Modificatie carterontluchting 2.0 16V motoren uit 2004
Geplaatst: 10 apr 2010 21:41
Ik had last van een zeer irritant geluid in mijn Renault Grand Scenic uit 2004, voor het exacte probleem en een identieke geluidsopname hiervan, zie het volgende topic:
viewtopic.php?t=4332
Het betreft een fabrieksfout welke kan voorkomen bij de 2.0 16V liter motoren uit 2004 in o.a. de (Grand) Scenic en Megane. Een oplossing voor deze fout buiten de garantie zou bij de dealer ongeveer 150-200 euro gaan kosten.
De officiële voorgeschreven modificatie bestaat uit het vervangen van de volgende onderdelen:
8200291355 Onderdruk klep
8200280347 Ontluchtingsklep
Ik kreeg (via via) het advies om alleen de ontluchtingsklep te vervangen. Zeer waarschijnlijk zou het dan zijn opgelost. Ik heb dit gedaan en het geluid is inderdaad verdwenen. De ontluchtingsklep kost 40,53 euro bij de Renault dealer.
Ik zal hieronder beschrijven hoe ik dit heb gedaan. Allereerst de ontluchtingsklep zelf, zie foto "Nieuwe ontluchtingsklep".
Voor de (Grand) Scenic is het eigenlijk handiger dat je de ruitenwissers, de parafan (2 plastic delen, zitten vast met 2x Torx en een paar plastic moertjes) en de metalen klep boven de accu demonteerd. Daarna heb je (redelijk.....) voldoende ruimte om de klus te klaren. Een geoefende (Renault) monteur schijnt het klusje te kunnen klaren zonder dit alles te demonteren. Dus de oude slang verwijderen en de nieuwe ontluchtings klep plaatsen zonder verder iets anders te verwijderen.
Verwijder nu eerst de luchtinlaatslang, genummerd met 1 op de foto "Demontage 1" Aan de andere kant zit de slang ook vast met een klem, deze heb ik ook los gemaakt en de hele slang, inclusief pijpje, verwijderd.
Als je nu de foto "Demontage 2" ziet, dan moet je bij punt 2 deze aansluiting losmaken. Hieronder zit overigens nog eenzelfde soort aansluiting, deze heb ik ook losgemaakt. Bij punt 3 zie je de ronde onderdruk klep. Hierop zit de oude slang aangesloten, welke wordt vervangen door de nieuwe ontluchtings klep. De foto "Oude ontluchtingsslang" geeft dus de slang aan welke compleet moet worden vervangen door de nieuwe ontluchtingsklep. De foto "Oude onluchtingsslang gemonteerd" geeft het uiteinde van de slang weer welke dus na montage van de nieuwe klep niet meer aanwezig is. Het grijze gedeelte van de oude slang wordt dus vervangen door de nieuwe klep en het zwarte gedeelte vervalt.
Verwijder nu voorzichtig de ronde onderdruk klep (zit met twee lipjes vast) inclusief de slang en trek daarna de slang van de achterkant van het motorblok. Verwijder daarna ook de slang van de ronde onderdruk klep. Ik heb als een voorbeeld ook een foto toegevoegd van deze onderdruk klep, zie foto "Onderdruk klep". Hierop zie je ook de aansluiting van de ontluchtings klep.
Nu begint het gepriegel om de nieuwe ontluchtingsklep met de smalle slang weer op het metalen pijpje aan de achterkant van het motorblok te krijgen. Als dit is gelukt, dan druk je de ronde onderdruk klep op de dikke slang van de ontluchtingsklep en plaats je de ronde onderdruk klep weer op zijn plaats.
Nu moet je alles weer terug plaatsen (2x slang bij punt 2 op de foto "Demontage 2", luchtfilter slang + pijp met twee slangklemmen) en in het geval van de (Grand) Scenic de plaat boven de accu, de parafan (2 plastic delen) en de ruitenwissers.
