Pagina 1 van 1
Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 13 mar 2011 22:08
door Renier
Ik overweeg de Laguna II (F4R motor; 2.0 16V met automaat) op LPG te laten zetten.
Bouwjaar is 08/2005 en hij staat nu op zo'n 100.000 km.
Vialle LPi heb ik ooit in de Clio II gehad (ingebouwd bij km stand 5.000 km) en was ik toen niet tevreden over (terugkerende klachten van afslaan, stotteren, inhouden)
Deze zal ik dus niet snel weer overwegen....
Wat zijn de ervaringen van mensen met de 2.0 16V (F4R) motor met het Eurogas Omegas systeem?
Zijn er zwakke punten? Hoe is het rijgedrag op LPG in vergelijking met benzine?
Voordeel van Eurogas boven Vialle is in ieder geval de iets grotere inhoud vd ringtank (63L vs 55L), dus iets meer actieradius.
Voor mij wel belangrijk aangezien ik vaak van Groningen naar de Randstad tuf

Re: Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 14 mar 2011 13:36
door Renier
Net contact gehad met een groot inbouwstation in Assen (Olijve).
Ze hebben daar nu een LPG inbouw actie, all-in zou het voor Eurogas op €1650,- all-in neerkomen (en Vialle op €1995,- all-in)
Da's wel een erg interessante prijs...

Re: Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 14 mar 2011 14:50
door Princeofgermany
Hoi hoi,
Ik heb ook een Eurogas Omegas installatie in mijn megane 2.0 16v met F4R motor van 2004.
Hij heeft inmiddels 205.000 km op de teller staan en loopt als een tierelier
Maar ik merk heel weinig verschil tussen het rijden op lpg en het rijden op benzine. Iemand die er niet op let zal het niet eens merken...
Overschakeling benzine-lpg en omgekeerd is vloeiend dus geen vervelend haperende motor ofzo.
Ik heb er geloof ik een 65ltr tank in liggen (waarvan 80%) waar ik met gemak 500 km mee kan rijden.
DUS ik kan het je zeker aanraden om een Omegas instalatie er in te laten zetten.!
Succes met de aanschaf!
Re: Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 14 mar 2011 15:40
door RichTrip
Heb ook Eurogas en ook geen klachten. Zit er in vanaf zo'n 30.000 km (vorige eigenaar) en de stand is nu 160.000 km.
Vorig jaar een storing gehad aan de installatie, maar na onderzoek door een gas-specialist bleek dit te wijten aan een draadbreuk ten gevolge van een te strakke montage van de bedrading tijdens het plaatsen van de LPG-installatie.
Wel vindt ik de overschakeling van benzine naar LPG wat lang duren bij koude motor. Duurt zeker zo'n 1 a 2 kilometer, al naar gelang de buitentemperatuur. Dus bij alleen korte ritjes naar bijvoorbeeld de supermarkt (bij ons zo'n 750 meter) blijft de motor op benzine lopen.
Bij het trekken van de caravan merk ik wel dat hij op benzine wat soepeler draait dan op LPG. Net of je met dat kleine beetje meer koppel net wat makkelijker in een bepaalde versnelling kunt blijven rijden in plaats van terugschakelen naar een lagere versnelling.
Re: Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 14 mar 2011 16:30
door Princeofgermany
Dat het wat langer duurt dat hij op lpg over gaat als het koud is, heb ik ook wel, maar dat ben ik van andere installaties niet anders gewend.
Tevens vind ik het wel een prettig idee, dat komt de motor in ieder geval ten goede.
Succes verder.
Re: Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 14 mar 2011 16:38
door Renier
RichTrip schreef:Dus bij alleen korte ritjes naar bijvoorbeeld de supermarkt (bij ons zo'n 750 meter) blijft de motor op benzine lopen.
ohoh, dan pak ik de fiets als ik zo dichtbij zou wonen....
Maar goed, daar past een weekvoorraad boodschappen niet in....
Klopt dat hij bij koude motor later overschakelt.
Bij mijn weten schakelde mijn Vialle installtie over bij een motortemperatuur van zo'n 45 gr. In de winter duurde dat enkele km, in de zomer was ik de straat uit en hij schakelde al over.
@Princeofgermany: bedankt voor je reactie, goed te horen dat het bevalt.
Als ik 450 km op een tank kan halen ben ik al tevreden, da's namelijk de afstand naar m'n ouders in de Randstad en tussendoor moeten tanken is niet handig

