Pagina 1 van 1
inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 14 mei 2013 19:31
door zuinigrijder
Model/uitvoering :megane 1.5 dci 82pk _
Bouwjaar :10/2003 _
Brandstof : diesel_
Hallo , gisteren kreeg ik tijdens het rijden melding #inspuiting controleren# ,zomaar ineens, niks speciaal gevoeld
Deze morgen , koudstart moeilijk , eerst stotteren , kon hem toch hoger in de toeren krijgen .
Bij vertrek op het werk startte ie wel vlotter , maar stationair bij gas geven voelde ik de motor bokken.
Ben thuisgeraakt , geen probleem , maar ik heb de indruk dat ie minder koppel ,trekkracht heeft
Warm start ie als normaal , bokt ook niet meer dan
Het was me gelukt om remblokken te vervangen , nu dit weer

iemand een idee ??
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 16 mei 2013 20:00
door zuinigrijder
opgelost
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 16 mei 2013 20:47
door RichTrip
Wat was de oorzaak en/of oplossing?
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 17 mei 2013 08:00
door zuinigrijder
contactspray op aansluiting injector3
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 17 mei 2013 09:42
door Scenic2000
Je bedoeld injector 2 , 3de vanaf distributie
is een gekend probleem bij renault ;
moet kabel herplaatsen .ligt gespannen.
Mvg Kurt
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 17 mei 2013 11:25
door zuinigrijder
nee de 2de van links , injector 3 (op laptop) , de moeilijkst bereikbare , onder luchtbuis.
er zat ook nog andere foutcode DF 025 diagnose verbinding voorgloeikastje, maar waar dat over gaat weet ik niet,
dus deze zo gelaten , maar hij start weer goed dus ik zie wel
mss voor de winter eens nieuwe gloeikaarsen steken , want bij de laatste winterprik kreeg ie het wat lastig vond ik
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 17 mei 2013 12:46
door Scenic2000
Df025 is storing voor gloeikaarsen die deffect zijn , kan 1 of meerdere zijn .
Mvg kurt
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 17 mei 2013 15:56
door zuinigrijder
ok thx
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 17 sep 2013 20:07
door zuinigrijder
tsja, het probleem is terug.
Vandaag de gloeikaarsen alle 4 vervangen (wegens die foutcode)maar helpt niet.
Heel de zomer foutloos gestart , afgelopen zaterdag was het wat frisser en weer problemen.
Op display krijg ik * inspuiting controleren*.
Deze morgen dacht ik echt dat ik hem niet aan de praat zou krijgen, maar lukte dan wel met veel grijze rook.
ps , heb de kaarsen vervangen maar de foutmelding werd nog niet gereset.
Toen ik de dikke buis losmaakte om bij kaars 3 te kunnen merkt ik wel dat er olie binnenin zat, waar duidt dit op?
De vriendin is nu weg met de wagen , maar ik wou haar laten weten waar de knijpbalg op de brandstofleiding zit.
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 17 sep 2013 20:40
door Scenic2000
Normaal krijg je geen foutmelding op dashboard van gloeikaarsen .
Staat enkel opgeslagen in computer .
Volgens mij heb je de alom bekende pompproblemen van de 1.5 dci .
Daar zitten nl klepjes in die blijven kleven waardoor de drukopbouw niet snel genoeg verloopt en zo een storing krijgt .
Klepjes blijven kleven door de bio die in brandstof zit .
Reinigen door apart circuit te maken op pomp op aanvoer en retourleiding is een oplossing.
Nulon door Renault gebruikt en heb al enkele pompen kunnen starten daarmee.
De olie is normaal en komt van de smering van de turbo .
Mvg Kurt
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 17 sep 2013 20:56
door zuinigrijder
heb tijdens vorige problemen wel eens marly c2i bij de diesel gedaan , zelfs enkele weken geleden nog.
Is de pomp dan kapot ?
En die balg, waar zit die ?
En dan nog iets , bij de problemen in de maand mei werden de foutcodes uitgelezen , storing op injector3.
Contactfiche losgemaakt en gereinigd , probleem opgelost , heel de zomer probleemloos.
En het was niet zo dat we vanaf dan een hittegolf meemaakten.
Dus tsja, zit de koude er voor iets tussen? Ik denk het persoonlijk niet.
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 18 sep 2013 12:16
door Scenic2000
De pomp is niet kapot als je nog kan starten en goed rijden .
Het kleven van de klepjes is te reinigen zoals hierboven vermeld .
Ik laat meestal de wagen draaien stationair tot produkt bijna op is .
