Pagina 1 van 1

Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 14 apr 2011 14:58
door WimRacing
Hoi allen,

Voor mijn werk heb ik een nieuwe auto besteld (lease), de Megane GT-Line hatchback! Prachtige auto, zie plaatje bijgevoegd zoals met Photoshop gemaakt (velgen zijn van een derde partij en niet standaard Renault).

Ik heb gekozen voor de 1.5 DCi FAP met 110pk. Nu ben ik me wat aan het orienteren wb. chiptining. ZIP-tuning is een van de meest bekende in NL en leveren ook 3 jaar garantie op het motorblok. Even los daarvan, want ik wil totaal geen gezeur met mijn motor of de leasemaatschappij; is het aan/af te raden om dit te doen op dit 1.5 DCi motorblok? Standaard 110pk en 240nm wordt 130pk en 290nm na chippen.

Ik lees wisselende berichten op internet op diverse fora maar als men het ergens moet weten is het toch wel op een Renault forum!

Hoor het graag, alvast bedankt.

Grts,

Wim

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 14 apr 2011 15:30
door Pleiades
Ik zou eerst toestemming vragen aan de leasemaatschappij, het is tenslotte hun auto. En de 1.5 dCi is niet de allerbeste motor van Renault :wink:

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 14 apr 2011 18:04
door mechanic
De nieuwe generaties 1.5dci hebben vrijwel geen problemen, imo is chippen dan ook mogelijk mits toestemming van de lease. Eventuele software updates kunnen wel worden bemoeilijkt door het tunen.

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 14 apr 2011 20:38
door WimRacing
Top, dank voor je reactie. Ik wil idd toestemming hebben van de leasemaatschappij, wil geen gemeut krijgen achteraf :)

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 15 apr 2011 19:14
door AriePraat
leasemaatschappij zegt denk ik altijd nee, zal ik ook doen

daarnaast... 110 pk uit 1500cc is voor een diesel al aardig veel, nog meer pk/Nm zal de betrouwbaarheid niet goed doen

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 15 apr 2011 19:25
door mechanic
Als het tunig bedrijf de garantie van het motorblok overneemt kan ik me voorstellen dat er ja gezegd wordt.
Maar moet zeggen dat de 1.5dci 110pk ook al aardig pittig rijdt hoor. Daarmee kan je de bandjes ook prima laten roken.

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 15 apr 2011 19:30
door Pleiades
Ik ken zat leasemaatschappijen die ja zeggen. Heb jaren terug een Espace 2.2 dT laten chippen, en later ook een Espace 2.2 dCi. Allebei leaseautos, was geen probleem.

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 17 apr 2011 23:34
door Hema
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :wink:

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 17 apr 2011 23:55
door Michael's
Hou er maar rekening mee dat je lease tarief omhoog (kan) gaan.
Meer nm betekend ook meer kracht op de banden, assen ed. en dus meer slijtage.
Dus eerder banden wissel. Zoals je zelf al aangaf, eerst toestemming vragen (misschien laten opnemen in het leasetarief?)

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 18 apr 2011 09:03
door WimRacing
Allen dank voor de reacties. 110 pk uit een 1.5 vindt ik niet zo spannend eigenlijk, de Giulietta trekt 170pk uit een 1.4? De Civic VTi 160PK uit een 1.6..of zie ik het nou verkeerd? Anyway, de leasemaatschappij heeft bericht het in ieder geval niet toe te staan dus ik denk dat ik het maar niet ga doen, wil absoluut geen geneuzel hebben, naast het feit dat je Renault-garantie compleet vervalt als ze erachter komen. En wat mechanic zegt: als hij al pittig genoeg is ben ik ook tevreden :)

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 21 apr 2011 10:36
door Fiskmas
Ik denk dat 110pk nou niet super is maar als het niet mag van de lease dan houd het verhaal snel op natuurlijk.
de MB die ik lease (belgie) word standaard gechipped aangezien ze daar geloven dat die er zuiniger van word.
hij zit nou op +/- 175pk en +/- 500nm koppel.

