Pagina 1 van 1

Clio 1.2 16V op LPG geharde klepzitting?

Geplaatst: 19 sep 2016 09:42
door peter-007
Hallo,

Ik rijd al jaren met tevredenheid een megane 1.6 16v op LPG.
Deze motoren zijn niet kapot te krijgen op lpg.
Mijn vraag is nu :
Is de Clio 1.2 16v ook uitgerust met geharde klepzittingen en hydraulische klepstoters net als de 1.6 16v.
maw is deze motor geschikt voor LPG?
of is de Clio met 1.4 motor beter geschikt

Alvast mijn dank voor de reacties

Re: Clio 1.2 16V op LPG geharde klepzitting?

Geplaatst: 19 sep 2016 09:58
door mechanic
De 1.2 16v heeft geen hydraulische klepstoters,en moeten wel eens gesteld worden.
De 1.4 16v is beter geschikt voor lpg en heeft wel hydraulische stoters.

Re: Clio 1.2 16V op LPG geharde klepzitting?

Geplaatst: 19 sep 2016 10:05
door WillemS
Door de loodvrije benzine zijn tegenwoordig bijna alle klepzittingen gehard.
Wel kan bij lichtmetaal cilinderkoppen de klepspeling wat toenemen door LPG gebruik.
Motoren met hydraulische klepstoters "kunnen" na heel veel km's wel last krijgen van uit hun bereik rakende stoters wat de speling betreft, maar voor het zover is heb je wellicht al een lekke koppakking te pakken.
Overigens zal een LPI installatie wat minder last geven omdat de verdampende lpg de inlaatkleppen wat koelt.
mvg WillemS

Re: Clio 1.2 16V op LPG geharde klepzitting?

Geplaatst: 21 sep 2016 16:20
door peter-007
Heren dank voor de reactie,

De 1.2 lijkt me dus inderdaad niet de beste keus ,
Maar zoals ik het begrijp is zowel de 1.4 als de 1.6 een lpg topper.
Helaas moet ik WillemS geen gelijk geven , zeker vandaag de dag zijn er veel problemen
met klepzittingen en de meeste zijn niet gehard. (heeeeel veel auto's zijn niet met LPG te combineren)
Voor LPG zijn geharde zittingen eigenlijk een must wil je geen problemen krijgen in de toekomst.
De 1.6 16v kom je genoeg tegen met 400.000 lpg kilometers erop. :dance:

Hoe is het overigens met onderhoud van de Clio van 2008 tot 2012 gesteld.
Mijn Megane II heeft nogal vaak last van de "bekende " kwalen.

Groet

Re: Clio 1.2 16V op LPG geharde klepzitting?

Geplaatst: 21 sep 2016 17:49
door mechanic
De 1.4 16v k4j motor is dacht ik buiten de inhoud gelijk aan de 1.6 16v k4m motor.
Ook die hebben bij hoge kmstanden natuurlijk slijtage.
De 1.2 16v d4f motor is op benzine al biet geweldig te noemen.

Re: Clio 1.2 16V op LPG geharde klepzitting?

Geplaatst: 21 sep 2016 17:50
door mechanic
Onderhoud aan de clio 3 is vrij weinig,slijtage dingetjes en regulieren beurten.
Onderstel is prima.