Pagina 1 van 1

Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 13 mar 2011 22:04
door marc-o
Zoals de titel al zegt heb ik last van een ratelend geluid bij de koude start, moet soms wel 3x starten voordat de motor aanslaat.
Waarschijnlijk zal dit het nokkenastandwiel zijn.
Ook is de bodemplaat nat aan distributiezijde. (Zeer waarschijnlijk waterpomp.)
Zijn deze reparaties zelf uit te voeren?
Bij mijn vorige auto's (alfa 155) deed ik dit ook zelf. Deze auto had ook een nokkenasversteller.
Hoe zit het nokkenastandwiel op de nokkenas? Met een spie, of gewoon geklemd.
Hoe zet je het hele spulletje goed op tijd?
Graag suggesties.

Het gaat trouwens om een Megane 1.6 16v uit 2004.

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 15 mar 2011 20:32
door mechanic
Deze reparatie is prima zelf uit te voeren mits je al het benodigd speciaal gereedschap hebt.
-krukasblokkeerstift
-nokkenasblokkeer-lineaal
-nokkenastandwiel blokkeer steun voor het los/vast draaien van de nokkenastandwielen.
Onder de startmotor zit een torx14 bout waar de krukasstift in moet vallen. Boven het thermostaathuis zitten 2 keerringen die je moet verwijderen en de nokkenas lineaal moet plaatsen. Zorg erbij dat de uitsparingen aan de onderkant van de horizontale lijn van het kleppendeksel zitten.
Het nokkenastandwiel zit niet met een spie.

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 17 mar 2011 22:23
door marc-o
Is dit gereedschap ook goed zelf te maken?
Wat voor schroefdraad zit er op de krukasblokkeerpen en wat is de totale lengte
Wat zijn de afmetingen van het nokkenas blokkeerlineaal.
Zal waarschijnlijk U-vormig zijn... met een materiaaldikte van ....mm

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 17 mar 2011 22:33
door WillemS
Wellicht mag je bij je onderdelen/gereedschap leverancier even kijken en meten als hij het gereedschap tenminste in huis heeft. Anders even zoeken op; http://www.ebay.de
SUC6

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 18 mar 2011 18:10
door marc-o
zou de volgende set de juiste voor mij zijn?
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ger ... nd=30&fs=1

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 18 mar 2011 19:38
door mechanic
Voor de 1.6 16v heb je de stift met schroefdraad nodig.
Bij deze set zit niet de steun die je eigenlijk nodig hebt om de nokkenaspoulies los te maken. Bij alleen het gebruik van dit blokkeergereedschap heb je kans dat de nokkenas beschadigd raakt.

Zorg ervoor dat wanneer je de krukaspoulie losgehaald hebt nadat de motor op tijd staat, dat je het krukastandwiel gangbaar maakt tov de krukas. Hierover wordt namelijk de riemspanning verdeeld.
Bij het losdraaien van de krukaspoulie verschuift de krukas meestal iets mee, draai deze dus weer tegen de blokeerstift aan!
En houd je aan de voorgeschreven aantrekkoppels :wink:
Evt vragen mbt vernieuwen van de riem kan je altijd een pb sturen.

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 23 mar 2011 20:46
door mechanic
Vandaag weer een pretpakketje vernieuwd bij een 1.6 16v, hierbij de aantrek koppels:
-inlaat nokkenas versteller 100Nm, dopje was erop zit 15Nm
-spanrol distributie 28Nm
-looprol distributie 50Nm
-krukaspoulie 40Nm en 145graden, bout altijd mee vernieuwen

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 27 mar 2011 12:48
door marc-o
Heb ook even een prijs opgevraagd bij de dealer (in Meppel)
E1100.- (auw...)
Is wel een extra motivatie om het zelf te gaan doen.
Moet nu alleen nog de tijd vinden om deze klus aan te gaan pakken.
En ook op zoek gaan naar de juiste distributie afstel set.

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 27 mar 2011 17:52
door mechanic
Een geoefend monteur is er een 3uurtjes mee bezig.
Haal zelf ook altijd de paravan eraf voor betere toegang, is paar minuten werk.

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 26 apr 2011 19:39
door marc-o
Heb alle onderdelen verzameld en de zaterdag geprikt voor montage van het geheel.
Heb bij mijn onderdelen leverancier distributie gereedschap kunnen lenen! Scheelt weer een aankoop!
Ben nu in totaal minder dan E400,- kwijt aan onderdelen :D
Toch beter dan E1100,-

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 26 apr 2011 20:34
door mechanic
Nu even monteren nog en klaar!
Succes

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 27 apr 2011 20:15
door marc-o
Thanks, zaterdag zal het gebeuren...

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 28 apr 2011 22:24
door marc-o
Wou nog vragen wat de aanhaal momenten zijn, maar is al in een eerdere reply genoemd!

