Pagina 1 van 1

Smoorklephuis & gasregeling

Geplaatst: 26 nov 2011 18:51
door mojel
Sinds enige tijd had ik een probleem met de Espace: bij het starten ging de motor zo nu en dan op hoog toerental lopen, waarbij de motor niet meer reageerde op het gaspedaal. Controlelampje "electronische storing" ging branden. Anders dan met constant toerental max 40 km/u rijden zat er niet in.
De auto laten staan en de volgende dag weer proberen had meestal tot resultaat dat de storing verdween. Omdat de auto niet meer betrouwbaar was, heb ik deze naar de Renault garage gebracht. Daar werd de computer uitgelezen en geconstateerd dat het smoorklephuis moest worden vervangen: 467 Euro ex BRW! Welnu, betrouwbaarheid voor alles, dus reparatie laten uitvoeren.
Gisteren, minder dan twee weken na de reparatie, trad dezelfde storing weer op.
Mijn vraag is nu: wat is er mis?
- de storing treedt willekeurig op - geen relatie tot gebruik;
- storing verdwijnt meestal vanzelf - geen relatie tot enige actie;
- bij storing is de auto onbruikbaar - het is een onbetrouwbare auto geworden;
- een dure reparatie lost niets op - kennelijk was het smoorklephuis niet defect.
Als ik maandag contact op neem met de garage ben ik bang dat me wordt verteld dat er dan waarschijnlijk iets mis is met een andere component à +++ Euro, waardoor ik het gevoel heb dat er trial & error-achtig wordt gewerkt.
Er zijn veel Renault Espaces en die hebben allerlei klachten.
Is dit niet een bekende klacht?
Is er dan niet een standaard oplossing voor?
Of toch tenminste een bepaald protocol van checks die de oorzaak van de storing oplevert en een effectieve reparatie voorschrijft?
Help - ik durf mijn auto niet meer te gebruiken... :cry2:

Re: Smoorklephuis & gasregeling

Geplaatst: 27 nov 2011 12:16
door mechanic
Er moet worden begonnen bij het begin. Als de gasklep in storing zit, wordt volgens voorschrift eerst deze vernieuwd. Blijkt er hierna nog een storing in te zitten, moet er verder worden gezocht. Aan de hand van de storing en de context ervan kan een andere diagnose worden gestart. De bekabeling controleren bijvoorbeeld. Soms is de stekker op de smoorklep niet goed, of de bedrading tussen computer en smoorklep. Er zal dus verder gekeken moeten worden.
Wat de garage eigenlijk had moeten melden is dat de storing mogelijk niet was opgelost met alleen een nieuwe gasklep, dan was je al voorbereid geweest.