Pagina 1 van 1

motorsteun

Geplaatst: 26 jan 2014 13:27
door Rik vdk
SANY0071.JPG
Model/uitvoering : _Laguna grandtour 1,9 dci 96kw 130 pk
Bouwjaar : _2006
Brandstof : _diesel
onlangs werden de motorsteunen vervangen , een onderaan en twee stukken rechts van de motor een in aluminium en een metalen met rubber binnenin en dit omdat de motor trillingen maakte tijdens het optrekken , dit ging een tijdje goed ,nu zie ik dat de rechtse stukken elkaar raken en terug een trillend geluid veroorzaken (zie bijgevoegde foto ) volgens de garage kan het normaal zijn dat de stukken op elkaar liggen maar op foto's van internet zie ik dat er een speling van ongeveer 1cm is , heeft iemand een idee wat er kan mis zijn ?

Re: motorsteun

Geplaatst: 26 jan 2014 20:56
door mechanic
Dit hoort zo absoluut niet. De nieuwe motorsteun is of niet de goede, of is alweer ingezakt.
Zijn vloeistof gevulde steunen! Gewoon garantie dus.

Re: motorsteun

Geplaatst: 27 jan 2014 09:45
door Rik vdk
Had ook al zoiets gedacht ,maakt vooral lawaai als de motor nog koud is eens opgewarmd hoor je het niet meer kan mogelijks komen door het uitzetten van de warmte van de metalen stukken denk ik

Re: motorsteun

Geplaatst: 28 jan 2014 17:10
door peter731
Ik heb er al twee versleten allebei aftermarket met zelfde probleem na een paar maanden weer gezakt.Nu een originele erin gezet en gaat al weer jaar goed.

Re: motorsteun

Geplaatst: 28 jan 2014 20:27
door mechanic
Met originele onderdelen maak ik dezelfde problemen mee in de wpl.
Monteer zelf vaak imi onderdelen,welke soms beter van kwaliteit zijn. Wellicht gevalletje pech?

Re: motorsteun

Geplaatst: 28 jan 2014 20:30
door Rik vdk
zit er amper 1 maand in hebben de stukken in december geplaatst

Re: motorsteun

Geplaatst: 28 jan 2014 21:19
door peter731
Ik zal misschien pech hebben gehad waren wel twee verschillende merken(dubbelpech) Ik gebruik ook 99% imi onderdelen.
Zou het misschien kunnen dat je onderste motorsteun gaar is waardoor er te veel druk op de andere steun komt?
Of een grote onbalans in de motor/aandrijflijn (lijkt me sterk)doe maar even een gok ben geen monteur wel opgegroeid in een renaultgarage
Wat ik wel weet is dat als hij vervangen is je de steun niet vast moet zetten maar na montage steun losvast (wel de motorzijde natuurlijk)en daarna de motor starten zodat hij zich opnieuw kan zetten en daarna definitief vast zetten op moment.

Re: motorsteun

Geplaatst: 28 jan 2014 21:33
door mechanic
De motor rust op deze steun,en hangt in het versnellingsbak rubber. De onderste steun is alleen om het kantelen van de motor tegen te gaan.
Steun is een vast montage punt,gewoon vastzetten,motor laten zakken op de steun en montage moer monteren.

Re: motorsteun

Geplaatst: 28 jan 2014 23:07
door Rik vdk
de onderste steun is ook vervangen geweest in ongeveer dezelfde periode , er zijn er drie vervangen , het was een beetje zoeken welke defect was , in het eerste opzicht was het niet duidelijk welke van de drie defect was , en zoals gewoonlijk was het de laatste die vervangen werd (het aluminium stuk ) die defect was , mogelijks ligt het aan de montage het stuk is onmidelijk vastgeschroefd zonder te laten draaien van de motor .

Re: motorsteun

Geplaatst: 28 jan 2014 23:21
door peter731
Mechanic je zal best gelijk hebben hoor alleen werkte dit bij mij wel om de trilling uit de auto te krijgen na montage van de originele steun het scheelde maar een paar mm maar blijkbaar voldoende.Het blijven rare wezens onze renault's wat bij de één helpt helpt bij dan andere niet.Dit was ook een tip van een oude rot in in vak van renault reparateur's was het eerste wat hij zij

Re: motorsteun

Geplaatst: 29 jan 2014 10:17
door Renault47
ik heb ergens gelezen dat Renault adviseert de steun te vervangen wanneer de ruimte < 0,5 mm is. De ruimte is inderdaad zeer beperkt, bij mijn Renault kan ik er nauwelijks een dun stukje karton tussen steken. Wel vind ik het vreemd dat het net lijkt of de motor iets achterover hangt in de rechtersteun. Aangezien de motor bij plotseling gasgeven of gas loslaten wat bonkt ga ik binnenkort de onderste motorsteun (anti-kantelsteun) eens bekijken.