Pagina 1 van 1

Tweede probleem Megane Scenic 1 motor G-F3R Q7 probleem automatische versnellingen

Geplaatst: 27 sep 2018 17:05
door mil soluciones
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum daar ik onlangs een Renault Mégane Scénic 1- 2,0 Kaleido met een automatische versnellingsbak verworven heb.
En daar knijpt het schoentje. Ik kon deze auto goedkoop krijgen omdat hij kapot was, hij liet zich niet verstellen met de selecteerpook.
Al snel merkte ik dat de pook ergens onderaan uitgekoppeld was, hij ging te licht heen en weer.
Onder de motorkap liet hij zich wel bewegen, dus de auto kon rijden, men moest wel steeds uitstappen en onder de motorkap schakelen.
Dus rijd ik naar Renault hier in Spanje (San Pedro del Pinatar) en daar kon men mij niet verder helpen, Ik moest eerst maar een afspraak maken en de eerste afspraak die vrij was, was 6 weken later.
Dus heb ik zelf maar eens gekeken, de verbinding zit in een kastje met een stevig 3mm dik deksel achter 2 hitteschermen, achter de uitlaatbuis.
Nu ja, ik heb het probleem opgelost met een plastic plug 6mm om de speling op te vangen en een rubbertje van een tuinkraan om het oog van de kabel op z'n plaats te houden.
Ik heb het een beetje geschetst hoe het gaat.
Hopelijk kan ik anderen helpen met deze oplossing...

Re: Oplossing! Megane Scenic 1 motor G-F3R Q7 probleem automatische versnellingen

Geplaatst: 03 nov 2018 08:11
door Hannibal_
Wowie!

Wat een gave oplossing!
Schets ook trouwens!

Re: Oplossing! Megane Scenic 1 motor G-F3R Q7 probleem automatische versnellingen

Geplaatst: 04 dec 2018 20:51
door mil soluciones
Probleem met de verbinding opgelost, blijft een ander probleem...

1) Tijdens het rijden of bij het starten gebeurt het soms dat de "D" begint te knipperen en dan gaat het controlelampje van de automaat aan. Hij schakelt dan in "veilige modus", maakt meer lawaai en trekt niet meer zoals het hoort.
Normaal geen probleem bij korte ritten, gewoon aan de kant gaan, opnieuw starten en alles werkt weer.
Verleden week was ik echter in Madrid (+/- 500 Km) en op de terugreis in het donker had ik dit probleem 4x. Er is niet altijd een pechstrook voorhanden en niet bij elke uitrit is het duidelijk hoe men terug op de autobaan komt.
Dus min of meer avontuurlijk.

2) De auto laat zich starten als hij niet in "P" staat.
Geen groot probleem, was zelfs een hulp toen ik niet schakelen kon. Ik kon hem in "D" laten staan en op voorwaarde dat ik goed remde bij het starten en vooruit weg kon, moest ik niet onder de kap schakelen.

3)
Edit : Heb nu eerst ontdekt dat de achteruitrijlichten ook niet werken. Gloeilampjes en zekering zijn O.K. .
Goed, mijn rit naar Madrid, naar Desguaces La Torre, waarschijnlijk Europas grootste autokerkhof, was een poging om het probleem zelf op te lossen. Het lijkt alsof er een schakelaar ontbreekt en dat iemand gewoon de draden samen gesoldeerd heeft. Spijtig genoeg was er in Madrid niet één auto met een automaat, ook niet bij de andere Mégane modellen dan de Scénic.
Op bijgaande foto ziet men de automaat in het rood, de hendel in het geel, in het groen zijn de delen die me vermoeden laten dat iets ontbreekt en in het blauw de verbonden draden.

Heeft hier iemand zo een automaat en kan me een beeld bezorgen van dezelfde plaats? In Madrid heb ik gezien wat voor een boeltje Renault met de Mégane / Scénic gebouwd heeft. Bijna alle zijn verschillend, ik heb een gebruiksaanwijzing meegebracht, de instrumenten zijn echter anders. Op het internet heb ik er een gebruiksaanwijzing gedownload, daar is echter de middenconsole anders (onder de bediening van de verwarming heb ik de drukknoppen voor de achterste ruitenbediening).

Nec spé, nec metu.

Re: Oplossing! Megane Scenic 1 motor G-F3R Q7 probleem automatische versnellingen

Geplaatst: 04 dec 2018 20:56
door mil soluciones
Het forum maakt problemen met foto's
renault interuptor.JPG

Re: Tweede probleem Megane Scenic 1 motor G-F3R Q7 probleem automatische versnellingen

Geplaatst: 14 feb 2019 19:32
door mil soluciones
Alweer een stapje verder!!!
Heb iemand ontmoet die me vertelde dat dezelfde automaat ook in Peugeot gebruikt wordt.
Wat ik in groen aangeduid heb op bovenstaande foto is een klemmechanisme om de kabellengte in te stellen, vreemd dat niemand hier me dat kon vertellen.
De kapotte schakelaar, en duidelijk niet aangesloten, staat helemaal onderaan in het beeld onder het woord "CAJA", wordt aangesloten met 2 Faston lipjes.
Eentje ervan zal wel voor de achteruitrijlichten zijn, de andere een startonderbreker als men niet in "P" staat, beide functies werken niet.
Spijtig genoeg heeft men de aansluitkabel verwijderd en kom ik nu geen stap verder zonder een elektrisch schema.
Kabeltjes en Faston stekkertjes heb ik genoeg.
Misschien gaat het onderwerp hier een weinig verloren en zou ik beter een nieuw draadje beginnen onder de algemene "motor en systemen".
In elk geval geef ik niet eenvoudigweg op!!!

Tussen haakjes : de samengesoldeerde draden zijn van de hoogste punt sensor, bovenaan het vliegwiel.

Re: Tweede probleem Megane Scenic 1 motor G-F3R Q7 probleem automatische versnellingen

Geplaatst: 02 apr 2019 20:24
door mil soluciones
Probleem opgelost door een bijdrage in de algemene rubriek "motor".

Re: Tweede probleem Megane Scenic 1 motor G-F3R Q7 probleem automatische versnellingen

Geplaatst: 09 apr 2019 21:33
door mil soluciones
Probleem opgelost, zie ook de algemene rubriek motor.
Het blijkt dat de twee Faston lipjes dienen voor het afstellen van de positie van de meerstanden schakelaar, er schijnt daarvoor een procedure te zijn, maar die heb ik niet, geen probleem aangezien alles werkt.
Zoals beloofd, een paar fotos...
1) de gebroken delen
2) de reparatie van boven gezien
3) de reparatie van onder gezien