Model/uitvoering : Megane Bouwjaar :2005 Brandstof :Diesel
Ik rijdt momenteel in een megane van kennisen van mij die op vakantie zijn. Nu reageert de auto niet meer op de keycard, ook niet op de reserve. Heb battarijen al vervangen, helpt ook niet. Ik kan nu dus niet meer auto rijden en kan er ook niet in. hoe kan ik dit oplossen? alvast bedankt
Re: keycard Megane 2005 weigert, auto op slot
Geplaatst: 09 aug 2011 17:11
door Rossy
In de sleutelkaart zit een noodsleutel.
Hiermee kan je het slot in het linker voorportier openen en in de auto komen.
Wanneer de kaart in de kaartlezer gestoken wordt is de kans groot dat de auto het wel gewoon doet.
Het slotje is te vinden onder het kapje aan het einde van de handgreep.
Onder dit kapje zit een kleine uitsparing waar de sleutel inpast, hiermee kan je het kapje verwijderen.
Mocht de auto niet willen starten als de kaart in de lezer zit, dan zit er niets anders op dan de dealer met dit probleem op te zadelen.
Antonio.
P.S.: Ik heb je andere topic verwijderd, dubbel is niet nodig.
Re: keycard Megane 2005 weigert, auto op slot
Geplaatst: 09 aug 2011 17:22
door Hema
Misschien is de auto wel stroomloos (accu leeg / defect) en kan niet meer reageren op de kaart. Knippert het rode lampje (startblokkering) nog wel op het dashboard?
Re: keycard Megane 2005 weigert, auto op slot
Geplaatst: 09 aug 2011 19:22
door Mathijs
En als de accu leeg is, was er niet iets bijzonders met deze autos met het geven van starthulp via hulpaccu/extra auto ?
Dat je dat beter niet kon doen oid omdat er dan allerlei storing konden komen.
Re: keycard Megane 2005 weigert, auto op slot
Geplaatst: 10 aug 2011 14:05
door qper
Ik heb de auto inmiddels weer van't slot, dank voor de hulp. kan ik hem nu gewoon met start kabels aan de praat maken?
Re: keycard Megane 2005 weigert, auto op slot
Geplaatst: 10 aug 2011 16:46
door Mathijs
Daar moest je nu naar ik meende voorzichtig mee zijn.
Wanneer ik het goed onthouden heb, was de juiste protocol als volgt:
- hulp auto moet uit zijn (spanningspiek moet voorkomen worden ivm electronica Megane)
- Plus pool hulp auto op plus pool accu Megane
- min pool hulp auto op motorblok Megane (dus NIET op min pool van de accu van de Megane)
- hulp auto starten en een paar minuten stationair laten draaien, eventueel licht verhoogd stationair
- Na een aantal minuten kan een eerste start poging ondernomen worden
...zo iets was het, in elk geval van belang dat de hulp auto uit was bij het verbinden van de accu's, en de minpool van de hulp auto op het motorblok of versnellingsbak werd aangesloten en niet op de minpool van de accu.
Dat is overigens ook doorgaans af te raden, een lege accu zal als enorme weerstand gaan werken, en het alleen maar bemoeilijken.
Re: keycard Megane 2005 weigert, auto op slot
Geplaatst: 10 aug 2011 23:22
door Hema
Waar je die min pool zet is niet zo spannend, want de min pool is toch aangesloten aan alle delen die je noemt, dus das alleen een kwestie van waar je het makkelijkst bij kunt.
Waar je op moet letten is waar de spanning heen kan tijdens het losmaken van de startkabels. Beide auto's zullen een spanningspiek krijgen bij het losmaken van (een van) de kabels. Als de accu('s) in orde zijn, gebeurt er weinig, want die buffert de piek, maar als er een accu kapot is (je hebt niet voor niks hulp nodig), of een van de accu klemmen maakt slecht contact, gaat de piek in je boordnet en veel elektronica kan daar niet tegen. Ook niet zo gek want ik heb het eens nagemeten met een defecte accu en de piek bij het los nemen van de startkabels is dan rond de 70 volt. Kortstondig dat wel, maar elektronica kan er doodleuk niet tegen.
Re: keycard Megane 2005 weigert, auto op slot
Geplaatst: 11 aug 2011 13:09
door Mathijs
Hema schreef:want de min pool is toch aangesloten aan alle delen die je noemt,
Contrair, minpunt zo dicht mogelijk bij startmotor aansluiten.
Zo verlies je het minst van de spanning over alle contactpunten (min-pool naar chassis, chassis naar motor, motor naar versnellingsbak)
Mijn buurman geloofde het ook niet, belde zelfs zijn garage ervoor, maar die bevestigde het verhaal dat de accu nooit één op één mag worden aangesloten.
Sterker nog, in zijn auto (Volvo) is het praktisch onmogelijk gemaakt, niet alleen door de plaatsing van de accu achterin, maar ook door de constructie van de minpool van de accu.
En ach, anders probeer je het toch eens. Of je staat een half uur te pruttelen (gelijk aan een kleine rit), of je bent na 5 minuten klaar met starten.