Pagina 1 van 1
1.5 DCI - 80 pk
Geplaatst: 13 mei 2010 20:40
door BramvT
Ik heb een Kangoo uit 2003 op het oog, met 146.000 km en het is een 1.5 DCI van 80 PK.
Heb er vanmiddag een lange proefrit mee gemaakt, ook op de snelweg...en mij viel op dat hij ondanks zijn nog geen 1500 CC best kan meekomen
Nu ben ik zo'n 20 jaar de PSA (Peugeot-Citroen) diesels gewend en weet nog weinig van de Renault dieselmotoren....zo hoorde ik van een kennis dat de fabrieks-turbo's nog weleens de geest willen geven ?
Tijdens stationair draaien luisterde ik eens onder de motorkap naar hem, hij draait mooi rustig...maakt een stuk minder diesellawaai als de PSA motoren (ook de HDI).
Dus mijn vraag is : wie kan mij meer vertellen over deze 1.5 diesels, danwel NL'se sites geven waar zij meer weten te vertellen over die motor, zijn er zaken die aandacht behoeven ?
In een andere draad hier, heb ik een paar dagen geleden al e.e.a. aan de orde gesteld, maar krijg daar weinig respons op.

Geplaatst: 13 mei 2010 21:09
door mechanic
Opzich is de 1.5dci een zuinige fijne motor. Wel hebben ze last dat de krukaslagers defect kunnen raken, en een flinke tik in de motor veroorzaken. Maar dat is een scenario dat zich in principe bij elke motor kan voordoen.
Waar je bij de auto waar je intresse in hebt op moet letten is de onderhoudshistorie.
Vooral dat bij 120.000km de distributieriem+waterpomp vervangen zijn. De gloeispiralen houden het meestal ook geen 150.000km uit, dus kijk of dit in de historie terug te vinden is. Check even de dynamo poulie. Meestal is het een dempende poulie die wel eens wil inlopen en zo de dynamo om zeep helpen. Kijk verder of de motor geen vloeistoffen lekt, niet buitensporig rookt en alle basis dingetjes. Gezien de huidige km-stand vermoed ik dat de auto aan een beurt toe is.
Ook doe je er slim aan even met het kenteken bij de hand naar een Renault dealer te bellen en kijken of er in de garantie termijn gekke dingen vervangen zijn. Kunnen ze even voor je nakijken.
Succes,
Geplaatst: 13 mei 2010 22:39
door BramvT
mechanic schreef:Opzich is de 1.5dci een zuinige fijne motor. Wel hebben ze last dat de krukaslagers defect kunnen raken, en een flinke tik in de motor veroorzaken. Maar dat is een scenario dat zich in principe bij elke motor kan voordoen.
Waar je bij de auto waar je intresse in hebt op moet letten is de onderhoudshistorie.
Vooral dat bij 120.000km de distributieriem+waterpomp vervangen zijn. De gloeispiralen houden het meestal ook geen 150.000km uit, dus kijk of dit in de historie terug te vinden is. Check even de dynamo poulie. Meestal is het een dempende poulie die wel eens wil inlopen en zo de dynamo om zeep helpen. Kijk verder of de motor geen vloeistoffen lekt, niet buitensporig rookt en alle basis dingetjes. Gezien de huidige km-stand vermoed ik dat de auto aan een beurt toe is.
Ook doe je er slim aan even met het kenteken bij de hand naar een Renault dealer te bellen en kijken of er in de garantie termijn gekke dingen vervangen zijn. Kunnen ze even voor je nakijken.
Succes,
Dank voor de tips.....ik weet waar hij vandaan komt (Renaultdealer), dus die ga ik zeker bellen.
Toch wel aardig wat aandachtpuntjes voor deze motor...vooral die krukaslagers doen de wenkbrauwen fronsen.

Geplaatst: 14 mei 2010 17:33
door mechanic
Over de lagers zijn al meerdere draadjes hier, maargoed ze kunnen bij elke motor defect raken.
Bij dit type motor zijn er alleen wat meer gevallen bekend. Vroegtijdig vervangen is altijd mogelijk.
De genoemde punten zijn eigenlijk zaken die bij een normale beurt gewoon worden nagekeken. De dynamo poulie begon al bij de scenic I.
Geplaatst: 15 mei 2010 00:19
door BramvT
mechanic schreef:Over de lagers zijn al meerdere draadjes hier, maargoed ze kunnen bij elke motor defect raken.
Bij dit type motor zijn er alleen wat meer gevallen bekend. Vroegtijdig vervangen is altijd mogelijk.
De genoemde punten zijn eigenlijk zaken die bij een normale beurt gewoon worden nagekeken. De dynamo poulie begon al bij de scenic I.
Dynamo en poulie zijn al vernieuwd, 3 jaar geleden...kwam ik vandaag achter, D riem is met spanrol ook bij 110.000 er nieuw opgekomen, dus dat scheelt al weer.
Dank overigens voor je technisch advies, ben daar erg blij mee.

Re: 1.5 DCI - 80 pk
Geplaatst: 01 nov 2012 09:48
door Weert1976
Hallo,
Ik ben van plan een kangoo 1.5 dci uit 2005, 96.000 km te kopen. Waar moet ik op letten? Denkend aan distributieriem vervangen enz. Ben benieuwd naar reacties!
Alvast bedankt!
Re: 1.5 DCI - 80 pk
Geplaatst: 01 nov 2012 10:42
door RichTrip
Als de Kangoo volgens voorschrift is onderhouden is de distributieriem in 2010 vervangen. Iniden dit niet bekend is en ook niet te achterhalen, dan meteen na aankoop vervangen. Zelfde geldt voor onderhoud; niet bekend, gelijk beurt laten uitvoeren.
Normale termijn voor distributeiriem is 5 jaar of 120.000 km.
Re: 1.5 DCI - 80 pk
Geplaatst: 01 nov 2012 12:30
door Weert1976
Dank voor de tip!
Re: 1.5 DCI - 80 pk
Geplaatst: 11 dec 2012 00:26
door BramvT
door BramvT ยป Do Mei 13, 2010 7:40 pm
Ik heb een Kangoo uit 2003 op het oog, met 146.000 km en het is een 1.5 DCI van 80 PK.
.....knip......
Uiteindelijk is dat 2 weken later mijn 1.9DTI geworden (met toen 173.000 km), die ik nu dus al ruim 2,5 jaar heb....en wil bij deze even melden dat ik heel blij ben met die DTI....heeft nu in die tijd 158.000 km gereden en is gewoon een prima blok, geen rare zaken aan de hand gehad, op tijd nieuwe olie en filters.....had wel 2,5 jaar lang een startprobleem bij hogere temperaturen, maar dat lijkt nu met het vernieuwen van een sensor verholpen te zijn. (even afwachten tot het weer warmer gaat worden)
Km.st is dus nu 331.000, als ik zo doorga hoop ik over 2,5 jaar de 5 ton te halen.
De diverse tips van zowel hier als een bevriende Renaultmonteur (over dat 1.9DTI blok) bleken dus te kloppen.....dit soort geluiden mogen ook weleens kenbaar worden gemaakt.