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 22 apr 2011 13:10
door WimRacing
110pk is 110pk, de prestaties zijn er toch niet slecht uit moet ik zeggen.

Wat je stelt over het verbruikt klopt in theorie. Echter, met meer pk en meer koppel zul je toch vaker 'ff lekker hard optrekken' en het gaspedaal wat vaker intrappen lijkt me. Ik denk ik praktijk dat het verbruik zeker omhoog zal gaan.

De gemiddelde rijder laat zijn auto immers niet chippen zodat deze zuiniger wordt, wel? :)

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 22 apr 2011 23:14
door Fiskmas
Iedereen gaat inderdaad voor het vermogen imho :P

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk

Geplaatst: 23 apr 2011 13:49
door mechanic
110pk in de megane is gewoon prima mee te leven :)

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 26 aug 2011 21:26
door scaniadriver
Zijn er van dit laaste type 1.5 dci motorblok gevallen bekend van kapotte krukaslagers?

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 27 aug 2011 14:18
door mechanic
Ja, dan gaat het meestal niet om de krukaslagerschalen maar om de axiaal lagers van de krukas.

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 27 aug 2011 17:30
door scaniadriver
Mechanic, bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb eind 2010 een megane 1.5 dci 110 pk nieuw gekocht en ik rijd tussen de 25.000 en 30.000 km per jaar en ben zuinig op deze auto en rijd hem altijd netjes warm. Als ik de berichten over dit motorblok lees heb ik soms het idee niet zo'n beste aankoop te hebben gedaan, ondanks dat ik vind dat dit een fijne en soepele motor is.

Wordt er in het onderhoud ook wel voortijdig uit voorzorg lagers vervangen? Als de axiaallagers van de krukas defect gaan, daait de motor dan ook kapot?

Ik ben eigenlijk van plan om in 5 a 6 jaar ongeveer 150.000 km af te leggen in deze auto, ik hoop eigenlijk dat dit met het voorgeschreven onderhoud en een normale rijstijl te halen is. Wat is uw advies Mechanic?

Met vriendelijke groet,
Scaniadriver

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 27 aug 2011 22:31
door mechanic
Het gebeurt bij de nieuwe motoren, de 1.5dci heel zelden dat deze defect gaan. Echter zijn er wel gevallen bekend dat er lagers kapot gaan. Dit duidt dan op een fabricage fout. Maar zoals bij de vorige generatie 1.5 dci motoren waarbij bij bosjes de lagerschalen kapot zijn is het absoluut niet meer. Daar zullen ze toch wel van geleerd hebben..
Bij onderhoud worden de axiaal lagers niet vernieuwd, dan praat je over een nieuwe motor.
Heb al diverse nieuwe generatie motoren gezien over de 2 ton zonder troubles. Gewoon op tijd en met de juiste olie onderhoud laten uitvoeren en de auto niet mishandelen dan zit je goed :)

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 28 aug 2011 17:12
door Hema
Hoe mishandel je een auto en welke straf staat daar op :?:

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 28 aug 2011 18:59
door mechanic
Door al met een koude motor meteen in elke versnelling tegen de toerenbegrenzer door te halen? Ervaring leert toch echt dat de 1.5dci daar niet tegen kan. Slecht onderhoud is een 2e manier.
iedereen weet dat je bovenstaand niet moet doen, maarja even benadrukken :wink:

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 28 aug 2011 21:50
door Hema
Als je dat wil benadrukken, moet je ook even vertellen dat het nieuwe rijden moordend is voor drijstang- en hoofd lagers. In de 5 met 1300 omw/min breekt eenvoudig de smeerfilm van de hoofd lagers als de motorbelasting wat oploopt omdat er een kar getrokken wordt of de weg een helling vertoont. De oliepomp is gewoon niet in staat om een goede druk te leveren en de smeerfilm in stand te houden bij lage toerentallen.
Mede daarom krijgen alle nieuwe motoren variabele oliepompen die bij lage toerentallen al een hoge druk kunnen leveren.

