Pagina 1 van 1
2-polige bougies vervangen door 1-polige iridium boudies?
Geplaatst: 05 jul 2017 20:02
door Chauffeur
Ongeveer 3 jaar geleden een Laguna 1 phase 2 overgenomen van een kennis. Toen meteen de bougies vervangen.
Er zaten 1-polige bougies in. Misschien van Bosch (aanbevolen door Haynes) maar dat weet ik niet meer.
Er zitten nu 2-polige NGK bougies in, al meer dan 40000 km.
Nu wil ik misschien 1-polige
iridium bougies van NGK erin schroeven.
https://www.ngk.de/nl/producten-technologieen/bougies/bougie-technologieen/edelmetaalbougies/
Goed idee? Slecht idee? Blokje heeft ruim 200000 km gelopen. Kan die dat nog aan?
+
betere verbranding
-
ietsjes duurder
1-polige bougie mist de redundantie van een 2-polige bougie
Re: 2-polige bougies vervangen door 1-polige iridium boudies?
Geplaatst: 05 jul 2017 20:28
door mechanic
Originele bougies voldoen prima,die zijn ook 1polig.
Vervangingsinterval is 60.000km.
Het extra geld imo niet waard,merkt er geen verschil van.
Re: 2-polige bougies vervangen door 1-polige iridium boudies?
Geplaatst: 05 jul 2017 20:52
door Chauffeur
Maintenance schedule
Every 12000 miles (
20000 km)
-Renew the air filter element
-
Renew the spark plugs and check the ignition system
-Check the manual transmission oil level
-Check all underbonnet components and hoses for fluid leaks
-Renew the pollen filter
-Check the operation of the AC
Misschien is die 20000 km voor de Bosch bougies. NGK schijnt wel beter te zijn, maar toch... 60000 km??!
Re: 2-polige bougies vervangen door 1-polige iridium boudies?
Geplaatst: 05 jul 2017 21:49
door mechanic
Kan er naast zitten,merendeel van de (oudere) gangbare modellen is inderdaad 60.000km. Uit mn hoofd zit er geen jaartal interval aan zoals bij bijv remvloeistof,dat was ook elke 60k of 4jaar.
Simpele bougies voldoen prima,jàren terug op vakantie in frankrijk gewoon in de leclerc hypermarche bougies meegenomen. Prima spul.
Wat voor een motor hangt er in de laguna?
20.000km is imo waanzin,onze auto rijdt prima op merkloze bougies van €1,10 p/s. Als het nu een hightech turbo motor zou betreffen oké,maar de oudere atmosferische rn motoren hebben echt geen dure bougies nodig.
Re: 2-polige bougies vervangen door 1-polige iridium boudies?
Geplaatst: 05 jul 2017 22:08
door Chauffeur
Renault K4M 1.6L 16 klepper
Re: 2-polige bougies vervangen door 1-polige iridium boudies?
Geplaatst: 06 jul 2017 08:03
door mechanic
Bij deze motor is het bij bijv een mégane wel om de 60.000km. 7700500155 is het originele nummer,enkel polig is prima.
Re: 2-polige bougies vervangen door 1-polige iridium boudies?
Geplaatst: 06 jul 2017 22:28
door Chauffeur
Bedankt! Ik laat de bougies nog even zitten. Ook in de toekomst weer NGK, denk ik.
Bij NGK komt dat OEM referentienummer (7700500155 = NGK 2288, 2-polig) overigens niet overeen met de bougies die NGK zelf aanraadt voor deze motor, maar die NGK 2288 heeft wel de gewenste 0,9 mm afstand. NGK raadt de NGK 7956 aan: 0,8 mm afstand.
Re: 2-polige bougies vervangen door 1-polige iridium boudies?
Geplaatst: 06 jul 2017 22:45
door nikk
Heb ze een tijdje terug bij mijn K4M gewisseld. Aanbevolen pitten er terug in geschroefd. Merk verder geen verschil voor na / wissel. andere types weet ik niet of dat zin heeft. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Re: 2-polige bougies vervangen door 1-polige iridium boudies?
Geplaatst: 06 jul 2017 22:54
door mechanic
Bij een dergelijke motor merk je geen verschil.
RN raadt een electrode afstand van 0,9mm aan. 1tiende mm verschil merk je ook niet.
Best de gewone 1polige bougies monteren,zijn goedkoop,en dan wellicht uit voorzorg iets eerder vervangen.
Mn pa reed bijna een ton met de bougies van €1,xx (en olie) tot ik merkte dat de km's wel vlot gingen,uit voorzorg maar vervangen.