Pagina 1 van 2
Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 15 nov 2012 11:50
door Princeofgermany
Model/uitvoering : Megane 1.5 DCI 106 pk K9K732 _
Bouwjaar : 2006_
Brandstof : diesel_
Geachte leden,
Ik zit met het volgende probleem;
Na al lange tijd bij stilstand uitlaatgassen in het interieur te ruiken, kwam ik erachter dat bij mij in ieder geval de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de turbo lekt (aluminiumpakking). Dit is nl heel duidelijk zichtbaar bij koude start door het naar buiten komen van condens. Deze pakking (a 5 euro) wil ik dus graag gaan vervangen, omdat uitlaatkit oid denk ik niet voldoende bestand is tegen de druk van de uitlaatgassen daar.
Mijn vraag is dus:
Wat moet ik allemaal loshalen om de turbo zodanig te kunnen verwijderen dat ik er een nieuwe pakking tussen kan zetten? Ik weet in ieder geval de drie moeren van de turbo, maar ik denk bijvoorbeeld ook aan de olieleiding(en).
Verder zou het evt kunnen dat het elleboogje van de EGR miss lekt, want dit blijkt vaker voor te komen, wie o wie heeft hier miss een oplossing voor als het uitlaatgasprobleem niet opgelost blijkt te zijn door een nwe pakking?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren met dit euvel!
Alvast reuze bedankt!
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 15 nov 2012 18:29
door mechanic
De egr buis lekt heel vaak, maar dit zorgt ook meestal voor een hels kabaal als hier een scheurtje in zit. Net of je zonder uitlaat rijdt.
Wat betreft de turbo, wie weet kun je als je deze los maakt een beetje schuiven zodat je bij de pakking kunt. Maar de gehele turbo verwijdereren is ook niet zo'n hele grote klus, maar dan is een brug wel essentieel.
Voor alles geldt eigenlijk: loshalen wat in de weg zit...
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 16 nov 2012 09:09
door Princeofgermany
@ Mechanic
Hij maakt absoluut geen kabaal in ieder geval. Dus dan zou ik dat waarschijnlijk kunnen uitsluiten. Denk dus dat de enige plek is waar hij lekt de pakking tussen de turbo is. Blijft vervelende klus om te doen aangezien ik geen brug tot mijn beschikking heb. Moet maar eens kijken wat ik doe. Weet ook niet precies hoe lang ik ermee bezig ben, aangezien ik geen idee heb of ik de moeren van de turbo makkelijk los krijg ZONDER dat het draadeinde afbreekt......
Ik denk dat ik het klusje even uitstel tot de kerstvakantie in ieder geval, want dan heb ik in ieder geval geen haast...
Bedankt voor de tips in ieder geval!
Mochten er nog andere mensen zijn die dit al eens hebben gedaan of in ieder geval de turbo er vanaf hebben gehad, dan zijn ALLE tips natuurlijk welkom!
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 16 nov 2012 18:15
door mechanic
Voor de turbo zul je zien dat er niet heel veel losgemaakt hoeft te worden.
Uitlaat losmaken van de turbo, luchtslangen losmaken, en verder alles wat nog in de weg zit, zijn kleinigheden.
Een turbo wissel van een 1.5dci is in een halve dag te doen met het juiste gereedschap.
Het afbreken van draadeindes of moeren is vaak de enige moelijkheid.
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 16 nov 2012 18:40
door Princeofgermany
Ja de olieleidingen zal ik waarschijnlijk nog los moeten halen en ik wil proberen of het lukt zonder de uitlaat los te moeten halen aangezien dit een extra risico is op het afbreken van de draadeinden of moeren.....

Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 17 nov 2012 09:59
door mechanic
Ook bij een lekke pakking tussen turbo en motor zou je eigenlijk herrie verwachten.
Hoe is je interkoeler? Als deze lekt worden de gassen ook naar de motorruimte en vervolgens naar het interieur aangezogen.
Ruik je echt uitlaatgas, of meer diesel? Retourleiding verstuivers lekken ook regelmatig, maar dan zie je het blok onder de diesel zitten..
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 17 nov 2012 10:09
door Princeofgermany
Het is duidelijk uitlaatgas. Ik ruik het ook in de ruimte bij de turbo en egr. Tevens kan ik overduidelijk zien dat de pakking bij de turbo/uitlaatpakking lekt..... Verstuivers e.d. had ik als eerste al gecontroleerd, dit is allemaal kurkdroog....
En ja, hij maakt definitief geen overmatig lawaai.
Ik heb gisteren nog even geluisterd en heb wel het idee dat hij een 'puffend' geluid maakt bij de turbo/egr....
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 17 nov 2012 10:14
door mechanic
Oke, altijd fijn als je zeker bent van je zaak en niet dat het dadelijk iets kleins was waar je niet de turbo voor hoeft te demonteren.
Heb deze pakking nog niet zodanig lek gezien dat er uitlaatgassen uit kwamen, vandaar mijn andere vragen.
Wellicht erg dom van mij, maar ik weet de historie niet van de wagen.Is er onlangs een reparatie uitgevoerd in die regio van de motor waar iemand verzuimd heeft de moeren van de turbo goed vast te zetten?
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 17 nov 2012 10:25
door Princeofgermany
Ik ben je natuurlijk super dankbaar voor je tips en aanwijzingen wat het anders zou kunnen zijn!!
Ik weet de historie ook niet precies. Ik heb de auto krap twee maanden nu. Vanaf het begin ruik ik de uitlaatgassen al. Als ik kijk lijkt het niet recent los te zijn geweest en ook in de (lease) historie van de auto is de turbo niet vervangen...
Ik denk dat er helaas niets anders op zit dan de pakking vervangen, want het komt daar echt tussendoor helaas..
Het is echt super goed zichtbaar direct na de koude start. dan zie je het vocht er uit 'bubbelen'....
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 17 nov 2012 16:22
door mechanic
Dan weet je wat je te doen staat

Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 18 nov 2012 17:53
door Princeofgermany
Yep helaas wel.....

Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 18 nov 2012 18:05
door mechanic
Uitlaatgassen in je interieur zijn ook erg gevaarlijk, dus je doet het er absoluut geen verkeerd aan het te repareren.
Tot die tijd wellicht je recirculatie gebruiken van de kachel installatie.
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 24 dec 2012 08:29
door Princeofgermany
Hoi, hoi,
Nou eind vd week gaat het gebeuren. Het vervangen van de pakking...
Ik hoop dat het allemaal een beetje gaat lukken zonder een hefbrug....
@Mechanic. heb je nog handige tips voor het losdraaien van de moeren vd turbo/uitlaat? Ilk neem aan in ieder geval een flinke lading wd-40, maar voor de rest nog iets??
Alvast bedankt voor je tips wederom

Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 24 dec 2012 10:01
door WillemS
Als er beweging zit in de moeren, dan draai ik ze nooit in 1 keer los maar bv een halve slag los en dan weer een kwart vast en wat vaker kruipolie er tussen spuiten, zo verwijder je zoveel mogelijk roest van de schroefdraad. Als je de moer er in 1 keer af zou draaien komt de roest tussen de schroefdraad en dan loopt de moer vast en is de kans op breken vd tap vele malen groter. Mijn methode kost wel meer tijd lijkt het, maar is altijd nog korter dan het vervangen van een of meerdere tapeinden.
SUC6 met de klus. mvg WillemS
p.s. vervang alle pakkingen en ringen die je tegenkomt, de boel is nu toch los, en reinig leidingen en filtertjes goed.
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 24 dec 2012 12:11
door Princeofgermany
Bedankt voor je reactie! IK heb in eerste instantie alleen turbo- en uitlaatpakking besteld.... Ik hoop dat ik het daarmee red in ieder geval anders zit ik te klooien als ik het spul los heb. En het meeste zal de dealer wel weer niet op voorraad hebben.....
Of is het noodzakelijk om nog meer ringen enz te vervangen?
EDIT:
Ik weet het antwoord inmiddels al denk ik. Ik heb ook meteen de pakkingen voor de olie aan- en afvoerleiding besteld....
Mocht er iemand nog aanvullingen hebben hou ik me warm aanbevolen

Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 24 dec 2012 15:44
door WillemS
Goed zo
mvg WillemS
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 29 dec 2012 19:13
door Princeofgermany
Nou.......Ik heb het voor elkaar gekregen. De pakking is vernieuwd!!!!
Wat een rotklusje zeg, zo zonder een brug. En die moeren zaten toch een partij vast zowel van de turbo als de kat.
Gelukkig bood de gasbrander uitkomst!
MAAR HELAAS, het heeft NIET geholpen. Hij lekt er nog steeds!!!
Toen ik de pakking er tussen weg had kon ik hier al weinig aan zien behalve dan waar hij gelekt had. Maar niet gescheurd oid????
Ik vermoed dus dat de aansluiting van het spruitstuk of de turbo zelf krom is......
Misschien is er iemand die dit al eens heeft gehad? Als het het uitlaatspruitstuk is, kan ik deze gebruikt wel goed koop aankomen. Maar een andere/nieuwe turbo wordt een ander verhaal.....
Ik zat ander te denken om de turbo weer los te halen en er een soort van uitlaatpasta tussen te doen zoals ze ook vaak tussen de kop en uitlaatspruitstuk doen....
Iemand tips of aanwijzingen???
Ik heb een foto bijgevoegd waar hij lekt..
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 29 dec 2012 22:54
door WillemS
De moeren dienen met exact de juiste spanning te worden aangedraaid, niet te vast dus want dan trek je de flens krom.
Als dat is gebeurt zit er niets anders op de flens te vlakken en dan opnieuw monteren.(meten met een rei of lineaal).
SUC6 mvg WillemS
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 30 dec 2012 09:02
door Princeofgermany
Willem,
Dit zou dan inderdaad in het verleden gebeurd kunnen zijn. IK moet maar eens zien wat ik er mee ga doen.
Heb de auto net pas even proef gereden, omdat ik gisteren geen tijd had. Lijkt het net of de turbo z'n werk niet doet...hoor hem ook niet fluiten zoals normaal wel het geval is.......
^&%$##$#%$$%^$#$#!@!!#$
Heb nog snel een controle gedaan. Alles is ook gewoon aangesloten..... Zit te denken dat de VTG verstelling misschien vast zit ofzo...
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 30 dec 2012 14:00
door WillemS
Vergeten iets aan te sluiten of verkeerd oom?
O, ja, een turbo mag slechts 0 seconden zonder olie draaien

anders is hij zo kapot.
Dus ook motor pas uit als de turbo helemaal stil staat.
mvg WillemS
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 30 dec 2012 14:09
door mechanic
Zit er geen speling op je turbo-as?
Uitlaatcement op een turbo pakking smeren is geen goed idee..
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 30 dec 2012 14:32
door WillemS
Uitlaatcement is alleen voor de buisverbindingen na de katalysator en dan nog met mate.
Gewoon vlakken en met een nieuwe pakking monteren.
Aantrekkoppels zijn als volgt;
bevestigingsmoeren van de olieRETOURleiding 12 Nm.
bevestigingsmoeren van de turbocompressor 26 Nm.
bouten van de verbindingssteun motor- vesnellingsbak 60 Nm.
bevestigingsmoeren van de uitgangsbuis vd compressor 30 Nm.
bevestigingsbouten van de uitgangsbuis op zijn steun 21 Nm.
bevestigingsmoeren van de katalysator op de uitgangsbuis van de turbo 21 Nm.
wartels van de olieAANVOERleidng van de turbocompressor 22 Nm.
SUC6 mvg WillemS
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 30 dec 2012 17:42
door Princeofgermany
Hallo allen
Wederom bedankt voor je tips! De turbo as weet ik niet of er speling op zit , hij deed het in ieder geval prima voor die tijd. En olie is er bijna niet uitgelopen in ieder geval....
En pasta er tussen is ook geen oplossing dus...
Als ik dat zo lees hoeven de moeren van o.a. de turbo niet zo vast te zitten... Ik heb alleen geen momentsleutel dus het zal wel op gevoel moeten.......
Ik ga in ieder geval kijken waar ik hem kan laten vlakken....Moer eerst maar eens uitvinden of het de turbo of het spruitstuk is..
Thx!
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 30 dec 2012 22:06
door WillemS
Tip! Bougies zitten vast met tussen de 25 en 30 Nm. wellicht heb je hier wat aan.
Als je dat laatste tapeind eruit draait kan je met een platte vijl waar je schuurpapier om wikkelt gewoon een paar streken maken over het pasvlak, dan zie je direkt in hoeverre de flens krom is, vervolgens geduldig met een vijl de boel vlakken.
Maak wel eerst de oliekanalen goed dicht zodat er geen ijzerslijpsel in komt.
SUC6 mvg WillemS
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 30 dec 2012 22:11
door Princeofgermany
Bedankt voor de tip!
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 30 dec 2012 22:12
door mechanic
Dit is een dci motor, die heeft dus alleen gloeispiralen
Die zitten rond de 18Nm vast.
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 30 dec 2012 22:14
door WillemS
Ik zocht gewoon maar een vergelijking, denk dat TS wel weet hoe vast bougies zitten.

Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 30 dec 2012 22:20
door Princeofgermany
Ik heb helemaal begrepen hoor, haha

Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 31 dec 2012 09:45
door mechanic
Ik was even bijdehand..
Misschien een cola teveel op..
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 31 dec 2012 09:51
door Princeofgermany
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 31 dec 2012 17:11
door Princeofgermany
Heb even een check gedaan vanmiddag aan de turbo e.d. Alles zit goed aangesloten. Ook meteen even de turbo op speling gecontroleerd. Deze is (zga) nihil. EGR-klep ook nog maar eens schoongemaakt. Daarna weer proef gereden, geen verschil.
Hij lijkt nu ergens lucht weg te blazen. Alle slangen lijken verder goed, dus ik heb nu het idee dat hij tussen de turbo en spruitstuk erger lekt dan voorheen......#$##@^&*U*(^%$#@!#$@
Turbo is toch wel hoorbaar dat hij z'n werk doet, maar komt heel traag op gang. Verder geen stroingsmeldingen oid in het display. Denk dat ik de boel er deze week maar weer af moet schroeven en dan kijken of het vlakken zal helpen....
Heerlijk zo'n vakantie..........

Weet na de tips van Willems in ieder geval dat de turbo te vast geschroefd is, maar of dit invloed heeft is de vraag natuurlijk.
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 31 dec 2012 17:30
door WillemS
Ieder nadeel heb z'n voordeel (zegt Cruijff) Je wordt steeds handiger
Fijne jaarwisseling, mvg WillemS
Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 31 dec 2012 18:48
door mechanic
De bouten van de turbo zullen in de fabriek elk geval wel op moment gezet zijn, maar die gaan steeds vaster zitten door troep, en temperatuur wisselingen.
Daarom schroeft een nieuwe auto ook een stuk fijner

Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 31 dec 2012 19:23
door Princeofgermany
Ik denk eer;lijk gezegd dat ze al eerder een poging hebben gedaan om het lekken te verhelpen, want ik kon op de oude pakking geen enkel Renault logo of onderdeelnummer vinden. En de vorm is ook aardig wat anders dan de nwe die er nu tussenzit.

Re: Turbopakking vernieuwen
Geplaatst: 01 jan 2013 19:01
door Princeofgermany
Heb vandaag (jawel op nieuwjaarsdag) de turbo maar eens weer gedemonteerd.... Hij heeft inderdaad weer bij de pakking gelekt alleen nu op twee andere plaatsen.%#%^%^*&
IK vraag me af waarom dat hij daar gelekt heeft in ieder geval. Ga de pakking ook maar eens goed bestuderen om er achter te komen hoe het komt. Misschien inderdaad toch wel vanwege het feit dat de moeren te vast zaten?
Ga morgen even proberen met de tips van WillemS om te kijken hoe krom de flens is en kijken of ik hem zelf kan vlakken....?
Moet het hele turbohuis waar de oliesmering in zit volledig met olie gevuld worden als ik deze weer in gebruik neem?
p.s. Ik raak er nu al aardig handig in. IK had vanmiddag binnen drie kwartier de turbo er achter weg met behulp van oprijbokken:)