Pagina 1 van 1

Automaat 2.0T Trillen bij stilstand en schokken vanaf 90km/u

Geplaatst: 25 okt 2012 14:27
door Jeroenvw
Ik ondervind het volgende probleem met mijn 2008 laguna III 2.0T (benzine) met 54.000km die ik net 3 weken geleden 2de hands heb gekocht.

Als ik op de snelweg 90km/u rijd, en vervolgens langzaam accelereer, dan voel ik lichte schokken in de transmissie. Ik denk transmissie, het voelt anders als inhouden van de motor. Alsof je over hobbeljes rijdt.
Als je eenmaal de 110/120 bereikt hebt is het helemaal weg en ook in andere versnellingen en bij andere snelheden heb ik het nog niet gemerkt.

Misschien relevant, als ik voor het stoplicht sta dan zie ik het licht van mijn xenon koplampen trillen in de achterklep van mijn voorganger. Als ik vervolgens uitstap zie ik de xenon bollen vibreren in de koplamp. Als de motor/bak warm is dan is het een stuk minder maar nog steeds niet helemaal weg.

De bak schakelt naar mijn mening verder boterzacht en het is een genot om mee te rijden...

Iemand enig idee? Maak me wel een beetje zorgen eigenlijk... :cry:

Re: Automaat 2.0T Trillen bij stilstand en schokken vanaf 90

Geplaatst: 25 okt 2012 16:19
door WillemS
Als ik een 2e hands wagen koop waar ik de historie niet van ken, dan ververs ik alle vloeistoffen en de distributieriem.
Het kan echter ook zijn dat er te weinig olie in de bak zit, de bak werkt op oliedruk, teveel is ook niet goed dan gaat de olie schuimen en met luchtbelletjes in de olie kan geen druk worden opgebouwd en krijg je ook haperingen.
SUC
mvg
WillemS

Re: Automaat 2.0T Trillen bij stilstand en schokken vanaf 90

Geplaatst: 25 okt 2012 18:46
door mechanic
Ik vermoed een motorsteun voor het trillen van de koplampen. Komt vaker voor.

Re: Automaat 2.0T Trillen bij stilstand en schokken vanaf 90

Geplaatst: 25 okt 2012 22:05
door Jeroenvw
Bedankt voor de reacties!
Maandag staat de auto bij de garage... Ga de tips zeker door geven.
Hoop echt dat de automaat nog goed is ivm met het schikken bij 90km.

Re: Automaat 2.0T Trillen bij stilstand en schokken vanaf 90

Geplaatst: 26 okt 2012 19:05
door mechanic
Deze automaten gaan zelden defect, dus ik vermoed iets anders. Houd ons op de hoogte :thumb:

Re: Automaat 2.0T Trillen bij stilstand en schokken vanaf 90

Geplaatst: 30 okt 2012 14:38
door Jeroenvw
Auto staat nog bij de garage.
Ze hebben de bougies vervangen voor het schokken bij 90km... ben benieuwd in hoeverre dat iets oplevert. Computer gaf geen error codes en de meetwaarden van de sensoren waren perfect, aldus de monteur.

Ze hebben volgens mij moeite gehad om de trillende koplampen te verhelpen, daar waren ze gistermiddag laat nog mee bezig. Als ze het motorblok iets optilden dan bleven de lampen trillen vertelde de monteur. Weet niet hoe ze dat nu opgelost hebben. Ga het ze nog vragen.

Momenteel ligt de rechter portier open omdat het automatische slot regelmatig weigerde. Slotje moet besteld worden dus de auto is morgen pas op te halen.

Morgen weten we meer!

Re: Automaat 2.0T Trillen bij stilstand en schokken vanaf 90

Geplaatst: 07 nov 2012 09:46
door Jeroenvw
Auto na 3 dagen weer opgehaald, en zeker een verschil.
Ik had in eerste instantie niet zo'n goed gevoel bij het vervangen van de bougies om het schokken te verhelpen, maar blijkbaar was dat toch voldoende. Schokken is weg, de auto gaat nu netjes door zijn hele toerenbereik.

Het trillen van de koplampen was een iets ander verhaal. Het blijkt dat de vorige eigenaar ook al geklaagd had over het trillen en brommen van de auto als je stil staat. Alle motor steunen zijn toen vervangen.
Ze hebben deze keer nog wel vanalles gedaan (weet niet precies wat) maar ik moet zeggen dat het brommen en trillen nagenoeg weg is als de motor goed warm is. Als de motor koud is dan is het brommen er nog steeds alleen nu zie je de koplampen niet meer zo erg trillen...

De monteur vertelde dat als het stationair 100 rpm hoger zou kunnen dat het brommen en trillen dan weg zou zijn, maar dat de software (firmware) van het motormanagement systeem dit niet toestaat. Met andere woorden, ze kunnen zelf het stationair toerental niet instellen... beetje raar als je het mij vraagt :?: weet iemand hier iets op?

Hoe dan ook, de auto rijdt als een tiet, zeker als hij warm is. Wat ik nog ga proberen is om erachter te komen hoe/of het stationait toerental iets op te hogen of verlagen is. Als iemand hier info over heeft dan hoor ik dat graag. Misschien toch maar laten chippen, dan kan het vast wel :)

Re: Automaat 2.0T Trillen bij stilstand en schokken vanaf 90

Geplaatst: 07 nov 2012 10:07
door WillemS
Het zou mij niet verbazen dat wagen al gechipt is, en dat dat de oorzaak is, je krijgt dan ook wel de gekste dingen :shock:
mvg WillemS

Re: Automaat 2.0T Trillen bij stilstand en schokken vanaf 90

Geplaatst: 22 dec 2014 11:20
door dci
Let bij verhogen toerental even op of dat allemaal wel toegestaan is.
Heb allang geen APK meer meegemaakt (te jonge auto's, lease, en daarvoor Duitse auto's dus TÜV).

Bij TÜV keuring van mijn diesel kreeg ik namelijk wel gezeur met verhoogd stationair toerental (950 tpm waar 700-900 toegestaan was). De oorzaak was trouwens ook wel grappig: Na wat zoeken ontdekte ik wat bekabeling die niet hoorde en vond ik een powerbox, goed verstopt onder het luchtfilterhuis. Goedkope stekkertuning in een VW Phaeton V6 TDI. Verschil in vermogen na ontkoppelen was ook nog eens minimaal. Prutsers :lol:

Re: Automaat 2.0T Trillen bij stilstand en schokken vanaf 90

Geplaatst: 22 dec 2014 11:52
door Jeroenvw
Haha inderdaad, prutsers!
Mijn renault rijdt nog steeds erg goed, bij stilstand beetje trilling zolang de automaat koud is (automaat blijft dan wat meer duwen bij stilstand). Volgens de monteur van de Renault dealer niets om zorgen over te maken, dus dat doe ik dan ook maar niet :P

Re: Automaat 2.0T Trillen bij stilstand en schokken vanaf 90

Geplaatst: 22 dec 2014 12:43
door dci
Dat is inderdaad normaal. Renault automaat van m'n ouders heeft dat gedrag ook (zowel de huidige 2.0 16V non-turbo als de vroegere 2.0 8V).