Pagina 1 van 1

Af en toe afslaan Kangoo 1.5 DCI (82pk)

Geplaatst: 18 jan 2015 20:00
door BramvT
Ik heb sinds Mei 2014 een Kangoo express 1.5 DCI - 82 pk uitvoering van bj. 2003.....die al bij aankoop het euvel heeft dat hij zo'n 1x per dag bij STATIONAIRE loop opeens afslaat.

Bij aankoop vorig jaar Mei had hij 126.000 km gereden....nu staat de teller op 161.000.

Koudstart is PRIMA....ook met deze temperaturen start hij na 1x gloeien al na 2 seconden en loopt dan meteen op 4 cylinders.

Ze hebben hem bij de Renaultdealer vorig jaar uitgelezen maar konden geen fout vinden waar het aan zou kunnen liggen.

Nu hoor ik van verschillende mensen (waaronder een oud chef werkplaats van Renault) 2 opties waar het aan zou kunnen liggen :

1: de censor op de bak

2: op de 1e verstuiver zou een stuk electronica zitten die de vervroeging regelt en die kost wel een paar centen, zo vertelde hij mij.

Voordat ik nu allerlei zaken ga vernieuwen (en dat niks blijkt te helpen)....zou ik hier graag willen horen waar het aan zou kunnen liggen.

Er is min of meer wel mee te leven....maar afgelopen week moest ik een bocht maken en trapte de koppeling in tijdens het sturen...en toen kreeg hij dat euvel weer, sta je meteen stil en toeteren ze achter je omdat ze niet weten dat je motor is afgeslagen. :cry:

Opnieuw starten en dan is het na een paar seconden doorstarten dat hij weer aanslaat....de rest van de dag heb ik het probleem dan (meestal) niet meer.

Graag advies :wink:

Re: Af en toe afslaan Kangoo 1.5 DCI (82pk)

Geplaatst: 19 jan 2015 13:44
door de mon
Ben je zeker van geen luchtbelletjes .Ik durf aan die balg niet knijpen om te ontluchten. Het is zo frĂȘle en zo plastik-achtig en daar zit ook nog eens een terugslag in.
Daarom denk ik dat het een ophoping van belletjes is die uw motor doet stilvallen.Desnoods ga je naar een diesel garage.
De garages sturen hun common rail pompen,injector naar ginds voor reparatie.

Re: Af en toe afslaan Kangoo 1.5 DCI (82pk)

Geplaatst: 19 jan 2015 16:48
door RichTrip
De sensor op de bak zal de BDP sensor zijn. Deze kun je eens checken op vuiligheid en een schone stekkerverbinding. Vervanging kost niet de hoofdprijs.

Re: Af en toe afslaan Kangoo 1.5 DCI (82pk)

Geplaatst: 19 jan 2015 18:26
door BramvT
@de Mon en Richtrip :

Ja, de BDP censor....die ik a.s. woensdag iig even laat schoonmaken ja, vervangen kan dan ook nog natuurlijk.

Ja de mon.....daar zat ik ook al eens aan te denken (luchtbellen en het knijpballetje), ik diesel natuurlijk al 25 jaar (Citroen 1.9 D en TD blok) en de laatste 5 jaar met de 1.9 DTI van Renault...en heb die problemen al eens eerder gehad.

Maar aangezien ik nu een 1.5 DCI heb, werkt dat wellicht allemaal wat anders...had ook nog nooit gehoord van elektronica in 1 van de verstuivers.

Dus daarom mijn vraag of het misschien ook nog ergens anders aan kan liggen....maar het knijpballetje zou natuurlijk valse lucht kunnen zuigen, vooral bij stationair draaien ?

En onder het rijden bij lagere toerentallen (onder de 2000 dus) merk ik ook dat ie wat licht onregelmatig draait....wel gewoon op 4 poten maar iets inhouden zeg maar.