Dan wagen een nachtje zo laten staan .
Kan je de dag nadien starten is probleem van de baan .
Effe pdf van geplaatst.
Mvg Kurt
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 18 sep 2013 16:02
door zuinigrijder
ok bedankt
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 22 okt 2013 16:01
door zuinigrijder
uiteindelijk injector nr3 vervangen , probleem is weg.
mss net voor de volgende jaarlijkse keuring eens het systeem op Nulon laten draaien zoals hier voorgesteld
enkel de foutcode df025 ( diagnoseverbinding voorgloeikastje)die bleef , niet weg te krijgen, we zien wel
4 gloeikaarsen werden trouwens ook vervangen
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 27 nov 2013 14:16
door zuinigrijder
ik wil de pomp eens op Nulon laten draaien , koude start is nog niet 100% in orde ; hoe heet het product precies wat ik nodig heb?
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 27 nov 2013 20:27
door Scenic2000
Heb een link geplaatst naar het product
http://www.nulon.nl/index.php?item=nulo ... 21&lang=NL
Succes er mee .
Mvg Kurt
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 27 nov 2013 20:42
door zuinigrijder
ok thx
dus deze mag ik onverdund gebruiken ?
van waar ben jij trouwens ?
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 28 nov 2013 12:36
door Scenic2000
Nulon mag je onverdund gebruiken , geen enkel probleem .
we gebruiken dit zelfs bij groot onderhoud met vervangen van brandstoffilter .
Ik ben van omgeving Gent ,Drongen .
De koude komt er aan en de verkoop van nulon zal stijgen
Mvg Kurt
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 28 nov 2013 14:10
door zuinigrijder
OK zal eens zien er aan te geraken .
PS ik las in een andere topic dat bij het inlezen van een injectorcode een code van 6 getallen/cijfers werd ingegeven.
Bij mijn verstuiver bestong die code uit een tiental cijfers/letters door mekaar .
Kan dit kloppen ???
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 28 nov 2013 20:45
door Scenic2000
Hallo,
Bij die van jouw zijn er dacht ik 12 cijfers en letters door elkaar .
Deze moeten zeker ingelezen worden voor de afstelling van injector .
De codes die op de injectoren staan zijn van fabriek uit de waarden die de injector geeft bij belasting en toerental .
de fijn afstelling dus die de rekeneenheid leest en aanpast .
Mvg Kurt
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 28 nov 2013 21:22
door zuinigrijder
ah ok dan
gr
Kurt
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 08 dec 2013 10:32
door zuinigrijder
ik had nog een vraagje ivm het plaatsen van een nieuwe koperen dichtingsring .
De nieuwe dichting heeft een vlakke en een "ronde" kant ; welke kant hoort waar , of maakt dat geen verschil ?
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 08 dec 2013 14:33
door zuinigrijder
ps ik heb het dus over een injector- dichting
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 08 dec 2013 22:25
door Scenic2000
RONDE KANT NAAR BOVEN .
PLATTE NAAR BENEDEN.
+-25 Nm aantrekken ( goed vast dus ) op gevoel
Mvg Kurt
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 09 dec 2013 05:49
door zuinigrijder
OK thx.Inderdaad zal op het gevoel zijn .
En als hier mensen zijn die exact weten of dat met een torx40 of 45 is....laat maar horen.
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 09 dec 2013 21:32
door zuinigrijder
gevonden, is 45
Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 09 dec 2013 21:36
door zuinigrijder
gevonden, is 45
dit weekend viel mijn handsfreekaart uit m'n handen , en na een rit kon ik de motor pas stilleggen na 2 keer stop druken.
Gisteren kon ik zelfs niet meer vertrekken.
Vanmorgen een soldeerbout en een stanleymes gehaald , verbinding aan batterij was doorgebroken.
Pfffff , NOOIT meer een sleutelkaart voor mij.
De kaart met lijm ligt te drogen op het schouwboord nu
van de regen in de drop met deze kar

Re: inspuiting controleren 1.5dci 82pk
Geplaatst: 14 dec 2013 21:23
door zuinigrijder
lekker geklust aan de kar deze week......
Uitlaatsupport , motorsteun en dieselfilter.De oude filter was nog uit het jaar 2005!!!
Ook nog de lekkende injector gefixt , leuk werkje want de koper ring bleef natuurlijk onderaan in het gat zitten.
Maar is gelukt , en de kar rijdt nu zonder stank en zonder trillingen , trekt ook lekkerder door.
Nu nog voorbanden wisselen , slot van het handschoenkastje repareren, en bedrading van de achterkoffer opnieuw solderen.