Pagina 1 van 1
Riem of ketting.
Geplaatst: 15 jan 2022 22:18
door Joykangoo
Beste luitjes
Na altijd honda gereden te hebben vandaag een kangoo gekocht..
Na een soort van krekel geluid ontdekt te hebben nabij de oliedop/nokkaswielen
Dat overigens kort verdwijnt als je een dot gas geeft
Maar na een minuut is het er weer.
Ben ik gaan googlen
Het betreft een kangoo family 2010 1.6 16v privilege.
Er zou een distributie ketting in zitten volgens de verkoper.
Maar volgens mij is dit gewoon een riem bij dit type motor.
En is die dus nooit vervangen....zie geen stickers en of datum.
Moet wel zeggen dat de auto keurig onderhouden is volgens het boekje.
Is het nou een riem of.ketting
Alvast bedankt
Wie o wie kan me
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 16 jan 2022 10:11
door Valkenet
Hoi Joy,
Het is geen ketting maar een multieriem.
Deze moet je om de 6 jaar of 120.000 km vervangen.
Als het onderhoudsboekje is ingevuld weet je dus bij welke garage het onderhoud gedaan is.
Even bellen dan weet je dus of deze tenminste rond 2016 vervangen is.
Is idd nog nooit vervangen, dan zou ik daar niet te lang mee wachten. Hij zou er dan al 12 jaar op zitten.
Als hij namelijk breekt, heb je in ieder geval flinke motorschip.
Groet Martin
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 16 jan 2022 10:28
door Joykangoo
Dank u wel had had het helaas ook al verwacht.
Als ik onderdelen wil bestel via kenteken en of motorcode kom ik bij een distributieriem uit.
Renault dealer waar deze bus in onderhoud geweest is geeft aan dat er veel onderhoud geweest is maar nog nooit de d riem en spanrollen vervangen zijn.
Zelf vervangen met de motor erin lijkt me erg lastig bij de kangoo.alles zit zeer compact in elkaar
Iemand die een prijs weet voor de het laten vervangen voor deze riem.en rollen etc.
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 16 jan 2022 12:36
door Renault47
autoservice Bladel rekent voor de 1.6 16v motoren van Renault €495, dat is all-in (dus riem, span- en looprol, waterpomp en koelvloeistof). U kunt ook reclameren bij de garage waar de auto is gekocht en hun de vervanging laten doen, in principe is dit een verborgen gebrek.
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 16 jan 2022 16:26
door mechanic
De spanrol van de multiriem zit daar niet bij.
De gehele pily v-riem set dient ook vervangen te worden.
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 13:40
door Joykangoo
Vandaag contact gehad met de verkoper.
Ze gaan overleg plegen betreft de d riem.
En we horen het morgen.
Wat me verder nog opviel tijden de rit van de verkoper naar huis
Is dat de motor waneer ik 100 tot 120 km/u in de vijfde versnelling rijdt behoorlijk wat toeren maakt zat bij 100 al op de 3000 rpm.
Een zesde versnelling zou best handig zijn met zulke korte overbrengening in de bak
Is dit "normaal"
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 14:05
door Pepone
Slippende koppeling?
Groet, Ron.
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 15:07
door mechanic
Heb je dat bij de proefrit niet opgemerkt?
De 5 versnellingabak maakt inderdaad op de snelweg behoorlijk toeren en geluid.
Een verkoper welke niet weet wat deze verkoopt (riem/ketting) is i.m.o een slechte verkoper.
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 15:19
door Joykangoo
Ik had de koppeling wel getest en voor mijn gevoel zat dat in orde.
Lawaai begon me op te vallen op de terugrit van 180km.
Het is even wennen denk ik
Heenweg met een diesel gereden met een klein motortje maar die reed 2k toeren .
In de advertentie stond ook dat het een ketting was.
Nou ken ik deze motoren niet en ging er vanuit dat het klopte.
Hij ging ervan uit dat het een ketting was omdat de distributie kappen van metaal zijn.
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 15:41
door mechanic
Het onderste distributiedeksel is van plastic, en het bovenste van aluminium, slappe smoes van verkoper.
Het is simpelweg slordig van de verkoper, en hopelijk komt er een tegemoedkoming.
Vervang de waterpomp en gehele multiriemset elk geval mee, gaat dat stuk komt het tussen de distributieriem en dan heb je kromme kleppen.
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 15:51
door Joykangoo
Ja ik hoop zelf dat de problemen verholpen worden.
Maar ga er vanuit dat ze dit netjes oplossen
Foutje kan gebeuren altijd.
Waterpomp en rollen etc nemen we meteen mee.
Kan de multiriem klep schade veroorzaken? Draait de waterpomp op deze riem?
