foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home
Geplaatst: 20 feb 2017 08:24
Helaas weer een probleempje met de Megane.
Type 1, 2002, 1.6 16v, K4M.
Symptoom:
2 gele dashboardlampjes (2 motor symbolen) branden
Motor slaat vlot aan maar draait rond de 2000-25000 tpm met een klapperend geluid.
Reageert niet op gaspedaal.
Ik heb wat zitten frutselen aan de bekabeling naar het gasklephuis (een 6 polige stekker) en de MAP sensor (ik neem aan dat het de map sensor is: een 2 polige stekker op het inlaatspruitstuk). Dat loste het probleem ogenblikkelijk op. Daarna brande het motor dashboardlampje nog wel (die met het symbool van een weerstand ging hierna uit). Uitlezen met OBD2 ifc en Auto Doktor gaf een P0120 aan. Thotle position sensor. Die kon ik mooi weer resetten, dus lampje ook weer uit.
Nu is natuurlijk de vraag wat het "echte" probleem kan zijn. Als ik het goed begrijp heeft deze auto een elektrisch aangestuurd gasklephuis, met een elektronisch gaspedaal: "Drive by wire". Een kleine zoektocht levert op dat die P0120 gezet kan worden, zowel bij een storing in het gaspedaalpositiesesnsor als in het gasklephuis. Wwaarbij die gaspedaalpositiesensor dus een van de componenten in het gasklephuis is. Er zit ook een motortje in dat de gasklep op de juiste positie houdt.
Ik heb verder nooit last gehad hiermee. De motor liep eigenlijk altijd voorbeeldig statinoair en heb nooit de behoefte gehad om het zaakje schoon te maken, zoals ik ook wel eens gelezen heb.
Nu is mijn vriendin natuurlijk als de dood om die auto te gebruiken, als die storing weer terug kan komen.
Ik kan er wel een nieuw gasklephuis tegenaan gooien, maar als iemand nog wat meer tips heeft? Je kan met de dtc uitleessoftware (= Auto Doctor, ELM327 CAN naar Wifi ifc en Iphone) wel de positie van de gasklep uitlezen, kijken of er glitches in zitten, maar die uitlezing is nogal traag. Ik vraag me trouwens ook af of de software dan de stand van de gasklep rapporteert of de stand van het gaspedaal.
Iemand die mij kan verwijzen naar meer documentatie? De Haynes is totaal waardeloos in deze. Als het een Volvo was geweest had ik in Vida willen duiken, maar heeft Renault niet iets soortgelijks?
Type 1, 2002, 1.6 16v, K4M.
Symptoom:
2 gele dashboardlampjes (2 motor symbolen) branden
Motor slaat vlot aan maar draait rond de 2000-25000 tpm met een klapperend geluid.
Reageert niet op gaspedaal.
Ik heb wat zitten frutselen aan de bekabeling naar het gasklephuis (een 6 polige stekker) en de MAP sensor (ik neem aan dat het de map sensor is: een 2 polige stekker op het inlaatspruitstuk). Dat loste het probleem ogenblikkelijk op. Daarna brande het motor dashboardlampje nog wel (die met het symbool van een weerstand ging hierna uit). Uitlezen met OBD2 ifc en Auto Doktor gaf een P0120 aan. Thotle position sensor. Die kon ik mooi weer resetten, dus lampje ook weer uit.
Nu is natuurlijk de vraag wat het "echte" probleem kan zijn. Als ik het goed begrijp heeft deze auto een elektrisch aangestuurd gasklephuis, met een elektronisch gaspedaal: "Drive by wire". Een kleine zoektocht levert op dat die P0120 gezet kan worden, zowel bij een storing in het gaspedaalpositiesesnsor als in het gasklephuis. Wwaarbij die gaspedaalpositiesensor dus een van de componenten in het gasklephuis is. Er zit ook een motortje in dat de gasklep op de juiste positie houdt.
Ik heb verder nooit last gehad hiermee. De motor liep eigenlijk altijd voorbeeldig statinoair en heb nooit de behoefte gehad om het zaakje schoon te maken, zoals ik ook wel eens gelezen heb.
Nu is mijn vriendin natuurlijk als de dood om die auto te gebruiken, als die storing weer terug kan komen.
Ik kan er wel een nieuw gasklephuis tegenaan gooien, maar als iemand nog wat meer tips heeft? Je kan met de dtc uitleessoftware (= Auto Doctor, ELM327 CAN naar Wifi ifc en Iphone) wel de positie van de gasklep uitlezen, kijken of er glitches in zitten, maar die uitlezing is nogal traag. Ik vraag me trouwens ook af of de software dan de stand van de gasklep rapporteert of de stand van het gaspedaal.
Iemand die mij kan verwijzen naar meer documentatie? De Haynes is totaal waardeloos in deze. Als het een Volvo was geweest had ik in Vida willen duiken, maar heeft Renault niet iets soortgelijks?