator dan vaker aan. Onder het rijden slaat de koelventilator juist niet aan (>70 km per uur) omdat de rijwind dan voldoende is.

Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer

Geplaatst: 22 jul 2018 12:10
door janvn
Oké wat is dan de vermoedelijke oorzaak de thermostaat, lucht in het systeem?

Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer

Geplaatst: 22 jul 2018 12:30
door A110
Dit klinkt voor mij normaal.
Thermostaat gaat rond de 90 graden open. De koelmotor zal op zijn eerste snelheid rond de 95 graden gaan draaien OF hij draait al als de airco aan staat (dan draait koelmotor altijd). De hoge snelheid zal rond de 100 graden gaan draaien OF zal al draaien als de druk in het aircosysteem te hoog word.

Lange ritten bij deze hoge temperaturen word alles warmer dan anders. Vergeet niet dat ook de rijwind hoger is dan anders. Als je dan stilstaat of file rijd zal de temperatuur ook snel en eerder hoger zijn. Als de koelmotoren hun werk doen kunnen ze het aangekoeld krijgen. En als je dan weer gaat rijden zakt de temperatuur wel weer wat door de rijwind maar zal nog steeds hoger zijn dan onder koelere omstandigheden.
Zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt is er niks aan de hand.
En de tip verwarming vol op warm open kan ook zeker helpen om de wzrmte af te voeren.

Dat de koelmotor zijn werk nog doet nadat de auto is afgesloten is ook normaal.

Vergeet niet dat met deze temperaturen de auto's het best zwaar hebben en zeker de koeling en airco systemen, die worden nu tot het uiterste gebruikt. En als het systeem al wat ouder is en dus wat airco koudemiddel verdwenen is hebben ze het heel zwaar.
Dit kan ook voor de motorradiateur gelden. Als deze door zijn leeftijd al wat verstopt is koelt hij ook weer minder waardoor motortemperatuur wat hoger is dan je gewend bent.

Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer

Geplaatst: 22 jul 2018 12:47
door Chauffeur
Renault47 schreef:dat de temp. na een lange rit en vervolgens bv. in de file extreem oploopt is niet normaal. Zelfs met de huidige buitentemperatuur staat mijn temp. meter stabiel, ook bij stilstand met draaiende motor; wel slaat de koelventilator dan vaker aan. Onder het rijden slaat de koelventilator juist niet aan (>70 km per uur) omdat de rijwind dan voldoende is.
Dan zou ik je temperatuursensor en/of metertje eens nakijken! Mijn analoge temperatuurmeter loopt zelfs iets op, voordat de thermostaat open slaat - daarna loopt het metertje iets terug.