Hij is wel zuinig....1 op 20 is wat ik meestal wel haal met 90 % snelweg-kms.

Re: Af en toe afslaan Kangoo 1.5 DCI (82pk)

Geplaatst: 19 jan 2015 20:19
door mechanic
Eventuele luchtbellen moet je zien in de leiding.
Komt niet zomaar even lucht in,en dan weer even niet.

Re: Af en toe afslaan Kangoo 1.5 DCI (82pk)

Geplaatst: 20 jan 2015 10:47
door BramvT
Nog even een vraagje over dit probleem : heeft de 1.5 DCI ook een opvoerpomp in de tank zitten ?

Of is het puur de brandstofpomp die zorgt voor de toevoer van de diesel ?

Re: Af en toe afslaan Kangoo 1.5 DCI (82pk)

Geplaatst: 20 jan 2015 20:21
door Scenic2000
Hallo, de brandstofpomp is degene die de brandstof aanzuigt .
Als het systeem uitgerust is met een 'peertje' aan de filter is er nooit een opvoerpomp aanwezig.
Op geen enkele verstuiver zit een systeem van herkenning eerste cilinder! dit was bij je vorige 1.9 DTi.
Deze verstuivers worden allemaal elektronisch aangestuurd .
Mocht de pomp een probleem hebben zou slecht starten of niet starten het heuvel zijn .
Volgens mij is het probleem een BDP sensor op de bak .
Kijk steeds bij starten naar luchtbellen van filter naar pomp .
Een klein lek van een O-ring aansluiting kan ook nog .
Maak alle leidingen op filter eens los en doe aan de aansluitingen van de filter wat lichtjes vet .
Dit is voldoende om een goede afdichting te krijgen .
Daarna met peertje aantal keer pompen .
Succes ermee Kurt

Re: Af en toe afslaan Kangoo 1.5 DCI (82pk)

Geplaatst: 20 jan 2015 22:14
door BramvT
Dank Kurt (en anderen uiteraard).....ik heb al een nieuwe brandstoffilter gekocht en hoop dat ze morgen tijd hebben die er even op te zetten.

Vroeger was dat nog een los filter, maar kreeg nu een heel filterhuis en al....die zit er snel op zie ik, heb inderdaad een knijpballetje ernaast zitten...dus eerst maar eens dit aanpakken.

Er zat inderdaad een heel leeg gedeelte in de doorzichtige aanvoerleiding...even 2x knijpen in het balletje en hij zat vol.
Zou inderdaad ook een slechte leiding kunnen zijn....we gaan het meemaken en kom hier nog op terug. :wink:

(en laat ze meteen de BDP censor schoonmaken...stekker contact ed.)

Re: Af en toe afslaan Kangoo 1.5 DCI (82pk)

Geplaatst: 26 jan 2015 18:34
door BramvT
Brandstoffilter is nu nieuw...wist niet eens dat je dan een compleet plastic geval kreeg.....ben nog de ouderwetse filters gewend, waarbij de monteur na de klus 2 weken lang naar diesel stonk, gaat nu een stuk makkelijker. :)

Het euvel van afslaan bij stationair draaien is nog niet opgetreden...dus wellicht was dit de oorzaak.

Re: Af en toe afslaan Kangoo 1.5 DCI (82pk)

Geplaatst: 18 aug 2016 13:52
door Envoyer
Hallo,

Ik reageer hier even op want ik herken het probleem. Met onze Kangoo DCI 70 (inmiddels 281000 km) gebeurde dit ook. Het probleem was "simpelweg" vervuiling. Meestal door veel korte ritjes in de stad. Op advies van een garage uit zaandam gooien we nu 2x per jaar diesel injector reiniger in de tank.
Recept: 1 fles bij een halfvolle tank , het liefst vlak voordat je een lang rit of reis gaat maken. Even flink doorblazen met af en toe 4500 rpm en het probleem is opgelost.

Mvg,
Envoyer