Re: Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 14 mar 2011 17:32
door WillemS
Ik kan me vergissen maar is Eurogas niet het merk dat Renault aanbeveelt?
Re: Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 14 mar 2011 17:55
door Renier
Klopt, maar dat zal voornamelijk komen vanwege onderlinge (prijs)afspraken
Net als dat er op elke Renault een ELF sticker zit

Re: Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 14 mar 2011 20:07
door ericon
Ik heb deze motor in mijn Scénic op eurogas loopt prima hoor, echter in mijn vorige Scénic met ook de F4R vond ik met Lpi stukken beter lopen.
Let niet op goedkoop, geef ze 100 euro meer en zeg dat ze er de tijd voor moeten nemen
Een probleemloze installatie staat of valt met de inbouw.....
Re: Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 14 mar 2011 20:20
door RichTrip
ericon schreef:Een probleemloze installatie staat of valt met de inbouw.....
Zie mijn verhaal hierboven. Alhoewel de installatie wel ruim 125.000 km heeft gewerkt, voordat dat aan het licht kwam.
Re: Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 19 mar 2011 19:19
door RichTrip
Ik heb nog even gekeken en ik heb inderdaad een Eurogas Omegas installatie met een 53 liter onderbouw ringtank.
Het enige wat mij wel irriteert is het feit dat hij al na zo'n 30 liter verbruik het rode lampje laat zien. Volgens de 80% regel zou er echter zo'n 42 liter in moeten gaan.
Dat betekent dus in de praktijk dat hij al na zo ongeveer 260 kilometer aangeeft 'leeg' te zijn.
Re: Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 20 mar 2011 14:58
door mark
Ik rij nu 22 maand (en 47.000 km verder) met de GS automaat op gas naar alle tevredenheid. Ik een Landi systeem waar van ik heb begrepen dat er veel onderdelen van eurogas op zitten.
Dit systeem heb ik zelf in laten bouwen toe ik de auto heb gekocht.
De ring tank die er bij mij onderhangt is een netto tank van 42 liter hier rij ik ongeveer 390 a 400 km(1 op 9,5) mee het gewicht van de auto is dan met gas instalatie 1547 KG en is dus 4 KG van de gewichts klasse af.
Een grotere tank kan er volgens mij ook niet onder bij een GS.
Ik heb toen meerdere offerts aan gevraagt en waren een paar die mij een LPI systeem af hebben geraden inverband met storingen. En zo als je zelf al schrijf heb je die ervaring al met een vialle systeem.
De prijs van de offerte die je hebt is niet duur, en als je de kilometers wel maakt is het zeker het overwegen waard.
Re: Eurogas Omegas vs Vialle LPi voor 2.0 16V (F4R) motor
Geplaatst: 20 mar 2011 18:36
door Renier
Bedankt voor alle reacties
Echter, nu hebben ze van de week op het werk bekend gemaakt dat onze vestiging volgend jaar gaat verhuizen...
Gaat me dan veel woon-werk verkeer schelen (zou zelfs op de fiets naar het werk kunnen

)
Ik kom dan nog op slechts 15.000 km per jaar uit, dus onvoldoende om serieus te gaan besparen met LPG.
Wellicht heeft iemand anders in het Noorden nog wat aan de (tijdelijke) aanbieding van Olijve, de genoemde prijs is in ieder geval zeer scherp