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 30 apr 2011 22:31
door marc-o
mechanic schreef:Deze reparatie is prima zelf uit te voeren mits je al het benodigd speciaal gereedschap hebt.
-krukasblokkeerstift
-nokkenasblokkeer-lineaal
-nokkenastandwiel blokkeer steun voor het los/vast draaien van de nokkenastandwielen.
Onder de startmotor zit een torx14 bout waar de krukasstift in moet vallen. Boven het thermostaathuis zitten 2 keerringen die je moet verwijderen en de nokkenas lineaal moet plaatsen. Zorg erbij dat de uitsparingen aan de onderkant van de horizontale lijn van het kleppendeksel zitten.
Bij mij zit onder de startmotor geen torx bout, aan de voorzijde wel, 10 cm links van de peilstok.
Nokkenastandwiel is vervangen en op moment vastgezet, krukas weer vastgezet tegen de stift aan.
Als ik de krukas nu ronddraai, kan ik deze maar een kwartslag draaien, daarna blokkeert deze :( ...

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 01 mei 2011 10:57
door mechanic
Ik was / ben in de veronderstelling dat bij de megane 1.6 de startmotor voor op de motor zit. Als dit niet het geval is, heb je inderdaad thv de peilstok ( rechts, kan niet missen ) 1x torx bout waardoor je de krukas kunt blokkeren.
Als je deze niet gebruikt hebt, staat de motor niet op tijd.
Hoe heb je de motor op tijd gezet? Wel de nokkenassen geblokkeerd met de steun?
Kijk eens op deze link die ik net tegen kom: http://www.amt.nl/Nieuws/Stap-voor-stap ... vangen.htm

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 01 mei 2011 11:40
door marc-o
Startmotor zit achterop de motor, dus idd blokkeerstift zit dan aan de voorzijde bij peilstok.
Nokkenassen zijn geblokkeerd met steun. Maar ik had eerst de krukaspoulie verwijderd (in de veronderstelling dat deze met een spie oid zou zijn geborgd :oops: )
Later de blokkeerstift geplaatst en de krukas hier tegenaan gedraaid.
Weet je misschien ook of de de 1e cilinder (of een andere) op bdp staat als de blokkeerstift is geplaatst?
Zo ja, neem ik mijn Alfa TS 16v motor spec gereedschap ook even mee om te bepalen wanneer deze op bdp staat.
De link op AMT is duidelijk, en heb ik idd gevolgd.

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 01 mei 2011 11:52
door mechanic
De krukas zit inderdaad niet met een spie.
Volgens mij staat cilinder 1 dan in bpd, bij renault is cilinder 1 aan de vliegwielzijde.
Ik zie dat er nog nergens vermeld staat dat het nokkenastandwiel geblokkeerd moet zijn alvorens riem te monteren! Nokkenastandwiel met de hand vast draaien, en dan zien of je deze door te draaien vast kan klikken. Eigenlijk zitten deze altijd al in de blokkeer stand als je ze nieuw koopt.
Je hebt wel al het gereedschap eruit gehaald neem ik aan voor dat je de motor ronddraait?

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 01 mei 2011 12:07
door marc-o
Zal het nokkenas tandwiel nog een keer controleren of deze idd is "vastgeklikt" (rechtsom neem ik aan)
En ja, gereedschap was idd verwijderd.
Zal mijn andere tools ook maar meenemen, voor controle bdp op cil 1.

Als je naar de plaatjes kijk op amt site zie je dat de gebruikte motor ook niet dit nokkenastandwiel heeft.

Neem aan dat in en uitlaatzijde wel aan dezelfde kant zitten als bij de motor in mijn Megane?

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 01 mei 2011 12:16
door mechanic
De originele, oude k4m motor had nog geen nokkenas versteller.
De k4m+ heeft deze wel, is verder vrijwel identiek. Ook manier van riem vernieuwen is hetzelfde. Inderdaad, rechtsom het nokkenas tandwiel. De inlaat nokkenas is de rechter ( met de versteller ), de uitlaat de linker. Dat is ook bij de motor op het plaatje zo.

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 01 mei 2011 12:22
door marc-o
Fijn! Ga zometeen weer verder...
Goed dat je er nog bij vertelde dat cili. 1 aan vliegwielzijde is. Is ook wel aan distributiezijde...

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 01 mei 2011 12:29
door mechanic
Volgens mij staat deze in bpd! Heb eigenlijk niet veel ervaring met motoren die niet op tijd staan, plop de riem altijd over en is nog nooit fout gegaan :D

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 01 mei 2011 12:49
door marc-o
Is bij mij ook nog nooit fout gegaan.
Heb er al weet ik hoeveel vervangen.
Moet wel zeggen dat ik nog nooit hier tegen aan ben gelopen....

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 01 mei 2011 18:05
door marc-o
Hij doet het weer :D

Krukas stond een kwartslag te ver gedraaid, daar zit blijkbaar ook een aanslag.
Maar in combinatie met 155 gereedschap (om bdp exact te bepalen) erachter gekomen dat de krukas dus niet goed stond.
Krukas goed gezet, motor weer met de hand ronddraaien en alles stond goed!!
Motor klinkt nu zoals ik hem nog niet eerder heb horen lopen :thumb:
En de "koude" start was helemaal een verademing.

Mechanic: Super bedankt voor de technische ondersteuning!!

Re: Ratelend geluid en koelwaterlekkage

Geplaatst: 01 mei 2011 19:02
door mechanic
Super dat hij het weer doet :D En vooral dat het probleem ook opgelost is natuurlijk.
Af en toe heb je nog wel eens iets aan een alfa romeo haha..