Pagina 1 van 1

Twingo from hell

Geplaatst: 17 mei 2019 17:17
door Thierry/alpine
Hallo iedereen,
om een leuke meid uit de nood te helpen ben ik aan een Twingo van 2002 bezig die inhoudt/sputtert bij lage toeren met warme motor. De eerste km's rijdt hij dus perfect. Starten, stationair, hogere toeren... allemaal geen probleem. Alleen dus bij het normaal (rustig) optrekken.
De benzinefilter zit IN de tank.
Uitlezen = geen storingen
distributieriem vervangen
bougies vervangen
Lambdasonde toch maar eens nagekeken = niks aan te zien, Co en Lambda waren zijn ook prima
kleppen geregeld op 15/35
gasklephuis vervangen (dus ook gasklep-potentiometer en luchtregelaar)
bobine vervangen
MAP sensor werkt naar behoren
koelvloeistoftemp.sensor werkt ook
compressietest = alle 4 cilinders hebben 14 bar = uitstekend toch?!
bougiekabels ga ik nu ook maar vervangen maar dat zal het waarschijnlijk ook weer niet zijn

Iemand een idee wat nog een probleem kan zijn?? Want ik begin er grijze haren van te krijgen!!! :x :x :x

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 17 mei 2019 21:16
door mechanic
Vervangen zonder diagnose is kostelijk.
Meet de bougiekabels eerst eens door alvorens te vervangen? Bekijk de bobine goed op scheuren/overslag.

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 17 mei 2019 22:47
door Thierry/alpine
Dank je voor je reactie
Meetwaardes kabels van kort naar lang:
1,7 kOhm
1,9 kOhm
2,0 kOhm
2,6 kOhm
Is dat een beetje OK?
Nu moet ik ze toch wel vervangen want ik heb er eentje uit razernij kapot gereten.
Bobine heb ik nieuw gemonteerd.

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 18 mei 2019 11:41
door Thierry/alpine
Update: met nieuwe bougiekabels nog steeds hetzelfde.
Nogmaals compressietest gedaan, nu met warme motor: alle cilinders rond de 13 bar.

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 18 mei 2019 12:43
door maestro12
Lijkt op een vacuumlek ergens, maar het kan ook zijn dat de brandstof/uitlaat gassen niet goed worden gemeten (slechte lambda), dat een lambda er op het oog goed uitziet wil nog niet zeggen dat hij de juiste waarden doorgeeft aan de ecu. Vaak komen slechte lambda sensoren niet naar boven tijdens het uitlezen.

Koude motor->verrijkt mengel->motor loopt goed
Warme motor, hoge toeren/veel 'gas'->lek is van minder invloed omdat het gat niet groter wordt maar rijkheid van mengsel wel oploopt->motor doet het goed
Warme motor, lage toeren/weinig 'gas'-> verhouding lucht/brandstof wordt negatief beïnvloed door toevoer extra lucht door lek(je)->motor loopt niet lekker

Bij een slechte lambda reageert de motor precies zoals boven.
Vacuum lekjes zijn makkelijk op te sporen door met een spuitbus remmenreiniger langs de diverse slangetjes te spuiten.

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 18 mei 2019 13:29
door Thierry/alpine
Dank je voor je reactie.
Vacuüm test heb ik ook al gedaan, oals jij beschrijft, had geen invloed.
Die Lambda sonde is inderdaad een twijfelaar dan. Hij werkt, maar werkt hij goed genoeg?? Ik ga hem maar eens vervangen dan. Thanks!

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 20 mei 2019 15:32
door Thierry/alpine
Update: met nieuwe lambdasonde nog steeds hetzelfde

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 20 mei 2019 18:35
door A110
Je schrijft MAP sensor werkt naar behoren, hoe is dit gecontroleerd?

De inlaatdruk mag bij warme stationair draaiende motor niet hoger zijn 370 mbar.
Dit met de obd tester controleren. Ik heb namelijk sterk het vermoeden dat hier iets niet goed gaat. En vervang nu niet gelijk de MAP sensor. Als deze een te hoge waarde aangeeft heeft dat in de meeste gevallen een andere oorzaak.

Om nou nog meer onderdelen onnodig te gaan vervangen is het beter om eens goed naar de parameters te kijken wat de diversen sensoren aan waarden geven.