Dacht te zien dat de d riem achter een kap zit en de multiriem voor deze kap zit
Bedankt voor jullie info.
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 15:58
door mechanic
De distributieriem drijft de waterpomp aan.
(Krukas, looprol, spanrol, waterpomp, 2 nokkkenassen) en huist inderdaad achter de deksels.
De multiriem drijft neven aggregaten aan, dynamo/airco. Er zijn meerdere varianten in de multiriem aandrijving afhankelijk van bouwjaar etcetera.
Een defect aan de multiriem kan ervoor zorgen dat deze gaat rafelen en deze kan dan achter de krukaspoulie tussen die distributieriem komen inderdaad. Als dat gebeurd is het een hele dure grap, heb er velen herstele helaas.
Tijdig vervangen van deze compomenten is zeer aan te raden!
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 16:47
door Joykangoo
Dank u voor uw heldere uitleg.
Kun je hier ook videos posten om ze het geluid eens te laten diagnotiseren door u ?
Moet zeggen dat de k4m motor vrij complex in elkaar zit
Waneer je honda motoren gewend ben
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 16:59
door mechanic
Plaats de video op youtube, en post de link dan hier. Wellicht het eenvoudigst.
Deze 1.6 16v motor is niet complex hoor, maar een toppertje van weleer, eind jaren 90 is deze geïnteoduceerd. Staat als zeer degelijk te boek.
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 17:26
door Joykangoo
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 18:44
door mechanic
Het klinkt me als een versleten lager in een van de aangedreven organen. Looprol/spanrol/waterpomp o.i.d.
De garage kan beginnen met het losnemen van de multiriem en voelen of er daar iets versleten is.
Starten zonder multiriem, is het geluid er nog steeds dan zit het bij de distributieriem.
Zou er niet veel mee rijden als er geen enkele historie is en een bijgeluid!
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 19:31
door Joykangoo
Auto staat stil nu
Morgen hoor ik het van de garage hoe het verder gaat.
Geluid komt weg bij de nokasswielen (ergens intern achter de kap) dus vermoed idd ook een lager van een van de rollen en of de thermostaat.
Iedergeval iets wat draaid .
Als de motor koud is dan hoor je hem minder tot niet.
Kan je de multiriem er makkelijk afhalen om zo de airco en dynamo uit te sluiten?
Ach er moet toch een nieuwe driem en waterpomp op dus ga me handen er ook niet vies aanmaken
Dank je voor je advies het word gewaardeerd
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 20:51
door mechanic
Als je weet hoe het moet is alles simpel!
Inderdaad, fijn laten doen. Maar alles in 1x is het toverwoord bij deze motor.
Nu er sprake is van een bijgeluid en een riemvervanging, bij dit type benzine motor ( ook de 1.4, 1.8, en 2.0) bestaat de kans dat de opstaande rand van het nokkenastandwiel losraakt. Of beter gezegd de puntlas ervan. Bii het terug zetten van bovenste riemdeksel kan dit beschadigd raken, laat se garage dit goed nakijken!
Hoor graag de afloop.
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 17 jan 2022 21:12
door Joykangoo
Zal je op de hoogte houden.
Heb zelf wel affiniteit met honda motoren
Driem vervangen etc gaat er veel makkelijker als hier
En eingelijk wil ik er ook niet zelf mee aan beginnen.
Word een visbus en geen hobbt auto meer
Zal me ook niet verbazen wat je zegt
Heb de camgears opgezocht en ik zie wat je bedoeld met het randje.bizar dat deze los kunnen gaan zitten.
Voor mijn gevoel komt het daar weg.
Meer rpm is het weg of niet hoorbaar.
Als je het kapje loshaalt heb je dan gelijk toegang tot de wielen?om een inspectie te doen?
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 29 jan 2022 09:42
door Joykangoo
D riem waterpomp en v riem zijn vervangen .
Geluid is weg.
Kosten zijn voor mij 325 euro geweest en een volle tank van de dealer.
Ben er weer content mee.
Erg snel is die niet.
Ga eens opzoek naar de oem supercharger voor de k7m
Weet jij toevallig of de internals van het blok de extra lucht van de oem sc aankunnen?
Of is de k7m die met sc komt een aangepaste versie met lage druk zuigers?
Is de ecu makkelijk te omschrijven of kun je beter een oem ecu die met de k7m en sc gebruiken?
Groetjes
Re: Riem of ketting.
Geplaatst: 29 jan 2022 10:57
door mechanic
De k7k motor is de oude 1.6 8klepper, de k4m die je hebt is de 1.6 16v.
Voor zover ik weet is die nooit met een supercharger geleverd.
Het is een best potent blokje in de lichte kangoo normaliter.