Pagina 1 van 1

Olie wissel K4M

Geplaatst: 23 apr 2017 13:24
door nikk
Had ik nog een beetje laten liggen, de olie. Na aanschaf auto een keer gekeken hoe ie er uit zag. Was nog mooi helder. Vond het wel goed op dat moment.
Zat er wel al 5 jaar in. Na op de fora er aan herrinerd te worden dat de dopes dan hun beste tijd wel gehad hebben toch maar besloten te gaan verversen
Er zat Elf 5W30 FE in. Adviezen her en der geven danwel 5W40 / 5W30 aan. Na olie tests ( duitse sites ) te hebben gelezen besloten om de Castrol Edge titanium 5W30 te kiezen.

Afbeelding

Komt goed uit de tests en was voor een redelijke prijs op het www te vinden; 37,95 euro / 5 liter bij de olieconcurrent.

Filter ergens anders opgehaald en aan de slag op Zaterdagochtend. Was vergeten dat er een afwijkende sleutel voor de standaard, anti hobby, plug nodig was. Na wat zoeken gevonden
in de werkplaats waar ik bezig was. Wel gelijk ff een andere plug gehaald die ook van een zeskant is voorzien en een magneet. A raison de 4 euro vond ik dat dat er wel vanaf kon.

Afbeelding

De situatie met de wissel was nogal drukkend met een huilende baby en zeurend kind bij me en het garagebedrijf wat wilde sluiten.
Toen ik klaar was keek ik de boel nog eens aan en bedacht toen, hey dat filter.......vergeten!

Dat hebben we de volgende ochtend thuis opgelost. Auto 's avonds op de bruggen gereden hopende dat zo de olie er niet uit zou stromen als de auto wat naar achter helde.

Afbeelding

Dat bleek te kloppen, kan de filter er zo afdraaien zonder dat er olie uitkomt.

Afbeelding

Wellicht is dat ook zo als de auto vlak staat, dat heb ik niet geprobeerd.

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 23 apr 2017 14:55
door mechanic
Goed bezig,auto vlak betekend dat er olie uit loopt. Niet veel,maar toch wel wat.
De plug sleutel is een vierkante 8mm,gelijk aan bijv een deurklink.

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 23 apr 2017 18:03
door nikk
Dat stond me inderdaad nog bij van die deurklink ( toen ik al bezig was ). Er lag gelukkig in een gereedschapkar een zelfgemaakte. Klink heb ik nog wel ergens, dat vierkant zal ik eens bij mn gereedschap gooien

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 23 apr 2017 18:10
door nikk
Motor lijkt nu ook wat stiller te zijn. Vond em de laatste maanden wat koffiemolen achtig gaan klinken met optrekken. Kan verbeelding zijn maar lijkt stuk minder nu.
Al met al voor onder de 5 tientjes weer voorzien van goede olie + filter + plug met magneet.

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 23 apr 2017 19:10
door mechanic
Een dergelijke dop kost een maar een paar euro natuurlijk,maar een gemodificeerde klink gebruikte ik thuis ook meestal.
Verse olie kan zeker in geluid wat schelen.

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 24 apr 2017 11:51
door WillemS
Mag die oudere Megane al een 5w30 hebben? Staat er 5w40 voorgeschreven houdt dan met de 5w30 het olieverbruik goed in de gaten.

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 24 apr 2017 14:43
door nikk
Willem,

Ja in het onderhoudsboekje staat 5W30 als keuze. Verder heeft deze Egde Titanium de Renault vrijgave 700/710.

Afbeelding

5W30 zat er ook al in en verbruikte geen drup. Karretje heeft nog maar 80.000 gelopen ook natuurlijk.

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 24 apr 2017 15:04
door mechanic
In de scénic van mn pa met k7m motor heeft 60.000km action olie gezeten à€8,99 per 4l.
Recent bij de wissel weer,blijft een interessant ding de motor olie. Specificaties van de goedkope stroop bij de action kloppen ook keurig.
In mijn dealertijd was er enkel bulk olie,in 5w40 en 10w40. Alle oudere benzines kregen de 10w40,met opkomst van de roetfilter motoren werd de bulk 5w40 vervangen voor de 5w30. De specificaties geven een breed scala aan olie viscositeiten.

