Pagina 1 van 1

distributieriem en wat daar verder bij komt kijken

Geplaatst: 11 apr 2012 18:17
door mpostma
Model/uitvoering : Megane I ph 2 1.6 16v K4M _
Bouwjaar : 2002_
Brandstof : B _
Na 5 jaar of 120.000 adviseert men de distributieriem te vervangen. Mijn huidige riem heeft pas krap 60.000 km gedraaid, maar zit er in Juli van dit jaar wel op 5 jaar op.

Bij die riem blijft het meestal niet.

Over het algemeen wordt ook van harte aanbevolen:
Spanrol/looprollen distributieriem (geen idee of deze motor 1 of 2 rollen heeft).
Waterpomp

En als de zaak er toch afligt:

Multiriem
Multiriemspanner en rollen.

En las ik laatst nog iets over dynamopoelies op aircomodellen (is bij mij ook van toepassing). De multiriem pleegt vaak iets te piepen bij koude motor direct na het starten. Verder ziet de riem er nog redelijk gezond uit. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat ook die minstens 5 jaar meedraait.



Hoe gevoelig is de distributie voor het kapot lopen van de multiriem? Bij sommige motoren wil een kapotte multieriem ook wel eens een distributieriem om zeep helpen met alle gevolgen van dien.

Wat zijn grofweg de kosten voor een dergelijke onderhoudsbeurt? Verder hoeft er weinig te gebeuren. Olie/filters/etc. houd ik zelf wel bij. Distr. riemen ben ik over het algemeen niet zo huiverig voor om zelf te doen, maar deze lijkt wel tamelijk ingewikkeld en bovendien groeit de tijd mij sinds de recente gezinsuitbreiding niet op de rug.

Re: distributieriem en wat daar verder bij komt kijken

Geplaatst: 11 apr 2012 22:17
door Renier
Reken bij de dealer op zo'n €800,- voor de distririem incl rollen, waterpomp en multiriem

Kijk anders eens bij de advertentie van een vd forum sponsors, Autoservice Bladel voor mooie prijzen

De heb ik het ook laten doen :thumb:

Re: distributieriem en wat daar verder bij komt kijken

Geplaatst: 12 apr 2012 20:17
door mpostma
is die dynamopoelie echt iets dat belangrijkt is om mee te nemen?

ik woon niet in NL, dus die service in bladel wordt hem niet. Maar het is wel goed om een idee van de prijs te hebben.

Re: distributieriem en wat daar verder bij komt kijken

Geplaatst: 12 apr 2012 20:46
door mechanic
Bij je distributie riem zit 1 looprol en 1 spanrol, deze zitten in de set en dien je samen met de distributieriem altijd te vernieuwen. Waterpomp bij een particuliere auto altijd mee vernieuwen, anders zit je binnen een paar jaar weer met deze kosten. De multieriem ook altijd mee vernieuwen, hierbij zit 1 looprol en 1 spanrol. Eveneens zitten deze in de set. De dynamo poulie zijn 2 verschillende, een dempende en een vrijloop. De dempende poulies gaan erg vaak defect, en gezien de boel toch los is slim deze te vernieuwen voor een vrijloop. Extra werk hoogstens 30 minuten. De dynamo hoeft er niet af om de poulie te verniewen.
Gaat er een poulie kapot bij de multiriem, zal deze loslopen en zeer waarschijnlijk tussen de distributie terecht komen. Gevolg meestal 16 kromme kleppen en een volledige koprevisie, a 1500-2000euro.
Dus laat je iets vervangen, doe het dan allemaal in 1 keer. Ik adviseer het altijd, maar dealer tarieven zijn zo hoog dat je dit eigenlijk niet kunt maken. Is het mijn eigen voertuig zou ik het allemaal meenemen.
Je bent ongeveer 4uurtjes bezig al met al.

Krukaspoulies gaan bij dit type erg zelden kapot, en adviseer ik ook niet om te vernieuwen.

Re: distributieriem en wat daar verder bij komt kijken

Geplaatst: 18 apr 2012 10:01
door mpostma
Bedankt voor het complete antwoord. Geen idee wat ik voor dynamopoelie heb, maar hij ziet er anders uit dan de vrijlooppoelie die ik op een automaterialensite zag.

Ik heb er aan gedacht om het zelf te doen, maar ik ken deze motor niet (ben gewend aan vooral PSA dieselmotoren te sleutelen) terwijl mijn vrije tijd juist aardig is afgenomen door recente gezinsuitbreiding.

Maar als ik het laat doen, vind ik het wel prettig om enige kijk te hebben op wat er nu precies moet gebeuren.

Re: distributieriem en wat daar verder bij komt kijken

Geplaatst: 18 apr 2012 18:15
door mechanic
Dempende poulie: http://www.mijnautoonderdelen.nl/image. ... &w=195&108
Vrijloop poulie:http://www.amt.nl/Nieuws/Gates-introduc ... oelies.htm

Je hebt 3stukken speciaal gereedschap nodig: krukas stift, nokkenas lineaal, dynamopoulie gereedschap.
Zonder deze dingen lukt het niet.

Re: distributieriem en wat daar verder bij komt kijken

Geplaatst: 18 apr 2012 18:33
door mpostma
OK. Ziet eruit dat ik een dempende dynamoepoelie heb. Ik heb de instructies en gereedschappen in de Haynes bekeken. Niet zo simpel als een startmotor verwissselen, haha.

Re: distributieriem en wat daar verder bij komt kijken

Geplaatst: 18 apr 2012 18:38
door mechanic
Met het gereedschap is het echt een makkie, als ik voor mezelf spreek. Heb er wel al héél veel vernieuwd, maar als je jezelf wat tijd gunt lukt het je zeker.

Re: distributieriem en wat daar verder bij komt kijken

Geplaatst: 02 mei 2012 17:31
door mpostma
Inmiddels is de zaak vervangen. Dynamopoelie was volgens de garage niet nodig. De schade das 8510 Zweedse kronen (met waterpomp, accesoire riem, koelvloeistof en alle span, en looprollen die daarbij horen) En gelijk weer een afspraka gemaakt om de ashoes van de linkeraandrijfas te laten vervangen. De auto lekt namelijk versnellingsbakolie. Wat een Kansloze constructie is het toch ook met die ashoes met dat ingebouwd steunlager en keerring.