distributieriem en wat daar verder bij komt kijken
Geplaatst: 11 apr 2012 18:17
Model/uitvoering : Megane I ph 2 1.6 16v K4M _
Bouwjaar : 2002_
Brandstof : B _
Na 5 jaar of 120.000 adviseert men de distributieriem te vervangen. Mijn huidige riem heeft pas krap 60.000 km gedraaid, maar zit er in Juli van dit jaar wel op 5 jaar op.
Bij die riem blijft het meestal niet.
Over het algemeen wordt ook van harte aanbevolen:
Spanrol/looprollen distributieriem (geen idee of deze motor 1 of 2 rollen heeft).
Waterpomp
En als de zaak er toch afligt:
Multiriem
Multiriemspanner en rollen.
En las ik laatst nog iets over dynamopoelies op aircomodellen (is bij mij ook van toepassing). De multiriem pleegt vaak iets te piepen bij koude motor direct na het starten. Verder ziet de riem er nog redelijk gezond uit. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat ook die minstens 5 jaar meedraait.
Hoe gevoelig is de distributie voor het kapot lopen van de multiriem? Bij sommige motoren wil een kapotte multieriem ook wel eens een distributieriem om zeep helpen met alle gevolgen van dien.
Wat zijn grofweg de kosten voor een dergelijke onderhoudsbeurt? Verder hoeft er weinig te gebeuren. Olie/filters/etc. houd ik zelf wel bij. Distr. riemen ben ik over het algemeen niet zo huiverig voor om zelf te doen, maar deze lijkt wel tamelijk ingewikkeld en bovendien groeit de tijd mij sinds de recente gezinsuitbreiding niet op de rug.
Bouwjaar : 2002_
Brandstof : B _
Na 5 jaar of 120.000 adviseert men de distributieriem te vervangen. Mijn huidige riem heeft pas krap 60.000 km gedraaid, maar zit er in Juli van dit jaar wel op 5 jaar op.
Bij die riem blijft het meestal niet.
Over het algemeen wordt ook van harte aanbevolen:
Spanrol/looprollen distributieriem (geen idee of deze motor 1 of 2 rollen heeft).
Waterpomp
En als de zaak er toch afligt:
Multiriem
Multiriemspanner en rollen.
En las ik laatst nog iets over dynamopoelies op aircomodellen (is bij mij ook van toepassing). De multiriem pleegt vaak iets te piepen bij koude motor direct na het starten. Verder ziet de riem er nog redelijk gezond uit. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat ook die minstens 5 jaar meedraait.
Hoe gevoelig is de distributie voor het kapot lopen van de multiriem? Bij sommige motoren wil een kapotte multieriem ook wel eens een distributieriem om zeep helpen met alle gevolgen van dien.
Wat zijn grofweg de kosten voor een dergelijke onderhoudsbeurt? Verder hoeft er weinig te gebeuren. Olie/filters/etc. houd ik zelf wel bij. Distr. riemen ben ik over het algemeen niet zo huiverig voor om zelf te doen, maar deze lijkt wel tamelijk ingewikkeld en bovendien groeit de tijd mij sinds de recente gezinsuitbreiding niet op de rug.