Pagina 1 van 1

K+N luchtfiler (Kangoo 1.9DTI), zin of onzin ?

Geplaatst: 05 jun 2011 15:01
door BramvT
Ik zit er aan te denken om, nu mijn 1.9 DTI gechiptuned is...hem ook nog te voorzien van een K+N luchtfilter.
(of een ander merk luchtfilter op oliebasis)

Heeft dit zin om daar ongeveer 3 tot 4x zoveel geld voor uit te geven als een standaard papieren filter....en maakt hij dan niet teveel aanzuig geluid, of valt dat wel mee ?
Of je er werkelijk zoveel meer vermogen mee krijgt (zoals je her en der weleens leest), betwijfel ik....bij een nieuw papieren filter heb je volgens mij ook de (bijna) ideale situatie.

En kun je zo'n K+N filter ook echt na zoveel km's weer net zo schoon krijgen als je bij een nieuw standaard filter hebt ?
Graag wat ervaringen gewenst met diesels (met een dergelijk filter)....hoeft niet persé een DTI te zijn.

Re: K+N luchtfiler (Kangoo 1.9DTI), zin of onzin ?

Geplaatst: 14 jun 2011 22:57
door de mon
Ik denk dat je blijft doorgaan tot het stuk is.Bij diesel is het meestal de koppaking of kop.Laatst gezien hier op de avondschool.De tuner had er zo 'n luchtfilter opgezet.Mooi sportief geluid.Na 1 mnd stond hij er terug met problemen.Je raadt het al.
Koop eens een echte common rail.Dat vliegt.
K+N luchtfilter.jpg

Re: K+N luchtfiler (Kangoo 1.9DTI), zin of onzin ?

Geplaatst: 15 jun 2011 13:01
door BramvT
de mon schreef:Ik denk dat je blijft doorgaan tot het stuk is.Bij diesel is het meestal de koppaking of kop.Laatst gezien hier op de avondschool.De tuner had er zo 'n luchtfilter opgezet.Mooi sportief geluid.Na 1 mnd stond hij er terug met problemen.Je raadt het al.

Koop eens een echte common rail.Dat vliegt.
K+N luchtfilter.jpg
Ik betrap jou wel vaker hier met onzin bijdrages...ook nu weer helaas :roll:

Vooral je laatste zin (!)......ik ben 61 jaar en de tijd dat ik (zeker met een diesel :doh: ) een sportief geluid wil hebben, is echt wel voorbij.
Ik vraag om ervaringen van die K + N filters, omdat ik die prijs er na 4 papieren filters uit zou hebben....en OF zij inderdaad zo makkelijk schoon gemaakt kunnen worden.

Nog even over je laatste zin : de DCI's staan nu niet echt bekend om hun grote betrouwbaarheid (zeker niet de eerste series)...en vliegen doe ik al zeker niet met een diesel, wel ben ik erg blij door het grotere koppel wat ik nu heb omdat ik bijvoorbeeld bij het invoegen even kort gebruik kan maken van de extra PK's die hij nu heeft, verder rijd ik er hetzelfde mee.
Ik zou eerder erg beducht zijn om een 1.5 DCI met standaard 80 pk, te gaan chippen naar 110 pk.....ik diesel sinds 1972 (bussen en vrachtauto's) en de laatste 20 jaar met personendiesels (PSA en nu Renault), dus ga echt niet over 1 nacht ijs. :hand:

Re: K+N luchtfiler (Kangoo 1.9DTI), zin of onzin ?

Geplaatst: 15 jun 2011 20:10
door Rossy
Dat weten wij dan niet.
Deze vragen en ook de combinatie van vragen worden eerder verwacht van een "sportiever" iemand.

Er zal wel vermogenswinst mogelijk zijn maar dan alleen wanneer de motor opnieuw afgeregeld / opnieuw gechipt wordt na het monteren van het filter.
Hoe een diesel motor werkt zal jou niet meer uitgelegd hoeven te worden neem ik aan.
Doordat je meer lucht naar binnen krijgt, is het gevolg dat je te weinig brandstof krijgt en nog steeds met een luchtoverschot blijft zitten.
Opnieuw chippen kan dit verhelpen en ook gelijk je vermogen nog wat verder opkrikken.
Je verbruik kan hierdoor weer iets zakken maar verwacht dar geen wonderen van.

Antonio.

Re: K+N luchtfiler (Kangoo 1.9DTI), zin of onzin ?

Geplaatst: 15 jun 2011 20:58
door DHL
Met chippen heb ik geen ervaring Sta al lang in twijfel om mijn Espace te laten chippen..met een neiging naar het niet te doen.
Maar dat is een persoonlijke keuze, vooral schrik om schade te krijgen.
Wel heb ik zo'n Green filter (idem als K+N filter eigenlijk) in beide wagens zitten. Megane 1.6 16v. Wat opviel na het plaatsen is dat hij even z'n toerental zocht (heel even maar). Hierdoor denk ik dat hij inderdaad meer lucht krijgt en dit corrigeerde op dat ogenblik.
Prestaties lijken er niet echt op vooruit te gaan, wel een iets betere respons. Wat ook leuk is.
In de Espace 2.0 dCi heb ik het gevoel dat hij toch iets meer adem heeft. Vooral dat hij wat langer doortrekt in de hogere toeren zonder het vermogen mindert. Moeilijk uit te leggen, maar is voor mij positief.
Komt dan daarbij de prijs. Onlangs heb ik de filters gereinigd zoals voorgeschreven. Ze waren weer zo netjes als ze nieuw waren. Enkel met die olie die je er nadien moet opspuiten moet je naar het schijnt zeer voorzichtig zijn. Dit kan een (dure, weet niet welke) sensor beschadigen.
Daarom heb ik na het reinigen het filter heel netjes drooggeblazen, tot ik er zeker van was dat hij echt droog was. Nadien beetje olie opgespoten en daarna heb ik voor de zekerheid er ook een tijdje met perslucht op gespoten. Ben ik zeker dat er geen resten op die sensoren komen...
Dus ikzelf ben tevreden en zou de aankoop over doen. Wel duidelijk op je luchtfilterdoos iets plakken met daarop een boodschap voor de techniekers van het atelier.
Je kan het zelf vergeten melden bij onderhoud, de receptionist kan het vergeten doorgeven aan de technieker en de technieker is ook een mens die iets kan vergeten. Als het er duidelijk opstaat maak je het die man makkelijker :)
Dus samengevat, ja, doen...
Ah ja, nog even opmerken dat ik denk dat ook een dTi reeds zijn mengsel automatisch corrigeert, zelfs gechipt. Maar ben ik niet zeker van, hiermee kunnen de techniekers hier helpen....

Re: K+N luchtfiler (Kangoo 1.9DTI), zin of onzin ?

Geplaatst: 16 jun 2011 19:05
door BramvT
Dank, Rossy en DHL....met jullie tips en opmerkingen, kan ik wat mee. :thumb:

Had daar helemaal niet bij stilgestaan, dat er mogelijk een andere lucht/diesel verhouding zou kunnen optreden.
Ik hoop overigens dat er geen extra geluid bijkomt....dus dat het niet gaat irriteren.

Re: K+N luchtfiler (Kangoo 1.9DTI), zin of onzin ?

Geplaatst: 17 jun 2011 09:02
door DHL
Nee, geen extra geluid met inlegfilter. Wees gerust.