Pagina 1 van 1
motor schokt en vierde cilinder heeft slechte ontstek
Geplaatst: 18 dec 2013 15:56
door jhl
Merken • Renault • Clio II (BB/CB/SB) Hatchback • 1.4 (BB0C; CB0C) (55kW) E7J-780 09-1998è05-2005
Deze auto draait op 3 cilinders. De cilinder naast de distributieriem heeft slechte ontsteking en/of verbranding. Als je de bougiekabel verwijderd valt het toerental niet terug. Nieuwe bougie, nieuwe draad, nieuwe bobijn geprobeerd. Geen effect. Compressie van de 4 cilinders niet 100% perfekt maar toch gelijk. Inspuitventielen alle vier gewisseld van plaats, geen beter resultaat. Op lekkage gekeken, maar ook niets gevonden. Einde raad, want klant is oude dame en autootje is verder in perfekte staat.
Kleppen geregeld, cilinderkoppakking vervangen (was in relatief slechte staat), inlaatspruitstukpakking was gescheurd, kleppen niet beschadigd. Nieuw bobijnen gestoken. Distributiekit vervangen (5 jaar). Maar koud blijft alles bij het oude. Warm draait hij ok nu. Dat is al beter.
Nog iemand tips?
Re: motor schokt en vierde cilinder heeft slechte ontstek
Geplaatst: 18 dec 2013 17:39
door WillemS
Is de bougie van cil 4 nat als hij op 3 cilinders draait? Nee.
Check dan de draad van het 4e inspuitventiel wellicht is daar een slecht kontakt of een breuk of komt er geen commando van de ECU.
mvg WillemS
Re: motor schokt en vierde cilinder heeft slechte ontstek
Geplaatst: 18 dec 2013 18:09
door jhl
bougie is niet nat.
Hebben bedrading al eens gecheckt, maar zullen nog eens dubbelchecken.
Re: motor schokt en vierde cilinder heeft slechte ontstek
Geplaatst: 18 dec 2013 19:40
door WillemS
Je had de injektoren al eens gewisseld, toch?
Dus de injektor krijgt geen inpuls !!! Bedrading kan goed zijn maar de bron(ECU) of stekker wellicht niet.
mvg WillemS
Re: motor schokt en vierde cilinder heeft slechte ontstek
Geplaatst: 18 dec 2013 19:56
door jhl
injectoren zijn idd al eens van plaats verwisseld. D-riemspanning was niet goed en er was een kleine lek tussen cilinderkop en motorblok. Dus hebben we deze zaken dan ook vervangen, maar het blijft bij die "nummer 4". Als ECU niet goed is moet er toch een "checklichtje" branden? Bij dit type is dat nog het wafelijzertje dat oplicht. Maar hier licht niets op.
Moet nochtans idd op inspuitventielen liggen.
Re: motor schokt en vierde cilinder heeft slechte ontstek
Geplaatst: 18 dec 2013 21:10
door Scenic2000
Hallo,
Het kan zijn dat er benzine of dampen aangezogen worden bij koud start en tijdens rijden .
De aansluiting zit op de inlaatcollector aan de kant van de 4e cilinder .
Als de aanstuurklep defect is wordt er continu aangezogen en raakt dampvat vol met benzine .
Kan soms rare pannes geven waaronder schokken .
Kan de leiding afkoppelen en een stop op plaatsen om te testen .
Ik lees dat kleppen geregeld zijn .
Maar zijn ze ook opnieuw ingelopen ? dichten ze volledig af ?
Is de compressie nu goed ?
Is de temperatuursensor goed , start de wagen gemakkelijk ?
Schokt de wagen nu nog bij rijden ?
Veel vragen om te beantwoorden maar zo krijg ik een idee.
Mvg Kurt
Re: motor schokt en vierde cilinder heeft slechte ontstek
Geplaatst: 19 dec 2013 07:38
door jhl
Kurt,
Wagen start perfect. Rijdt ook heel goed. Stationair draait hij echter "op 3 cilinders". Bij warme motor wordt het wel beter, maar dat wil niets zeggen. Ben alle darmen al afgeweest op zoek naar lekkage, maar niks. De kleppen dichten af. Ga dat toch ook effe checken van die klep.
Re: motor schokt en vierde cilinder heeft slechte ontstek
Geplaatst: 19 dec 2013 09:06
door jhl
Klep nagekeken werkt ok. Contacten ECU nagekeken, zijn ok. Bij warme motor heb ik nu bijna (!) geen toerentalterugval bij het afnemen van de bougiekabel 1 en 4. Warm loopt hij prima.
Re: motor schokt en vierde cilinder heeft slechte ontstek
Geplaatst: 20 dec 2013 22:30
door Scenic2000
Hallo,
klepspeling nog eens controleren ? 1 en 4 maakt geen verschil ? op de zelfde bobijn 1 en 4 ?
kleur van de bougies ?
Toch ergens een aansturingsprobleem . wat verteld de 4 gastester ?
waarden co en ppm ,max 0.3 en 100 stationair .
hoor het graag .
Benzinefiltertje aan tank OK ?
Mvg Kurt
Re: motor schokt en vierde cilinder heeft slechte ontstek
Geplaatst: 21 dec 2013 16:36
door jhl
Klant rijdt ondertussen terug met auto. We hadden ondertussen benzinefilter vervangen en al nieuwe bougies gestoken. Naarmate auto langer draaide verbeterde de toestand. Bij heel koude motor blijft het "pruttelen" nog een beetje hoorbaar, maar eigenaar ondervind het niet meer volgens hem. Bij warme motor is het ok. 1 en 4 idd zelfde bobijn, maar die zijn ook al vervangen door die van identieke wagen.
Wij volgen het nu op. Heb klant gevraagd om een week met de auto te rijden.
Thx voor de tips.