Pagina 1 van 1

bougietype - Renault bougies met onderdeelnr. 77.00.500.155

Geplaatst: 11 dec 2009 14:57
door F2B
Wat is het type van Renault bougies met onderdeelnr. 77.00.500.155 ?

Geplaatst: 11 dec 2009 16:32
door Rossy
Ohw, dat is een bougie die veel voorkomt in de standaard 1.4 16v en 1.6 16v motoren.
Wat wil je hiervan weten?
Een vervanger van een ander merk?

Antonio.

Geplaatst: 12 dec 2009 09:35
door F2B
Onder andere.

Ik heb bij de vorige Kangoo (1.4 8V LPG) een never ending story gehad van backfire, kapotte luchtfilterhuizen, enz.
men kwam -uiteindelijk- erachter dat het gebruikte bougietype de boosdoener was. Vervangen door een ander type (GAS?)
Maar eens in de zoveel tijd slaagde men er in om toch weer het originele type te monteren. Met genoemd resultaat.
Dit soort en vergelijkbare blunders hebben me doen besluiten verder af te zien van service bij deze dealer.
Nu heb ik bij mijn 4GTL, 4F6 en 5Express het klein onderhoud altijd zelf gedaan, en dat ga ik, met hulp van mijn buurman (zelf chef werkplaats) toch maar weer doen.
Op een servicerapport vond ik dit onderdeelnr. bougie terug (maar geen type), vandaar dat ik er maar eens naar vraag.
Is er ook een type dat deze bougie op zijn beurt weer vervangt, om genoemd backfire te voorkomen, of hebben die 1.4 16V motoren daar op zich geen last meer van?

Geplaatst: 12 dec 2009 11:12
door mechanic
De 1.4 16v motoren die ik heb gezien op LPG hebben geen van allen backfire gehad.
Dit komt ook doordat de manier van inspuiting anders is geworden dan bij je oude kangoo 1.4 8v. Hier zit de gas aanvoerslang gewoon in het luchtfilter, en bij de 1.4 16v motoren zitten 4 losse injectoren in het inlaatspruitstuk.
Het genoemde bougietype, de 155, is prima geschikt voor LPG. Echter dien je de elektrode afstand dan wel op 0.8mm te zetten, en ze elke onderhoudsbeurt te vervangen. Vaak hebben deze motoren nog een los LPG filter onder de motorkap zitten, deze moet worden vervangen na 30.000, dan vervolgens elke 60.000km.

Geplaatst: 12 dec 2009 11:30
door F2B
Thanks! Of moet ik 'Merci!' zeggen?:D
Die 155, onder welk type is die bij andere merken bekend? Dan heb ik een idee....
0,8 mm, wat is de standaard afstand? 0,6~0,7?

En als ik een vervangingstype wil, dat net zo lang meegaat als de standaard 155 bij alleen benzine?

Geplaatst: 12 dec 2009 17:02
door WillemS
Heb het verhaal over de bougies met belangstelling gelezen. Echter dat veelvuldig Back-fire door de bougies zou komen kan ik niet goed plaatsen(alleen als er een totaal verkeerde bougie is geplaatst). Back-fire onstaat doordat er een brandbaar mengsel in het inlaat gedeelte tot ontbranding komt, in 9 vd 10 gevallen is een luchtlek in het inlaat gedeelte de oorzaak, of verkeerd afgestelde inlaatkleppen, c.q. verkeerde timing vd nokkenas. Wel is het zo dat mn. NGK speciale LPG bougies heeft die een gelijkmatiger verbranding bewerkstellen. Iedere goed geinformeerd garagebedrijf kan je hieraan helpen.
mvg. WillemS

Geplaatst: 14 dec 2009 10:25
door Rossy
mechanic schreef:De 1.4 16v motoren die ik heb gezien op LPG hebben geen van allen backfire gehad.
Dit komt ook doordat de manier van inspuiting anders is geworden dan bij je oude kangoo 1.4 8v. Hier zit de gas aanvoerslang gewoon in het luchtfilter, en bij de 1.4 16v motoren zitten 4 losse injectoren in het inlaatspruitstuk.
Het genoemde bougietype, de 155, is prima geschikt voor LPG. Echter dien je de elektrode afstand dan wel op 0.8mm te zetten, en ze elke onderhoudsbeurt te vervangen. Vaak hebben deze motoren nog een los LPG filter onder de motorkap zitten, deze moet worden vervangen na 30.000, dan vervolgens elke 60.000km.
Dit is wel het geval indien er een Vialle systeem gemonteerd is.
Echter is er ook veelal het Eurogas systeem gemonteerd.
Deze heeft een klassiek mengstuk in het luchtfilterhuis waardoor hier toch backfire kan ontstaan.
Dit kan inderdaad tegengegaan worden door het monteren van de hiervoor genoemde NGK bougies maar ook door Bosch Super-4 bougies (FR78 of WR78).
Deze hebben Renault onderdeelnummer 7711199000 of 7711199001.
Via de online catalogus op Masterbase.nl kan je vervangende bougies vinden.
Dit door het originele onderdeelnummer in te voeren, dan geeft de site vervangers hiervoor van Champion en NGK.

Antonio.

Geplaatst: 15 dec 2009 21:08
door F2B
Dank je! :D
Dit was wat ik vroeg.
Mijn nieuwe Kangoo is trouwens een 1.6 16V :oops: , ik vond 'm al zo vlot.... :wink:
En inderdaad, hierbij zitten er 4 aparte injectoren in het inlaat spruitstuk.
Dus maar 'gewone' bougies gebruiken? Lijken er nu ook in te zitten.