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 28 aug 2011 23:56
door Pino
Hema schreef: Mede daarom krijgen alle nieuwe motoren variabele oliepompen die bij lage toerentallen al een hoge druk kunnen leveren.
Zijn daarmee nieuwe motoren beter/genoeg beschermd tegen die lage toerentallen?
Wat is het minimale toerental voor een moderne diesel?

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 29 aug 2011 00:23
door Hema
De oliepomp is daardoor in ieder geval in staat om bij die lage toerentallen een hoge druk te leveren zonder dat bij hoge toerentallen de (oliedruk)regelaar overuren maakt. Icm met de moderne 0W30 en 5W30 olieën is er een betere smeerfilm bij hoge (lager)belasting. De olie moet daarvoor wel op temperatuur zijn (is ook beter voor de smering van de turbo) en mag niet teveel indikken door vervuiling en/of veroudering. Dus nog steeds op tijd verversen en warm rijden.

[ Posting via iPad ] Afbeelding

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 13 okt 2012 00:59
door BadEend
Vanaf welk jaar zijn die 1.5 dci motoren dan goed of beter dan eerst?

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 13 okt 2012 11:21
door Harm
@Hema: ik ben het met je eens. Met een aanhanger of heuveltje/bergop is het nieuwe rijden af te raden, dan moet je gewoon terugschakelen en wat meer toeren draaien. Ook afgelopen zomer weer veel pechgevallen van Nederlanders die met caravan of in de bergen het nieuwe rijden volhouden, maar dat gaat dus echt niet goed. In het platte Nederland met een lege auto okee, maar heuvelop gewoon terugschakelen, voor het behoud van je auto.

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 22 mar 2014 21:09
door avdb55
Een wat late reactie op 1 van de antwoorden hier.
Iedere motor heeft vandaag de dag een smeersysteem dat voldoende druk in de lagers zet om ook bij vollast een gegarandeerde smering te hebben. Dat heeft tenminste 25 jaar geleden een motorconstructeur me verteld. Waarom zou het nu minder zijn?
@hema : je stelling dat motoren daarom voorzien worden van oliepompen met variabele opbrengst is dus onjuist.
Oliepompen met variabele opbrengst worden gebruikt om de opbrengst bij hogere toerentallen terug te brengen en daardoor minder vermogen te vragen van de aandrijving van de pomp. resultaat: lager verbruik.

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 23 dec 2014 21:26
door Patje001
Misschien nog een latere reactie maar als je weet dat Mercedes tegenwoordig de 1.5 DCI motor in zijn nieuwe A180 lepelt en de Laguna motor in zijn basis C klasse dan kan je alleen maar concluderen dat deze motoren helemaal zo slecht niet zijn.

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 04 aug 2015 14:23
door tokkel
Hallo,

Ik heb vorig jaar mijn "oude" Mégane 1.5 dci van 2004 met 140.000 op de klok naar de sloop kunnen brengen door kapotte drijfstang legerscharen.

Nu ben ik van plan om een 1.5 dci van 2012 te kopen.
Worden de drijfstang lagers weleens preventief vervangen?

Aangezien ik eerder drama niet weer wil..

Met vr gr
Arjan

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 05 aug 2015 15:33
door Bas1975
De K9K motor is alleen in basis nog maar gelijk, is zeer verregaand doorontwikkeld en nu vrijwel probleemloos. Zelf Mercedes-Benz past de K9K in de A-klasse toe. (slogan MB; Das beste oder nichts!) :clap: Ik spreek uit ervaring, inmiddels mijn derde K9K zonder problemen, evenals zeer vele collega's.

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 05 aug 2015 17:13
door Pleiades
Wij hebben op de zaak ook vijf 1.5 dci's rijden, een Twingo, 2 Clio's, een Megane en een Scenic. Van 2008 tot 2013, nooit problemen gehad met motoren.

Re: Kwaliteit motorblok 1.5 DCi FAP 110pk Megane GT-Line

Geplaatst: 05 aug 2015 19:32
door mechanic
De reeks met verkeerd uitgelijnde dieselpompen is ook voorbij. Die liepen nog wel eens kapot.