Pagina 1 van 1
Olie DCI 1.5 2011
Geplaatst: 07 apr 2020 05:45
door knelis
Hallo ik heb een mooie Clio type 3 1.5dci met roetfilter. Welke olie is nu geschikt ik zie hier op het forum ook diverse mensen die hier vragen over hebben. Ik heb namelijk de olie ververst voor 5w40 superlite voll synthetische van Eurol. Volgens de specif. Automaterialen zaak de juiste. Maar op de site van eurol zie je bij de Clio eco2 er andere olie in moet...
Zie bijlage
https://eurol.com/oil-advisor-result/?licensePlate=97shb4&country=NLD
Re: Olie DCI 1.5 2011
Geplaatst: 07 apr 2020 11:34
door maestro12
Welke olie erin moet is ook afhankelijk van de belastingen, bij vaak zware belastingen hoort een andere olie als voor rustig rijden.
Je weet ook zeker dat je het juiste motortype hebt gekozen?
Op de volgende linken zie je dat voor een 1.5 dci 85 drie mogelijkheden worden aangegeven
https://www.overwegolie.nl/advies/31973 ... 01.5%20dci
en voor de 1.5 85 DPF (eco2) weer een andere
https://www.overwegolie.nl/advies/31970 ... 01.5%20dci
Dat terwijl het blok/motortype voor beide de k9k is
Re: Olie DCI 1.5 2011
Geplaatst: 07 apr 2020 12:03
door mechanic
Normaliter gaat er viscositeit 05w30 in,welke aan de rn720 norm voldoet.
Zo spits komt het verder niet,acea specificatie voor diesel.
Re: Olie DCI 1.5 2011
Geplaatst: 07 apr 2020 21:31
door fred6citd
De ene is met diesel partikelfilter (dpf) en de andere niet. Gebruik voor mijn megane 1.5 dci dpf van 2012 de meganza van Kroon ook. Dus daar zal het verschil in zitten welke olie. Zal ongetwijfeld te maken hebben met ander toevoegingen cq dopes.
Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Re: Olie DCI 1.5 2011
Geplaatst: 10 mei 2020 20:57
door knelis
Bedankt voor alle reacties, ik rijdt nog even door met de 5w-40. Maar na 15dkm doe ik er 05w-30 in dat is toch het beste.
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X705F met Tapatalk
Re: Olie DCI 1.5 2011
Geplaatst: 10 mei 2020 21:45
door nikk
Er zijn bijna altijd meerdere opties. Kijk in ieder geval naar RN specificatie. RN700/710/720. Zelf neig ik naar de dunnere van de geadviseerden te pakken. Wellicht beter om met een motor die zwaarder belast wordt / hogere km stand heeft niet te dun te gaan. Compleet fout kan je het niet doen zolang je je aan het RN advies houdt of er moet specifieke ervaring met een bepaald type motor zijn. Met een turbo motor wordt wel vaker geadviseerd om minstens of vaker dan de geadviseerde interval te verversen.