Als je hetzelfde probleem hebt en handig bent, dan ben je dus voor slechts 40 euro klaar! Succes!
viewtopic.php?t=4332
Het betreft een fabrieksfout welke kan voorkomen bij de 2.0 16V liter motoren uit 2004 in o.a. de (Grand) Scenic en Megane. Een oplossing voor deze fout buiten de garantie zou bij de dealer ongeveer 150-200 euro gaan kosten.
De officiële voorgeschreven modificatie bestaat uit het vervangen van de volgende onderdelen:
8200291355 Onderdruk klep
8200280347 Ontluchtingsklep
Ik kreeg (via via) het advies om alleen de ontluchtingsklep te vervangen. Zeer waarschijnlijk zou het dan zijn opgelost. Ik heb dit gedaan en het geluid is inderdaad verdwenen. De ontluchtingsklep kost 40,53 euro bij de Renault dealer.
Ik zal hieronder beschrijven hoe ik dit heb gedaan. Allereerst de ontluchtingsklep zelf, zie foto "Nieuwe ontluchtingsklep".
Voor de (Grand) Scenic is het eigenlijk handiger dat je de ruitenwissers, de parafan (2 plastic delen, zitten vast met 2x Torx en een paar plastic moertjes) en de metalen klep boven de accu demonteerd. Daarna heb je (redelijk.....) voldoende ruimte om de klus te klaren. Een geoefende (Renault) monteur schijnt het klusje te kunnen klaren zonder dit alles te demonteren. Dus de oude slang verwijderen en de nieuwe ontluchtings klep plaatsen zonder verder iets anders te verwijderen.
Verwijder nu eerst de luchtinlaatslang, genummerd met 1 op de foto "Demontage 1" Aan de andere kant zit de slang ook vast met een klem, deze heb ik ook los gemaakt en de hele slang, inclusief pijpje, verwijderd.
Als je nu de foto "Demontage 2" ziet, dan moet je bij punt 2 deze aansluiting losmaken. Hieronder zit overigens nog eenzelfde soort aansluiting, deze heb ik ook losgemaakt. Bij punt 3 zie je de ronde onderdruk klep. Hierop zit de oude slang aangesloten, welke wordt vervangen door de nieuwe ontluchtings klep. De foto "Oude ontluchtingsslang" geeft dus de slang aan welke compleet moet worden vervangen door de nieuwe ontluchtingsklep. De foto "Oude onluchtingsslang gemonteerd" geeft het uiteinde van de slang weer welke dus na montage van de nieuwe klep niet meer aanwezig is. Het grijze gedeelte van de oude slang wordt dus vervangen door de nieuwe klep en het zwarte gedeelte vervalt.
Verwijder nu voorzichtig de ronde onderdruk klep (zit met twee lipjes vast) inclusief de slang en trek daarna de slang van de achterkant van het motorblok. Verwijder daarna ook de slang van de ronde onderdruk klep. Ik heb als een voorbeeld ook een foto toegevoegd van deze onderdruk klep, zie foto "Onderdruk klep". Hierop zie je ook de aansluiting van de ontluchtings klep.
Nu begint het gepriegel om de nieuwe ontluchtingsklep met de smalle slang weer op het metalen pijpje aan de achterkant van het motorblok te krijgen. Als dit is gelukt, dan druk je de ronde onderdruk klep op de dikke slang van de ontluchtingsklep en plaats je de ronde onderdruk klep weer op zijn plaats.
Nu moet je alles weer terug plaatsen (2x slang bij punt 2 op de foto "Demontage 2", luchtfilter slang + pijp met twee slangklemmen) en in het geval van de (Grand) Scenic de plaat boven de accu, de parafan (2 plastic delen) en de ruitenwissers.
Als je hetzelfde probleem hebt en handig bent, dan ben je dus voor slechts 40 euro klaar! Succes!