Een luchtlekkage is beter op te sporen met een rookmachine.

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 21 mei 2019 12:00
door Thierry/alpine
Ik meet via OBD bij
Koelvloeistof temp. 88gr
Rpm 750
KPa 31

Ik krijg de foto ervan hier niet geplaatst.
Nieuwe opmerking: ik merk dat de carterventilatie nogal wat veel olie opspuwt tot in het gasklephuis. Zou de koppakking niet versleten zijn? Maar dan zou de compressietest toch iets aangeven. En als de zuigerveren lekken toch zeker.

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 21 mei 2019 19:39
door A110
Inlaatdruk is perfect.
Kan je voor mij ook de waarde's geven wat de voorste en achterste lambda-sensor geven. En graag de waarde's die staan bij de fuel trims STFT en LTFT
Graag ook weer stationair bij warme motor graag.

Om wat voor motor gaat het?

Je zou ook naast de compressietest een cilinderlektest kunnen doen. Dan kan je zien of er inderdaad een verlies is in de motor. Een compressietest zegt niet altijd iets. Wij doen deze 2 testen na elkaar. Compressie is keurig.

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 23 mei 2019 15:11
door Thierry/alpine
A110 dank je voor het meezoeken, dit is een moment opname met alle gegevens die mijn toestel meet:
LOAD PCT 25%
ETC 94 *C
SHRTFT1 67%
LONG FT -100% ???
MAP 29kPa
RPM 761 (stationar)
IAT 46*C (met motorkap dicht in volle zon)
TP (gaskleppositie) 9,8
SPARKADV schommelt tussen 4 en 11
Deze laatste ook even getest op 1000 rpm =13
en op 2000 rpm =29

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 23 mei 2019 17:35
door A110
Ik vermoed dat uw toestel niet alles juist meet en te weinig. En ik mis nog steeds de waarde's van de lambda-sensoren.

De waarde's van de STFT en LTFT kloppen ook niet. Deze kunnen niet meer zijn dan -25 of +25
Denk toch dat je even naar een garage moet gaan en even met een echte prof EOBD tester laten uitlezen en de waarde's nogmaals opschrijven.

MAP waarde is keurig.

Maar om welke motor gaat het nu?

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 23 mei 2019 18:44
door Thierry/alpine
Oei, denk je dat? Dat is kut. Tja, dan moet ie maar eens aan de CLIP. Is een 1200cc 43 kw
Type D7F 702
Lambda waardes geeft dat apparaatje jammer genoeg niet

Re: Twingo from hell

Geplaatst: 23 mei 2019 19:58
door A110
Volgens mijn gegevens heeft deze motor een andere klepspeling dan dat u afgesteld hebt (zie uw eerste post 15/35).
Dit is wel enorm belangrijk. Het is toch de ademhaling van de motor.

Hieronder de gegevens die bij deze motor horen.

Motormanagement (merk en type) Siemens Sirius 32
Ontstekingsvolgorde 1 - 3 - 4 - 2
Primaire bobineweerstand 0.4 - 0.8 (ohms)
Secundaire bobineweerstand 2000 - 12000 (ohms)
Klepspeling
Koud
Inlaat 0.10 (mm)
Uitlaat 0.20 (mm)
Stationair toerental 690 - 790 (rpm)
Inspuitdruk/systeemdruk
(Met losgekoppelde vacuümslang) 3.0 ± 0.2 (bar)
Bougies (merk en type) NGK BK5ESZ
Elektrode-afstand 0.85 - 0.95 (mm)
Aantal bougies 4
Compressiedruk
Minimum 12.0 (bar)
Oliedruk 0.8 / 750 (bar/rpm)
Oliedruk 3.5 / 4000 (bar/rpm)
Maximale cilinderkopvervorming 0.05 (mm)


Ik zat nog wel te denken, heb je ook de benzinedruk al gemeten?
Deze zal 3,5 bar moeten zijn.

Hoeft niet perse aan de clip hoor. Een EOBD tester die een garage gebruikt voor de APK keuring is al voldoende voor de gegevens die ik nodig heb. Aan de fueltrims kan ik namelijk zien waarop de motor draait, een rijk of een arm mengsel. En dan samen met de lambda-sensoren kan ik het goed in beeld krijgen.