Pagina 1 van 1
Stotteren / schokken koude motor Megane
Geplaatst: 02 nov 2009 12:04
door baske78
Ik heb een Megane 1.6 16V uit 2001 en deze heeft het alleen een probleem bij koude motor.
Starten doet hij perfect. Echter stationair en de eerste paar honderd meter rijden schokt de motor.
Pas geleden ging zelf het lampje "luchtverontreiniging" even kort branden.
De ene keer is het erger dan de andere keer. Op de teller staat nu slechts 50.000 KM.
Zodra de motor warm is rijdt hij als een zonnetje!
Bobines zijn reeds vernieuwd en gasklephuis is schoongemaakt.
Wie weet wat het kan zijn....??
Geplaatst: 03 nov 2009 14:42
door Mathijs
Misschien een lucht omloop die bij koude motor zou moeten werken en nu niet werkt omdat die vast zit, of een temperatuur sensor in het lucht inlaat kanaal (kan al bij het filter zitten) die de verkeerde waarde doorgeeft waardoor het lucht/benzine mengsel niet optimaal is.
Dat zijn de eerste dingen waar ik naar zou kijken bij een dergelijke storing, zitten alle stekkers er nog goed op, zitten de buizen goed vast.
Wat je beschrijft komt op mij over als wat je vroeger had met handmatige choke in de auto, wanneer je deze niet of te weinig met een koude start gebruikte.
Geplaatst: 03 nov 2009 17:01
door baske78
Bedankt,
Ik ga er eens naar kijken!
Zodra ik meer weet, laat ik het even weten.
Geplaatst: 14 nov 2009 15:31
door baske78
Het storingsgeheugen bij de garage uit laten lezen, deze bevatte zoveel fouten (waarschijnlijk nooit gewist door vorige eigenaar/garage), dat men niet kan herleiden wat het euvel is, dus nu heeft men eerst alle fouten gewist. Nu dus eerst rondrijden tot het probleem zich weer een aantal keren voordoet, dan gaan ze hem opnieuw uitlezen. Wonder boven wonder heeft het probleem zich de afgelopen dagen sinds de schoning van het storingsgeheugen niet meer voorgedaan. Kan niet aan de schoning van het storingsgeheugen liggen lijkt mij?? wordt vervolgt... of hopelijk niet natuurlijk!

Geplaatst: 14 nov 2009 16:27
door WillemS
Baske, Heel wijs dat je het storingsgeheugen eerst hebt laten uitlezen! Welnu, je wagen is 8 jaar oud en heeft 50.000 gereden, dat is heel weinig! Korte stukjes vervuilen de motor het meest, vandaar je storingslampje. Een auto is ervoor gemaakt om veel te rijden, dat hoor je altijd; lange stukken en goed warm rijden dan blijft de boel schoon en slijt minder. Ik kan je een paar tips geven: koop eens een blikje Fuel system cleaner, en gooi dit in je tank als die bijna leeg is, rij dan je tank leeg, neem wel reservetankje met brandstof mee, Gooi daarna je tank vol en nog een blikje reiniger erbij. O, ja, en tank voortaan merk benzine bv .Shell fuel saver, daar zit een reinigingsmiddel in. En vervang je bougies en luchtfilter een keer als deze nog niet vervangen zijn. En 1x per maand een flink stuk rijden op de snelweg. SUC6
Geplaatst: 15 nov 2009 16:45
door baske78
Ik heb deze auto een jaar geleden gekocht met 25.000 op de teller, ik rijd zelf nu dus 25.000 km/jaar dus op de snelweg komt ie wel, heb al meerdere malen ook zo'n busje bij de benzine gegooid en andere benzine getankt, echter bracht dit geen verbetering. Hopelijk dat als het probleem zich weer voordoet dat men deze storing kan terugvinden in het geheugen..... Het lampje is slecht 1 maal gaan branden in een jaar tijd, terwijl het probleem zich al een jaar voordoet.....
Geplaatst: 27 nov 2009 23:42
door baske78
Paar keer naar de garage geweest, maar men kwam er niet aan uit.
Zelf nu de bougies maar eens vervangen, de conactpunten hiervan waren bij alle 4 roetzwart.
En de garage waar ik de auto gekocht heb, heeft een jaar geleden een grote beurt gegeven incl nieuwe bougies?
Laten we het antwoord maar in het midden laten maar probleem is opgelost!
Geplaatst: 28 nov 2009 13:38
door WillemS
Baske78, fijn dat je probleem nu is opgelost !! Hieronder geef ik je nog wat info voor het onderhoud:
Olieverversen en oliefilter 20.000km; Bougies 40.000km; Luchtfilter 40.000km; Brandstoffilter 60.000km; Interieurfilter indien aanwezig 20.000km; en nu het BELANGRIJKSTE Ditributieriem 120.000 of iedere 4 jaar (wat het eerst komt). SUC6 P.S. als je distributieriem knapt heb je zeker 3 kromme kleppen !!!
Geplaatst: 29 nov 2009 10:05
door mechanic
WillemS schreef:Baske78, fijn dat je probleem nu is opgelost !! Hieronder geef ik je nog wat info voor het onderhoud:
Olieverversen en oliefilter 20.000km; Bougies 40.000km; Luchtfilter 40.000km; Brandstoffilter 60.000km; Interieurfilter indien aanwezig 20.000km; en nu het BELANGRIJKSTE Ditributieriem 120.000 of iedere 4 jaar (wat het eerst komt). SUC6 P.S. als je distributieriem knapt heb je zeker 3 kromme kleppen !!!
Het onderhoud schema wat je schetst is nie geheel waar. Sommige komen om de 30.000km/2jaar. Dus olie bij dat interval, bij 15.000km een controle bezoek. Bougies elke 60.000km, brandstoffilter zit vaak bij de 1.6 16v in de tank, die moeten dan om de 240.000km. Interieurfilter elke 30.000km/2jaar. En de distributieriem elke 120.000km / 5jaar.
Voor de precieze interval voor jou auto neem even contact op met de dealer. Die kijken aan de hand van het vin.nummer.
Geplaatst: 29 nov 2009 10:28
door DexterXL
baske78 schreef:Paar keer naar de garage geweest, maar men kwam er niet aan uit.
Zelf nu de bougies maar eens vervangen, de conactpunten hiervan waren bij alle 4 roetzwart.
En de garage waar ik de auto gekocht heb, heeft een jaar geleden een grote beurt gegeven incl nieuwe bougies?
Laten we het antwoord maar in het midden laten maar probleem is opgelost!
Ik heb al gemerkt dat er tussen het echt vervangen en zeggen dat je het vervangt hebt een wereld van verschil is.
Heb bij onze aanschaf van de Scénic zeer duidelijk aangegeven dat ze de olie, oliefilter, luchtfilter en bougies
moesten vervangen, dat zou goed komen meneer........... nu had de vorige eigenaar 7500 km terug de boel al
vervangen, en je raad het al, de garage had alles laten zitten, toen er problemen kwamen ben ik ook zelf gaan
zoeken en kijken, de bougies waren origineel Renault, dit heeft een uni-garage niet, die doet er al heel snel NGK in,
ook de luchtfilter was vervuild, en dat terwijl ik net 2500km had gereden, was heel normaal dat deze zo snel vies
was, op mijn vraag waarom de schuimlaag van de luchtfilter af was, kwam er een ontwijkend antwoord.
Conlusie:
als ze bij jouw niet de bougies hebben gedaan, ga er dan ook maar vanuit dat ze de luchtfilter niet gedaan hebben,
en een inspectie kan dan geen kwaad