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 24 apr 2017 16:16
door nikk
Zoveel mensen bijna zoveel meningen over olie. Voor mn Megane was het duidelijk dat ie met 5W30 niet verbruikte. Als ik de keuze heb ga ik toch voor de wat dunnere en dan goede kwaliteit. Daarvoor uren op het www gezocht naar tests. Vind je in ieder geval op duitse sites. De castrol edge titanium komt er heel goed uit. Verdere eis was ( uiteraard ) de Renault vrijgave voor deze auto en dan liefst ook nog niet te duur. Zo is de keuze gemaakt.

Buiten dat kan het goed zijn dat de bulk olie die de dealer gebruikt net zo goed voldoet. De liefhebber / hobbyist in mij vindt het echter leuk om er uren in te steken en het idee te krijgen dat ie het goed doet :->

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 24 apr 2017 16:30
door nikk
Heb ook wel eens een interessant stuk over olie gelezen op het W123 forum van destijds. Een van de forumleden had beroepsmatig een zeer uitgebreid, jarenlang onderzoek gedaan voor scheepsmotoren. Daar kwam uit dat de duurdere merken niet echt betere resultaten gaven. Goed schoon houden en op tijd verversen wel. Op schepen zijn er scheiders voor olie, is filters vervangen niet specifiek aan de orde ( in zijn onderzoek ). Waar het dus op neer kwam; juiste specs, regelmatig verversen. Bij een auto komt daar dan filter wissel bij.
Hij kon zo voor het bedrijf waar hij het onderzoek voor had gedaan flink op olie kosten besparen daar ze van de dure merken afstapte.
Maargoed, zoals gezegd, de hobbyist / liefhebber in mij geeft dan toch maar twee tientjes meer uit per olie wissel. Misschien voor dat kleine stukje dat het toch scheelt.

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 24 apr 2017 18:47
door mechanic
Dat is het hele dingetje ook net,verschil in kwaliteit/prijs is moeilijk precies in kaart te brengen.
Kan me een klant herinneren met een vel satis 3.0dci,een 'schipper',die in 3ton ook nog nooit olie had laten verversen.
Hij keek altijd mee met de beurt,en zag dat ik de olie af tapte. Tenslotte hoort dat bij een onderhoudsbeurt.
Hij stond erop dat er weer oude olie in terug ging,zo geschiede.

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 24 apr 2017 19:25
door nikk
Haha, ja die heb je er ook bij. Ga zo iemand die al 3 ton geen problemen heeft maar overtuigen dat verversen toch echt de bedoeling is.

Zoveel mensen zoveel meningen:

https://opel-forum.nl/forums/topic/h-de ... verversen/

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 24 apr 2017 22:21
door WillemS
Ik zie op het etiket dat je de 5w30 ACEA C3 (mPa.s >3,5)hebt gebruikt, deze is gelukkig niet de zgn.brandstofbesparende C1 of C2, deze laatsten heb je ook in 5w30 maar die hebben bij 150 graden een te lage afschuifwaarde (mPa.s >=2,9) en mag alleen gebruikt worden bij daarvoor geschikte motoren(gebouwd met kleinere tolleranties).
mvg WillemS

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 25 apr 2017 07:38
door nikk
Bedankt voor die info Willem. Heb dus wel naar de vrijgave van Renault gekeken. Daar komt de C1/C2 denk ik niet in voor voor mijn auto.

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 25 apr 2017 21:09
door WillemS
Een van de redenen dat ik nogal secuur ben met die specs. is dat ik regelmatig mensen tegenkom die zomaar olie gekocht hebben die dan plots een verhoogd olieverbruik hebben van hun motor. In bijna alle gevallen blijkt het dan om een zgn. brandstof besparende olie te gaan.
Ook het aanhouden van de lange verversingsinterval van 30.000km bij wagens die nog geen 6000 km per jaar rijden levert veel meer slijtage op dan verwacht. Ook de dealers komen er van terug, ververs op de verval termijn of iedere 2 jaar, wat het eerst komt.

Re: Olie wissel K4M

Geplaatst: 13 okt 2017 08:09
door nikk
Ff een tussenstand; 10.000 kilometers verder met deze 5W30 (C3) olie er in en nog geen drup bijgevuld. Is dus blijkbaar goed te doen ( met een blijkbaar gezonde motor ).